لکسوس 2030، تازیانه های یک سامورایی
به گزارش وبلاگ ساعت، لکسوس سپس قصد دارد در پنج سال آینده همه مدل هایش را به موتور الکتریکی مجهز کند. اما ماشینی که در توکیو نمایش داده شد آینده ای دورتر را تصور می کند. لکسوس می گوید کانسپت LF-30 را با امکاناتی ساخته است که در سال 2030 در دسترس خواهد بود.
لکسوس LF-30 با امکاناتی ساخته شده که در سال 2030 در دسترس خواهد بود
آینده لکسوس
لکسوس، خودروساز لوکس گروه تویوتا، ورود به جمع خودروسازان الکتریکی را با رونمایی از کانسپتی در نمایشگاه توکیو گفت.
خودروساز لوکس ژاپنی قرار است تا چند هفته دیگر اولین مدل الکتریکی خود را معرفی کند؛ ماشینی که احتمال داده می شود یک هچ بک یا شاسی بلند کوچک باشد و از سال 2020 به بازار عرضه خواهد شد.
لکسوس سپس قصد دارد در پنج سال آینده همه مدل هایش را به موتور الکتریکی مجهز کند. اما ماشینی که در توکیو نمایش داده شد آینده ای دورتر را تصور می کند. لکسوس می گوید کانسپت LF-30 را با امکاناتی ساخته است که در سال 2030 در دسترس خواهد بود.
لکسوس یک سدان لوکس و یک ماشین اسپرت را در فرمی تازه ترکیب کرده است
لکسوس می گوید که این کانسپت فرمی تازه از خودرو را نمایش می دهد: ماشینی که نه کوپه است، نه سدان و نه شاسی بلند شهری، اما امکانات هر سه را با هم دارد.
استفاده از قوای محرکه الکتریکی به طراحان اجازه داده تا این فرم تازه را خلق کنند. ماشین چهار موتور الکتریکی دارد که روی چرخ ها سوار شده است و همین باعث شده حداکثر فضا در اختیار سرنشینان قرار گیرد.
LF-30 در سطح چهار، خودران است و در اکثر شرایط نیازی به راننده ندارد. در حالت خودران فرمان ماشین به داخل داشبورد رفته و رنگ جلوپنجره تغییر می کند تا عابران و ماشین های دیگر بدانند که کنترل ماشین در اختیار هوش مصنوعی است.
لکسوس می گوید این ماشین قرار نیست فقط خودران باشد و آن را برای کسانی طراحی کرده که از رانندگی لذت می برند. فرمان ماشین با الهام از تازونا، که در زبان ژاپنی به معنی تازیانه است، طراحی شده است و طراحان لکسوس می گویند رابطه ارگانیک بین اسب و سوارکار را شبیه سازی کرده اند.
فرمان در حالت خودران با اشاره دست راننده به داخل داشبورد می رود
اطلاعات از طریق واقعیت مجازی به راننده نمایش داده می شود و راننده به جای فشار دادن دکمه، با حرکت دست بخش های مختلف ماشین را کنترل می کند. سرتاسر سقف شیشه ای ماشین هم نمایشگری است که علاوه بر نمایش اطلاعات سفر می توان فیلم یا تصاویری مثلا از آسمان پرستاره را در آن پخش کرد.
ایده بلندپروازنه دیگری که لکسوس با این کانسپت معرفی کرده است، پهپادی به شکل یک صفحه است که از ماشین جدا شده و در ارتفاع پایین پشت سر سرنشینان حرکت می کند تا آن ها خرید ها و وسایل خود را روی آن قرار دهند.
آماده برای آغاز دوباره
نسل بعدی شاسی بلند میتسوبیشی براساس این کانسپت ساخته می شود
میتسوبیشی در تدارک ساخت نسل جدیدی از شاسی بلند کوچک خود، ASX است. این کارخانه در نمایشگاه توکیو کانسپتی رونمایی کرد که تصویری از این مدل جدید را که قرار است دو سال دیگر به بازار عرضه شود نمایش می دهد.
می-تک (MI-TECH) ماشینی دو نفره و بدون سقف است تا بر جوان پسند بودن مدل جدید میتسوبیشی تاکید کند. هم زمان چراغ ها و جلوپنجره ماشین همراه با گلگیر های اغراق شده نشان می دهد این ماشین ظاهری خشن خواهد داشت.
میتسوبیشی با این ماشین فن آوری هیبرید-الکتریکی تازه ای هم معرفی کرده است.
در فن آوری هیبرید-الکتریکی، باتری ها را می توان هم به طور مستقیم شارژ کرد و هم یک موتور بنزینی یا دیزل باتری های ماشین را شارژ می کند. به این ترتیب ماشین می تواند مسافت بیشتری از ماشین های الکتریکی حرکت کند.
یک ژنراتور توربینی برای چهار موتور الکتریکی ماشین الکتریسیته تولید می کند
میتسوبیشی در سیستم هیبرید-الکتریکی می -تک، به جای استفاده از موتور بنزینی یا دیزل از یک ژنراتور توربینی استفاده کرده است. این ژنراتور می تواند علاوه بر بنزین و گازوییل با سوخت های دیگر از جمله الکل و نفت سفید هم کار کند.
نیروی ژنراتور به چهار موتور الکتریکی منتقل می شود که روی هر چرخ واقع شده است. مهندسان کارخانه می گویند این سیستم هنوز در مراحل اولیه طراحی است، اما هدفشان این است که در بلند مدت از آن در شاسی بلند های کوچک کارخانه استفاده کنند.
میتسوبیشی امیدوار است بتواند با عرضه مدل های جدید سال های بحرانی دهه گذشته را پشت سر گذاشته و دوباره به دوران اوج خود بازشود.
این شرکت در سال 2016 اعتراف کرد که در اعلام مصرف سوخت ماشین هایش تقلب کرده است.
پس از ضربه ای که این رسوایی به فروش شرکت زد، میتسوبیشی به ائتلاف خودروسازی نیسان-رنو پیوست و حالا با استراتژی تازه برای ساخت ماشین های شاسی بلند امیدوار است دهه آینده میلادی را با موفقیت آغاز کند.
علاوه بر نسل جدید ASX، میتسوبیشی تا سه سال آینده نسل تازه ای از شاسی بلند بزرگ تر آوت لندر را هم به بازار عرضه خواهد کرد.
هیجان در فضای کوچک
واک واک در زبان ژاپنی به معنی هیجان و خوشحالی است
سوزوکی سال آینده صدمین سال تاسیس خود را جشن می گیرد. این کارخانه با دو کانسپت در نمایشگاه توکیو، ایده خود برای دومین سده فعالیتش را نمایش داد.
سوزوکی هر دو ماشین را با ایده ای به نام واک واک ساخته که در زبان ژاپنی به معنی هیجان و خوشحالی است.
کانسپت اول به نام واک SPO یک ماشین کوچک اسپرت با قوای محرکه هیبرید-الکتریکی است. ظاهر این ماشین با الهام از یکی از مدل های مشهور دهه شصت کارخانه به نام فرونته طراحی شده است.
واک SPO در حالت عادی یک سدان است، اما در صورتی که راننده به فضای بیشتری نیاز داشته باشد، با فشار یک دکمه صندوق عقب ماشین بالا آمده و ماشین به یک استیشن تبدیل می شود. طراحان سوزوکی می گویند به این ترتیب شکل ماشین همراه با نیاز خانواده تغییر می کند.
چیدمان اتاق سوزوکی هاناره را می توان با نیاز یا سلیقه مشتری تغییر داد
کانسپت دوم هاناره نام دارد. هاناره در معماری ژاپنی به کلبه های کوچکی گفته می شود که با بزرگ تر شدن خانواده، در کنار خانه ها ساخته می شود.
هاناره یک اتاق خودران است که با موتور الکتریکی حرکت می کند. ماشین با الهام از سوزوکی کری طراحی شده که از ماشین های محبوب کارخانه در اوایل دهه هفتاد میلادی بود.
پنجره های ماشین کوچک است، اما نمایشگر بزرگی در داخل دارد و می توان چیدمان داخل اتاق را با توجه به نیاز مشتری تغییر داد.
بعید است هیچکدام از این دو کانسپت مبنای ساخت مدلی جدید در کارخانه باشد، اما مدیران سوزوکی می گویند فن آوری هایی که در این ماشین ها نمایش داده شده به مرور در محصولات شرکت استفاده خواهد شد.
پیوستن فیات-کرایسلر به گروه PSA، بزرگ ترین شراکت در صنعت خودرو در بیست سال گذشته است
شراکت بزرگ
گروه خودروسازی فیات-کرایسلر و شرکت PSA، مالک کارخانه های پژو، سیتروئن و اُپل اعلام کرده اند به دنبال یکپارچه کردن فعالیت های خود هستند.
شرکتی که با پیوستن این دو خودروساز به یکدیگر شکل می گیرد، چهارمین خودروساز بزرگ جهان با ارزش 50 میلیارد دلار خواهد بود که سالانه هشت میلیون و 700 هزار دستگاه ماشین تولید می کند.
فیات-کرایسلر که سال ها است به دنبال شریک است، چند ماه پیش درتلاش برای پیوستن به کارخانه رنو ناکام بود. قرار است دو کارخانه پنجاه درصد از سهام شرکت تازه را در اختیار داشته باشند.
یک کاسه کردن سرمایه های دو شرکت به آن ها اجازه می دهد در هزینه های ساخت ماشین صرفه جویی کنند و سرمایه کافی برای توسعه فن آوری های تازه مانند ساخت ماشین های الکتریکی و خودران را تامین کنند.
این شراکت به فیات-کرایسلر اجازه می دهد با استفاده از منابع و فن آوری های PSA از موقعیت بحرانی خود در بازار اروپا نجات پیدا کند. PSA هم که به دنبال بازگشت به بازار آمریکا است می تواند از شبکه وسیع فیات-کرایسلر در آمریکای شاقتصادی استفاده کند.
این شراکت خالی از ریسک نیست. دولت فرانسه و کارخانه دولتی دانگ فنگ چین از سهامداران اصلی PSA هستند و ممکن است انگیزه های سیاسی مانع از اجرای برنامه های اقتصادی شرکت تازه شود. همچنین هر دو خودروساز حضور ضعیفی در چین، بزرگ ترین بازار خودروی جهان دارند و معلوم نیست به هم پیوستن آن ها چه تاثیری در کسب و کارشان در این بازار داشته باشد.
منبع: فرادید