دوربین دیجیتال را بشناسیم (بخش پنجم: سرعت شاتر)

به گزارش وبلاگ ساعت، عکاسی. هنر دیدن. هنری که از روز اول پیدایش اش پیوندی جدایی ناپذیر با فناوری و علم داشته است. البته در عکاسی، بدون دانش حداقلی از فناوری به کار رفته در دوربین و چاپ، نمی توان به بالاترین سطح این هنر رسید. لزوم تسلط بر تمام توانایی های دوربین پس از انقلاب دیجیتال و هجوم فناوری های پیشرفته و مفید دوچندان شده است. با خبرنگاران همراه باشید تا در چند مقاله پیوسته با دوربین دیجیتال و اصولی پایه ای عکاسی دیجیتال آشنا شویم.

دوربین دیجیتال را بشناسیم (بخش پنجم: سرعت شاتر)

مقاله مرتبط:

  • بخش اول: دوربین خود را تنظیم کنید
  • بخش دوم: کاوشی در دوربین
  • بخش سوم: نوردهی
  • بخش چهارم: درک دیافراگم

توضیح سرعت شاتر

همانند دیافراگم، سرعت شاتر نیز فقط راهی ساده برای تغییر نوردهی کلی نیست. سرعت شاتر بر عکس شما تاثیری واضح و مشهود دارد. چرا که با یاری آن می توانید بر چگونه ظاهر شدن سوژه های متحرک اثر بگذارید. سرعت شاتر بالا باعث فریز شدن اجسام متحرک در عکس می گردد و هر چقدر هم که سوژه متحرک، یا شرایط نگه داشتن دوربین در دستان شما بی ثبات باشد، باز هم به شما تصاویری بسیار واضح ارایه می دهد. سرعت پایین شاتر باعث می گردد اجسام متحرک محو شوند و از آن می توانید برای ایجاد جلوه های خلاقانه بهره ببرید. به طور کلی هرچه سرعت شاتر کمتر باشد، حس حرکت به دلیل ایجاد جلوه Motion Blur بیشتر ایجاد می گردد. سرعت شاتر معادل مقدار زمانی است شاتر باز می ماند. برای درک بهتر نظام نوردهی ، از مقیاس های ساده شده استفاده می گردد. چرا که بازه های زمانی سرعت شاتر معمولا کثر های از زمان هستند. برای همین معمولا 1/125 ثانیه به صورت 125 نشان داده می گردد. 1/15 به صورت 15 و بقیه به همین منوال. سرعت هایی بیش از 1 ثانیه نیز به صورت 1، 10 و ... به نمایش گذاشته می شوند.

کار کردن با نظام Stop (توقف ها)

همانطور که قبلا گفتیم ، سرعت شاتر و دیافراگم باهم برای تنظیم میزان نوردهی استفاده می شوند. به این معنا که هیچ ترکیب ثابتی نیست که همواره نوردهی مناسب را به شما بدهد. شما می توانید در یک صحنه معین سرعتی کم از شاتر را با دیافراگمی بسته جفت کنید، یا برعکس، سرعت شاتر بالا را با دیافراگم باز هماهنگ نمایید و در هر دوحالت میزان نور یکسانی را دریافت کنید. در سکانسی معین سرعت 1/125 ثانیه با دیافراگم 5.6، 1/60ثانیه با f/8 و 1/30 ثانیه با f/11 نور مشابهی را در تصویر شما ایجاد خواهند کرد. هر توقف دیافراگم یا F stop نصف توقف قبلی خود است و نصف آن نیز نور وارد می نماید. Stopهای پیاپی دیافراگم و عدد f را به سادگی یک Stop می نامند. اگر شما دیافراگم را یک Stop ببندید(نور کمتری وارد خواهد شد)، برای جبران نور کم شده می بایست سرعت شاتر را یک Stop کم کرد تا نور مدت زمانی دوبرابر قبل به حسگر برسد. در همه حالت ها غیر از حالت دستی، دوربین شما این کار را به صورت اتوماتیک برای شما انجام می دهد.

حواستان به سرعت شاتر باشد

اگر بر روی دست عکاسی می کنید(بدون استفاده از سه پایه) سرعت شاتر باید آنقدر بالا باشد که اثر لرزش دست باعث تار شدن عکستان نگردد. قانونی نانوشته برای یاری به شما وجود دارد که می گوید: از سرعت شاتری بیش از فاصله کانونی لنز خود بهره ببرید. برای مثال اگر فاصله کانونی لنز در عکسی 200 میلی متر است، شما با سرعت 1/250 ثانیه یا بالاتر عکس بگیرید. هرچقدر که بیشتر زوم کنید به سرعت شاتر بالاتری برای مقابله با لرزش دست احتیاج دارید. همواره در چشمی نگاهی به سرعت شاتر بیندازید تا به موقع آن را تغییر دهید. در شرایط نور کم برای نوردهی بهتر می توانید یا ایزو را بالا ببرید یا با استفاده از سه پایه امکان عکاسی با سرعت پایین شاتر را خواهید داشت. نظر شما تا اینجای این سری از مقالات چیست؟ بازی با سرعت شاتر می تواند بسیار خلاقیت ما را قلقلک کند. با وبلاگ ساعت در مقاله بعدی از این سری نوردهی بی نقص را فرا بگیرید.

در سرانجام از شما دعوت میکنیم برای مشاهدهی معینات دوربین و لنزاز بخش محصولات زومیت بهره ببرید؛ مجموعهی کاملی از دوربین کانن، نیکون، سونی، پاناسونیک و دیگر برندهای معتبر در این بخش برای مقایسه معینات و اطلاع از قیمت دوربین در اختیار شما قرار گرفته است.

منبع: Digitalcameraworld

منبع: کجارو

به "دوربین دیجیتال را بشناسیم (بخش پنجم: سرعت شاتر)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوربین دیجیتال را بشناسیم (بخش پنجم: سرعت شاتر)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید