مدل راه پله حیاط به ایوان خانه با طراحی نو و بروز

به گزارش وبلاگ ساعت، مدل راه پله حیاط در بسیاری از خانه های قدیمی حیاط دار عمدتا از سنگ و فلز ساخته می شد و کمتر عناصری مانند چوب، شیشه و بتن اکسپوز در ساخت راه پله مورد استفاده قرار می گرفت. در این مطلب می خواهم به معرفی تعدادی طرح بسیار جالب و زیبا راه پله حیاط منزل بپردازم که تا بحال در سایت اتاق آنالیز نشده بودند.

مدل راه پله حیاط به ایوان خانه با طراحی نو و بروز

اگر دیزاین داخلی منزلتان لوکس و باشکوه است، با طراحی یک راه پله ورودی شیک به ایوان خانه، می توانید این طراحی لوکس را به محیط خارج بیرونی هم بکشید. تمام مدل هایی که در ادامه مشاهده خواهید کرد در کنار کارایی بالا و صرفه مالی، انتخاب مناسبی برای منازل و ویلاهای ایرانی خواهند بود.

رفت و آمد در فضای بیرونی خانه خیلی راحت صورت می گیرد زیرا برخلاف فضای داخلی، با سازه های دائمی مانند دیوارها روبرو نیستیم. ساخت راه پله در داخل خانه عمدتا یکی از سخت ترین وظایف هر سازنده آماتور و حتی حرفه ای است چرا که باید خیلی از المان ها را در نظر بگیرد، در صورتی که فضای خارج و حیاط، اگر با برنامه و اجرای دقیق جلو بروید، کار بسیار راحت و ساده تر خواهد شد. در این بین شاید انتخاب مصالح و مدل راه پله حیاط سخت ترین کار باشد که در ادامه قصد دارم به معرفی جدیدترین و بروز ترین مدل ها بپردازم.

بتن یک انتخاب عالی و کم هزینه برای ساخت راه پله حیاط است. این ماده هم دوام بالایی دارد و نگهداری از آن آسان است، بعلاوه طرح ها و مدل ها بتن امروزه تنوع بسیار زیادی پیدا نموده و براحتی می توان برای هر دکوراسیون و سلیقه ای مدلی مطابق با نظر خانه دار پیدا کرد. بسیاری از طراحان ترجیح می دهند بتن را به مصالح دیگر ترجیح می دهند چر که می گردد همه کار روی آن انجام داد، رنگ آمیزی، کاشی کاری و موزاییک کاری کارهایی است که خیلی ساده و راحت روی بتن انجام می گیرد. بعلاوه بتن را به فرم های مختلف شکل داد.

در بعضی خانه دیده شده که کلا قید طراحی راه پله را زده اند و در عوض از سطح شیبدار بتنی برای وصل کردن ایوان و کف حیات استفاده می نمایند. این کار تنها برای شیب های بسیار کم جواب می دهد و اگر ارتفاع زیاد باشد استفاده از سطح شیبدار نوعی حماقت محسوب می گردد. پله ها برای مقابله با همین شیب های زیاد طراحی شده اند. در کنار بتن مصالح دیگری هم برای طراحی مدل راه پله حیاط وجود دارند اما باید به میزان بتن تقویت بشوند تا استحکام و دوام آنها در شرایط بد بیرون افزایش یابد. چوب های تقویت شده و مهندسی شده می تواند یکی از همین مصالح باشد اما طبیعتا قیمت تمام شده آنها بسیار بالاتر از بتن خواهد بود.

راه پله بیرون ساختمان یکی دیگر از موارد بسیار مهم است که در انتخاب آن باید دقت کنید چرا که در نمای کل ساختمان تاثیر گذار است ، معمولا راه پله بیرون ساختمان باید هم جنس با خوده نمای سازه باشد مثلا امروزه بیشتر نماها از جنس سنگ گرانیت یا مرمر می باشد و نمای کلاسیک و بسیار لوکسی دارند ، شما می بایست برای راه پله بیرون ساختمان هم از همان سنگ بهره ببرید و اگر نمای شما از دیگر مصالح می باشد برای راه پله بیرون ساختمان یک مصالح نزدیک به آن مصالح بهره ببرید مثلا استفاده از پله های بتنی در کنار نرده های فلزی یا شیشه ای هم یک انتخاب خوب و مدرن که هزینه تر می باشد ، هست.

مدل راه پله حیاط چوبی با اینکه هزینه زیادی بروی دست خانه دار خواهد گذاشت اما زیبایی آن با هیچ ماده دیگری قابل مقایسه نیست. البته از آنجایی که سطح چوب در صورت خیس شدن بسیار لغزنده است، حتما باید از روکش های ضد لغزش بروی چوب بهره ببرید تا ایمنی آنها افزایش یابد. جالب است بدانید بیشتر افرادی که بر اثر افتادگی در خانه مجروح شده اند، علت افتادنشان راه پله های لغزنده اسم نموده اند. برای افزایش ایمنی پله ها خوب است از نوار ضد لغزش یا نوار ترمز پله بهره ببرید. این نوارها را به سادگی می توانید از اینترنت پیدا نموده یا از شرکت های عمرانی بخرید.

برای مدل راه پله حیاط به پشت بام می توانید از مارپیچ و یا راه پله گرد بهره ببرید زیرا که هم فضای کمتری میگیرند و دیگر بخش زیادی از حیاط را اشغال نمی نمایند و هم بسیار شیک و مدرن می باشند ، و برای نرده هم بهتر است از نرده های آلومینومی و فلزی بهره ببرید که مقاومت بیشتری دارند و رنگ آن را با کفپوش حیاط هماهنگ کنید.

بعلاوه اگر فضای کمی دارید در حیاط برای مدل راه پله حیاط به پشت بام می توانید راه پله تاشو بهره ببرید که این راه پله با قابلیت باز و بسته شدن فضای بسیار کمی را اشغال مینمایند و هر زمان که احتیاج داشتید می توانید از آن ها بهره ببرید گفتنی است که امینت بالایی دارند و نگران امنیت آن ها نباشید.

در کنار مصالحی که برای ساخت راه پله استفاده می کنید نباید از عناصر دکوراتیو و تزیینی هم غافل شوید. یکی از المان های جالب با اجرای راحت که امروزه هم هواداران بسیاری پیدا نموده، نورپردازی راه پله است. نورپردازی راه پله به روش های گوناگونی انجام می گردد، بعضی نورپردازی مخفی و نواری را ترجیح می دهند و بعضی دیگر هم طرح های ساده را می پسندند. نورپردازی راه پله فقط جنبه دکوری و زیبایی ندارد. تصور کنید در شب های تاریک وجود نور نزدیک راه پله چقدر می تواند رفت آمد در پله ها را ایمن تر و لذت بخش تر کند.

×

خوانندگان این نوشته مطالب زیر را هم خوانده اند:

یکی دیگر از روش های تزیین راه پله حیاط خانه گلکاری و سبزه کاری اطراف پله هاست. این کار را می توانید به روش های متفاوت انجام دهید. البته نباید در انجام این کار زیاده روی کنید طوری که جای برای قرار دادن پله ها نماند یا اینکه سطح پله به سختی دیده گردد. اختصاص فضای کمی از پله برای تزیین کافی است مثلا انتهای پله ها، جایی که پله دیواره پله بعدی وصل می شوند، مکان خوبی برای کاشت سبزه و گل های مینیاتوری است. البته اطراف پله و کنار نرده هم ایده خوبی قرار دادن گیاهان است.

مدل نرده پله حیاط - انواع پله ویلایی - مدل پله حیاط کوچک - مدل پله گرد حیاط -

منبع: اتاق

به "مدل راه پله حیاط به ایوان خانه با طراحی نو و بروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدل راه پله حیاط به ایوان خانه با طراحی نو و بروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید