تورم اجاره بها 2 برابر تورم مسکن در سال 1400، پیش بینی شرایط آینده

به گزارش وبلاگ ساعت، کارشناس اقتصاد و بازار مسکن گفت: وقتی قیمت مسکن بالا می رود، نرخ اجاره که به نوعی بازدهی سرمایه گذاری در بخش مسکن است نیز افزایش می یابد.

تورم اجاره بها 2 برابر تورم مسکن در سال 1400، پیش بینی شرایط آینده

گروه مالی وبلاگ ساعت، کاهش نرخ تورم اجاره بها در ماه های سرد سال عموما وابسته به کاهش تقاضا در فصولی است که جا به جایی کمتری در آن صورت می گیرد. کارشناس اقتصاد و بازار مسکن در مصاحبه با دانشجو نگاهی دارد به چرایی کاهش نرخ اجاره بها از آذر ماه تا کنون وتحلیلی دارد بر شرایط تورم مسکن و اجاره بها در سال 1401 که در ادامه تقدیم می گردد.

مهدی سلطان محمدی؛ کارشناس اقتصاد و بازار مسکن در مصاحبه با دانشجو در پاسخ به این سوال که براساس آمار ها نرخ اجاره بها در ماه های سرد سال کاهش یافته، علت این موضوع را بیان نمود و گفت: به هر حال فصول سرد سال، ماه های جابه جایی های کمتر در بخش اجاره مسکن است از این جهت طبیعی است که کاهش نرخ تورم در بخش اجاره بها به علت کاهش تقاضا در بازار است.

وی درباره تورم مسکن در سال گذشته تا کنون گفت: براساس آمار ها و گزارش های دولت، تورم قیمت مسکن نسبت به سال های گذشته که فرایند رو به رشد و تورم بالایی را تجربه کرد، کاهش یافته است. به طوری که تورم مسکن در یک سال گذشته حدود 18 درصد بوده در حالی که تورم عمومی اقتصاد بیش از 42 درصد بوده است. با مقایسه نرخ تورم در مسکن و نرخ تورمی که در سایر کالا ها وجود دارد می توان دریافت به طور نسبی تورم مسکن کاهش یافته، اما این موضوع درخصوص تورم اجاره بها چندان مصداق ندارد.

مهدی سلطان محمدی در مورد مقدار نرخ تورم اجاره بها گفت: متاسفانه نرخ اجاره بها افزایش 50 درصدی داشته به حدی که می توان گفت نرخ تورم اجاره بها حتی از نرخ تورم عمومی که در کالا های مختلف بخصوص مواد غذایی دیده می گردد بیشتر شده است.

وی در این باره شرح داد: وقتی قیمت مسکن بالا می رود، نرخ اجاره که به نوعی بازدهی سرمایه گذاری در بخش مسکن است نیز افزایش می یابد. به این معنا که موجری که ملکش را اجاره می دهد بر این باور است که واحد مسکونی را به نیت سرمایه گذاری خریده است، لذا به نیت اینکه سود سرمایه گذاری را به وسیله اجاره دریافت کند، با افزایش قیمت مسکن، انتظار دارد مقدار سرمایه گذاری برای اجاره بالا نیز در این بخش بالا برود.

سلطان محمدی خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی، به طور طبیعی نرخ اجاره هم افزایش می یابد. کما اینکه وقتی قیمت خودرو بالا می رود، راننده اسنپ نیز انتظار دریافت کرایه بیشتری دارد. این موضوع در بخش مسکن نیز صدق می نماید. با بالا رفتن قیمت مسکن، مالک انتظار دریافت اجاره بیشتری را دارد بنابراین در بلندمدت قیمت های اجاره کم و بیش با قیمت های مسکن هماهنگ می گردد.

کارشناس اقتصاد مسکن توضیح داد: هنگامی که قیمت مسکن مثل سه سال گذشته شیب صعودی تندی یافته بود، اجاره همپای افزایش قیمت مسکن امکان افزایش نداشت، لذا اجاره بها منتظر می ماند تا در دوره بعدی که قیمت مسکن کاهش می یابد مثل امسال، به تدریج عقب افتادگی خود را جبران کند و افزایش بیابد.

این تحلیلگر بازار مسکن در پاسخ به این سوال که نرخ تورم در مسکن در سال 1401 را چگونه پیش بینی می کنید گفت: متاسفانه انتظار افزایش نرخ اجاره را در سال آینده خواهیم داشت، اما این موضوع روی افزایش نرخ قیمت مسکن چندان موثر نیست، یعنی در سال آینده در بخش مسکن تورم زیادی نخواهیم داشت چرا که شیب رشد قیمت مسکن کم شده، اما انتظار نمی رود در بخش اجاره بها افزایش های بالایی نداشته باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تورم اجاره بها 2 برابر تورم مسکن در سال 1400، پیش بینی شرایط آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تورم اجاره بها 2 برابر تورم مسکن در سال 1400، پیش بینی شرایط آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید