خیز شورای شهر مشهد برای حذف پژوهش های شهری غیرکاربردی ، پژوهش ها براساس اولویت های مردم ساماندهی می شود

به گزارش وبلاگ ساعت، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری اطلاعات شورای شهر مشهد گفت: یکی از سیاست های ما در شورا حذف پژوهش هایی است که کاربرد ملموس در حل مسائل شهر و شهرداری ندارد.

خیز شورای شهر مشهد برای حذف پژوهش های شهری غیرکاربردی ، پژوهش ها براساس اولویت های مردم ساماندهی می شود

حسین حسامی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری اطلاعات شورای شهر مشهد در مصاحبه با خبرنگار استان های وبلاگ ساعت با اشاره به اهمیت پژوهش در حل مسائل شهری، اظهار کرد: یکی از مهم ترین موضوعاتی که در شورای اسلامی شهر مشهد به عنوان حوزه سیاست گذار مورد نظر است، احصا نیاز های پژوهشی بوده که خروجی آن بالندگی حوزه مدیریت شهری را در پی دارد.

حسامی با بیان اینکه خروجی طرح های پژوهشی باید به ارتقای خدمات به زائران و مجاوران منجر شود، گفت: اگر اثر اجرای پژوهش ها برای مردم ملموس نباشد، نمی تواند خروجی خوبی کسب کند.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر مشهد اضافه نمود: اگر نسبت به تصمیم هایی که در حوزه قانون گذاری مسائل شهری اخذ می شود، مطالعه دقیق نداشته باشیم، آسیب های زیادی در حوزه مدیریت شهر پدید می آید، از همین رو در شورای اسلامی شهر به این موضوع توجه بسیاری داشته ایم.

وی تاکید کرد: مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر مشهد از سال 83 تشکیل شده و کار های بسیار مهمی در حوزه سیاست گذاری انجام می دهد؛ طرح های پژوهشی نیاز محور که به شهرداری و شورای شهر ارسال می شود، در مرکز پژوهش ها اخذ و در کمیسیون های تخصصی با حضور اعضا و کارشناسان خبره، اظهار نظر تخصصی صورت می پذیرد.

حسامی ادامه داد: پیرامون طرح هایی که از سوی شورای اسلامی شهر و لوایحی که از طرف شهرداری می آید، کارگاه و نشست های تخصصی و نخبگانی برگزار و نظر کارشناسی ارائه می شود؛ خروجی نشست ها دستاوردی است که اعضای شورا، کمیسیون ها و کارگروه های تخصصی بتوانند بدان واسطه تصمیم درستی اخذ کنند.

وی گفت: تجربه نشان داده زمانی می توانیم در مدیریت شهری سالم، علمی و رضایت بخش، برنامه ریزی درستی داشته باشیم که از ظرفیت های نخبگانی بهره مند شده باشیم؛ به طور حتم این موارد با نگاه برنامه محور، استفاده از حوزه های پژوهشی و بهره مندی از افراد باسابقه و باتجربه میسر می شود.

حسامی با اعلام اینکه سابقه مطالعات پژوهشی در مدیریت شهری بسیار است، گفت: طی سال های گذشته بودجه های منطقی و مناسبی در حوزه تحقیقی و پژوهش اختصاص دادیم؛ در سال 1400 برای شهرداری مشهد 104 پژوهش، 38 طرح نوآورانه و خلاقانه و 150 مطالعه و طراحی پروژه های اجرایی تعریف شده که در آلبوم بودجه مصوب شورای اسلامی شهر آورد شده است، باید به سمت آن برویم که از پروژه های پژوهشی به صورت کاربردی استفاده شود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به بیانات رهبری مبنی بر اینکه پژوهش باید مورد اهتمام قرار گیرد و به سمت و سویی برویم که پژوهش ها به نیاز های کشور بپردازد، گفت: ما در شورای اسلامی شهر مشهد این مهم را مد نظر قرار دادیم؛ یکی از سیاست های شورای اسلامی شهر مشهد حذف پژوهش هایی که کاربرد ملموس در حل مسائل شهر و شهرداری ندارد و همچنین جایگزینی آن ها با پژوهش های کاربردی است.

وی ادامه داد: هر زمان با نگاه پژوهشی و علمی در حوزه های مورد نیاز شهفرایندان همچون عبور و مرور در شهر، تفریح، فرهنگ، اقتصاد و مسائل زیر بنایی تعریف پژوهش بر اساس اولویت های مردم باشد، خروجی آن اجرای پروژه با کیفیت است.

حسامی گفت: در انجام پروژه هایی مطالعاتی بایستی از فناوری های نوین و مبانی نظری روز استفاده شود و توجه ویژه ای به صلاحیت های علمی، اجرایی، تحلیلی، اخلاق حرفه ای، سنجش شاخص های و کارآرایی صورت پذیرد.

فرایند هوشمند سازی از فرهنگ شهفرایندی تا زیر ساختی

وی با اعلام اینکه هوشمند سازی یکی از دغدغه های ما است که ابعاد مختلفی دارد، گفت: هوشمند سازی با الکترونیکی کردن فرآیند ها فرق دارد، چرا که هوشمند سازی از فرهنگ شهفرایندی آغاز و تا اجرای بسیاری از فرآیند ها به صورت الکترونیکی و زیر ساخیتی ادامه می یابد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر مشهد گفت: هماهنگی در حوزه پژوهشی، منجر به کیفی سازی پروژه های مطالعاتی می شود که خروجی آن انجام پروژه های خوب در شهر با هدف رفع نیاز مردم است.

حسامی با تاکید بر اینکه باید پژوهش هایی در حوزه مدیریت شهری و شورای شهر برای مردم و کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات انجام دهیم که اثر بخش باشد، گفت: یکی از برنامه ها و سیاست های ما حمایت از پایان نامه ها و پروژه های نخبگانی و هدفمند کردن نشست ها و همایش هایی است که به صورت تخصصی در حوزه های دانشگاهی و علمی انجام می شود؛ این موارد در دستور کار قرار گرفته و از شهرداری خواسته شده پیگیری به صورت اجرایی انجام شود.

وی گفت: بایستی با این مراکز، سایر سازمان های شهرداری، جوامع علمی و مراکز داخلی و خارجی به صورت هدفمند با تعامل درست ارتباط بگیریم، همچنین یک سری فعالیت های موازی را حذف کنیم.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه بانک اطلاعاتی از ذی نفعان مطالعات پژوهشی شهری در اختیار داریم، گفت: اگر در یکی از کلان شهر ها داخل یا خارج کشور پژوهشی انجام شود که خروجی آن برای ما کاربردی باشد، نیازی نیست که ما مجدا این کار را انجام دهیم.

حسامی با تاکید بر اینکه هیئت امنای مرکز پژوهش ها از اعضای هیئت علمی دانشگاه هستند که در حوزه علمی و نخبگانی تجربه داشته و بدنه کارشناسی قوی دارند، گفت: در چند سال اخیر مرکز پژوهش ها 41 طرح پژوهشی، 24 نشست تخصصی مسئله محور، 1054 جلسه کارگروه تخصصی پژوهشی و 17 نشست فضیلت شنیدن و پاسخگویی از طریق همکاری با 112 استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی اجرا شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "خیز شورای شهر مشهد برای حذف پژوهش های شهری غیرکاربردی ، پژوهش ها براساس اولویت های مردم ساماندهی می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیز شورای شهر مشهد برای حذف پژوهش های شهری غیرکاربردی ، پژوهش ها براساس اولویت های مردم ساماندهی می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید