واکسن بیماری کرونا هنوز ساخته نشده است

به گزارش وبلاگ ساعت، شرکت های زیست فناوری به شدت به دنبال دستیابی به یک واکسن برای ویروس خطرناک و در حال شیوع کرونای جدید هستند که اولین بار در شهر ووهان در چین دیده شد و در حال شیوع است و برخلاف اخبار در حال انتشار در فضای مجازی هنوز هیچ واکسنی برای آن ساخته نشده است.

واکسن بیماری کرونا هنوز ساخته نشده است

به گزارش وبلاگ ساعت و به نقل از آی ای، شرایط با ویروس کرونا(coronavirus) به طور فزاینده ای در حال نگران نماینده تر شدن است، زیرا اولین پزشکی که بیماران مبتلا به این ویروس را تحت درمان قرار می داد به ویروس مبتلا و در مقابل آن تسلیم شد.

در حالی که منبع و مرکز تشخیص و شیوع این بیماری یعنی شهر ووهان چین در کوشش برای ساخت یک بیمارستان اختصاصی است، ممکن است خبرهای خوب به زودی به ما برسند، زیرا شرکت های بیوتکنولوژی با عجله در حال ساخت و توسعه یک واکسن برای ویروس کشنده nCoV-2019 هستند.

محققان از اندکی پس از تایید شیوع این ویروس جدید در ماه دسامبر توسط مقامات چینی در حال مطالعه کدژنتیکی این ویروس جدید هستند.

به عنوان مثال وقتی شرکت نواواکس(Novavax) خاطرنشان کرد که سعی دارد این واکسن را بسازد، سهام آن طی یک روز 70 درصد افزایش یافت. همچنین شرکت اینوویو(Inovio) از اهدای یاری هزینه 9 میلیون دلاری برای ائتلاف نوآوری های آمادگی اپیدمی(CEPI) برای ساخت این واکسن اطلاع داد.

شرکت ویر(Vir) نیز گفت که آزمایش می نماید تا ببیند آیا هیچ یک از آنتی بادی های در اختیار این شرکت می تواند روی این ویروس کار کند یا نه.

شرکت مدرنا(Moderna) نیز از همکاری با انستیتوی ملی بهداشت و بودجه برای ساخت این واکسن پرده برداشت.

همچنین گزارش شده است که مرکز پیشگیری و کنترل بیماری چین CDC به منظور تشخیص این ویروس جدید، یک آزمایش واکنش زنجیره ای معکوس رونویسی-پلیمراز(rRT-PCR) را توسعه داده است که میخواهد طی روزها و هفته های آینده با مقامات بهداشتی در ایالات متحده و خارج از این کشور به اشتراک بگذارد. در عین حال شرکت Co-Diagnostics نیز از برنامه های خود برای توسعه روشی تشخیصی PCR اطلاع داده است.

احتمال می رود که nCoV-2019 در بازار غذاهای دریایی و گوشت در ووهان ظهور نموده باشد. تا به امروز شمار تلفات این ویروس به 56 نفر افزایش یافته است و بیش از 2000 مورد تایید شده در سراسر دنیا از جمله کشورهای چین، هنگ کنگ، ماکائو، تایوان، استرالیا شناسایی شده است.

در چین 30 استان هشدار بهداشت عمومی خود را به سطح یک رسانده اند و تجمع های عمومی ممنوع است. به گفته تلویزیون دولتی چین، شی جینپینگ رئیس جمهور چین در جلسه ویژه دولت نسبت به شرایط وخیم هشدار داد و اضافه نمود که این ویروس در حال افزایش سرعت شیوع خود است.

موسسه ملی سلامت آمریکا(NIH) امیدوار است آزمایش های انسانی را برای واکسن بالقوه کرونا طی سه ماه آینده شروع کند. در سال 2003 حدود 20 ماه طول کشید تا از توالی ژن در آزمایشات واکسن انسانی برای ویروس مرگبار سارس استفاده گردد.

کروناویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می گردد. کروناویروس ها در سال 1965 کشف شدند و مطالعه بر روی آنها به طور مداوم تا اواسط دهه 1980 ادامه داشت.

ساختار کروناویروس ها دارای یک ژنوم RNA معمولی است. افرادی که همزمان دارای بیماری دیگری باشند و بچه ها مبتلا به بیماری های قلبی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کروناویروس ها هستند. معمولاً شدت سرماخوردگی که کروناویروس عامل آن باشد بیشتر است. کروناویروس ها که پس از راینو ویروس ها بزرگترین عامل ابتلا به سرماخوردگی هستند، بیشتر در زمستان و بهار باعث سرماخوردگی می شوند. اگرچه کروناویروس ها بیشتر در حیوانات دیده می شوند، اما پنج نوع از آن ها دستگاه تنفسی بدن انسان را تحت تأثیر قرار می دهند. تشخیص اینکه علت بیماری کروناویروس باشد یا خیر کمی مشکل است، چرا که برخلاف راینو ویروس ها به سختی در آزمایشگاه رشد و نمو می نمایند.

کروناویروس ها(Coronaviruses) خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که بیماری های مختلفی را از سرماخوردگی معمولی گرفته تا سندرم حاد و شدید تنفسی یا همان SARS(سارس) ایجاد می نمایند. این بیماری به نام سندرم نارسایی تنفسی خاورمیانه نیز شناخته می گردد که به اختصار MERS-CoV خوانده می گردد. کروناویروس ها دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی را در انسان ها درگیر می نمایند و عامل یک سوم سرماخوردگی های شایع هستند.

کرونای جدید نام یک گونه از کروناویروس ها است. در بعضی از رسانه های چینی، سوپ خفاش به عنوان یکی از منابع احتمالی انتقال این ویروس به انسان مطرح شده است. یک مغازه فروش گوشت حیوانات در ووهان چین با انتشار این ویروس در ارتباط دانسته شده است.

ویروس کرونا دسته ای از ویروس ها را شامل می گردد که بیماری هایی از سرماخوردگی ساده تا سارس را موجب می شوند. این ویروس از حیوانات به انسان قابل انتقال است.

بیماری زایی این ویروس، سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار می دهد و علایمی مشابه سرماخوردگی ساده ایجاد می نماید. علایم ویروس کرونا شامل آبریزش بینی، سرفه، گلو درد است که می تواند با سر درد و تب نیز همراه باشد و تا چند روز به طول می انجامد. در افرادی با نقص سیستم ایمنی، افراد مسن و بچه ها این علایم می تواند شدیدتر شده و ذات الریه و برونشیت را ایجاد کند.

ویروس کرونای جدید به نظر می رسد کم خطرتر از سارس باشد و در 15 تا 20 درصد موارد به صورت شدید بروز یافته است.

ما واقعاً نمی دانیم که آیا یک واکسن کار خواهد نمود، اما صمیمانه امیدواریم که به زودی درمانی برای این بیماری مهلک پیدا گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "واکسن بیماری کرونا هنوز ساخته نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن بیماری کرونا هنوز ساخته نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید