چگونه خواندن و نگارش انتقادی برای مقاطع تحصیلات تکمیلی را یاد بگیریم؟

به گزارش وبلاگ ساعت ، کتاب خواندن و نگارش انتقادی برای مقاطع تحصیلات تکمیلی نوشته مایک والاس و آلیسون ری از طریق زهرا عباسی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس ترجمه و از طریق انتشارات سمت در 313 صفحه با شمارگان 300 نسخه و قیمت 36 هزار تومان منتشر و در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.

چگونه خواندن و نگارش انتقادی برای مقاطع تحصیلات تکمیلی را یاد بگیریم؟

کتاب از سه بخش که هر بخش از چندین فصل بدین شرح تشکیل شده است: ابتدا با شرحی بر خواندن انتقادی و نوشتن خودانتقادی شروع می شود. سپس یک نقشه ذهنی برای پیمایش پیشینه پژوهشی، تحلیل دقیق متون مجزا و نگارش ارزیابی انتقادی از آن ها توسعه می دهد. در نهایت ارزیابی انتقادی از پیشینه پژوهشی برای یک رساله را سازمان دهی می نماید و آن ساختار را در مقالات پژوهشی و ارائه های شفاهی به کار می گیرد.

مترجم در پیشگفتاری که بر این کتاب نوشته آورده است: برای دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی این نیاز و احساس واقعی وجود دارد که لازم است فعالیت های مختلفی را در فرایند تحصیلات دانشگاهی خود تغییر دهند و به مهارت های بیشتری برای درک، بررسی و نگارش متون دانشگاهی نیاز دارند. خواندن و نوشتن انتقادی ازجمله مهارت های اساسی و مهمی به تعداد می فرایند که دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای بررسی و تجزیه و تحلیل متون علمی در رشته تخصصی خود و هم نوشتن متون دانشگاهی مانند پایان نامه، رساله و مقاله های علمی بدان نیازمندند و از این مهارت ها می توانند در دستیابی به ارزیابی دقیق متون علمی، ارائه استدلال های روشن و شواهد پشتیبانی شده و تشکیل ساختار دقیق برای نگارش متون علمی بهره ببرند. همان گونه که نویسندگان کتاب مایک والاس و آلیسون ری، که متخصص حوزه آموزش پژوهشگری هستند، اذعان کرده اند این کتاب برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی نگاشته شده و شروع کار آن ها مستلزم بررسی پژوهش های منتشر شده و منتشر نشده ازجمله مقالات دانشجویی، پایان نامه های کارشناسی ارشد، رساله های دکتری و مقالات پژوهشی مرتبط و هم ارائه های شفاهی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه می نویسد: در این کتاب نویسندگان به روشنی خواندن و نوشتن را به شیوه ای ساختارمند پیوند می دهند و رابطه بین نظریه و کاربرد در این اثر به خوبی تعیین است. به طور کلی، این کتاب رویکردی منظم و منسجم برای توسعه مهارت های خواندن و نوشتن انتقادی را که برای طیف وسیعی از سطوح مختلف تجزیه و تحلیل متون دانشگاهی و انواع تکالیف خواندن و نوشتن دانشگاهی قابل استفاده است، به خوانندگان عرضه می کند. همچنین این اثر با ارائه ابزارهایی کاربردی برای تجزیه و تحلیل آثار علمی و ساختاردهی به نگارش متون دانشگاهی مهم، به دانشجویان کمک می نماید مهارت های خود را در این زمینه تقویت نمایند و از این مهارت های انتقادی در افزایش توانایی های دانشگاهی خود بهره ببرند. نمودارهای تکمیلی، شرحات مفهو می و تمرین های کاربردی و عملی در کتاب به خواننده این امکان را می دهد تا رویکرد تحلیل انتقادی متن و مفاهیم مرتبط با نگارش انتقادی را به راحتی درک کند و آن ها را در عمل به کار بندد. همچنین وجود وب سایت و هم منابع اضافی برخط به خوانندگان کمک می کند از طریق الگوها و چک لیست ها، دسترسی به مقالات مجله SAGE و مطالعه مطالب تکمیلی، بر تکنیک های مهم و مهارت های پیشرفته انتقادی که یاد می گیرند، تسلط یابند.

این کتاب را می توان به نام ابزاری برای یادگیری فردی، کتاب درسی در کلاس، شیوه نامه کاربردی برای تدوین پیشینه پژوهش و مبانی نظری یا یک کتاب راهنما که از طریق آن مدرس و دانشجو گام به گام پیش می فرایند، به کار برد.

نویسندگان در شیوه استفاده از این کتاب آورده اند: این کتاب در اصل برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم اجتماعی نگاشته شده است که شروع کار آن ها مستلزم بررسی پژوهش های منتشر شده و منتشر نشده ازجمله مقالات دانشجویی، پایان نامه های کارشناسی ارشد، رساله های دکتری و مقالات پژوهشی مرتبط به علاوه ارائه های شفاهی است. خواندن انتقادی و نوشتن خودانتقادی ازجمله مهارت های قابل انتقال هستند که در تولید آثار دانشگاهی مؤثر، ارائه های شفاهی و پیشنهاده های پژوهشی حمایت شونده نقش مهمی دارند. بنابراین، کتاب حاضر همچنین برای افراد دانشگاهی تازه وارد که تمایل دارند کیفیت نگارش پژوهش خود را از طریق خواندن انتقادی پیشینه های پژوهشی تقویت نمایند و مهارت های خود را به نام نویسندگان خودانتقادی تثبیت نمایند خالی از فایده نخواهد بود.

در ادامه مقدمه مولفان آمده است: مطالب این کتاب به گونه ای طراحی شده است که به موازات کار متناوب خواننده در هر فصل و انجام تمرین های مربوط که بسکمک از آن ها مناسب فعالیت های کلاسی به نام مبنای تکالیف مرور انتقادی ارزیابی شده است، سطح مهارت و اطمینان وی افزایش می یابد. در مهم ترین تمرین ها از خوانندگان خواسته می شود تا دو مقاله علمی ـ پژوهشی ـ دانشگاهی خلاصه شده که شامل مثال های کاربردی است را تحلیل و مرور نمایند تا برای نگارش مرورهای انتقادی خود از متن های انتخابی آماده شوند.

در پشت جلد کتاب هم می خوانید: خواندن انتقادی و نوشتن خودانتقادی از جمله مهارت های قابل انتقالی هستند که در تولید آثار دانشگاهی مطلوب و موثر، ارائه های شفاهی و پیشنهادهای پژوهشی نقش مهمی دارند. این کتاب برای دانشجویان تازه واردی که تمایل دارند کیفیت نگارش پژوهش خود را از طریق خواندن انتقادی پیشینه های پژوهشی تقویب و مهارت های خود را به نام نویسندگان خودانتقادی تثبیت نمایند مفید است. طراحی کتاب به گونه ای است که می توان از آن به نام ابزاری در یادگیری خودمحور، کتاب درسی در کلاس و هم مقیاسی برای شیوه های پژوهشی یا یک کتاب آموزش گام به گام استفاده کرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "چگونه خواندن و نگارش انتقادی برای مقاطع تحصیلات تکمیلی را یاد بگیریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه خواندن و نگارش انتقادی برای مقاطع تحصیلات تکمیلی را یاد بگیریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید