پیشنهاد بودجه برای جوان سازی بخش کشاورزی در سال 1402

به گزارش وبلاگ ساعت، تهران (پانا) - وزارت جهاد کشاورزی و باشگاه کشاورزان جوان تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

پیشنهاد بودجه برای جوان سازی بخش کشاورزی در سال 1402

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، معاون برنامه ریزی و مالی وزارتخانه امروز سه شنبه در مراسم امضای این تفاهمنامه چهار ساله گفت: جوانسازی، فناورسازی و دانش بنیان سازی بخش کشاورزی از محورها و اهداف مهم این تفاهمنامه است.

محمد قربانی با اشاره به این که جهت دهی وزارت جهادکشاورزی به سمت کشاورزان جوان است، اضافه نمود: کشاورزی آینده، کشاورزی هوشمند است و ریسک پذیری می خواهد و این در حالی است که کشاورزان سنتی ریسک گزیر هستند.

وی ادامه داد: فارغ التحصیلان کشاورزی و جوانان روستایی در فرایند هوشمندسازی هم دارای ایده اند و هم خوب کار می نمایند.

قربانی با بیان این که برنامه های وزیر جهاد کشاورزی تحولی هستند، گفت: کشاورزان سنتی با دو ویژگی کم سوادی و مسن بودن سخت می توانند راستا تحولی را طی نمایند و اگر بخواهیم نرخ پذیرش فناوری را در بخش کشاورزی افزایش دهیم با کشاورزی سنتی و با نفوذ دانش و بهره وری پایین مشکل می توان به این هدف دست یابیم.

معاون برنامه ریزی و مالی وزارت جهادکشاورزی اشاره نمود: آنالیز ها نشان می دهد در کشور در یک دوره 10 ساله 6 درصد کشاورزان زیر 35 سال و در طول یک دوره 17 ساله 10 درصد جمعیت آنان در بخش کشاورزی کاهش داشته است و اگر همین راستا را ادامه دهیم، کشاورزی ما پیر می گردد.

وی در همین حال کشاورزی آینده را سلامت محور عنوان نمود و گفت: در کشاورزی آینده، کشاورزان جوان با بکارگیری روش های نو و بیولوژیکی می توانند این راستا را طی نمایند.

قربانی در همین حال پذیرش اجتماعی و اعتمادسازی در بخش کشاورزی و روستا را از عوامل مهم در دستیابی به اهداف و ماموریت وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و ابراز امیدواری کرد که باشگاه کشاورزان جوان به عنوان یک نهاد غیردولتی به وسیله اعتمادسازی، افزایش سرمایه اجتماعی و نفوذ و مدیریت بر دل ها بتواند در اجرای سیاست ها و برنامه های وزارتخانه نقش ایفا نمایند.

وی اضافه نمود: ما معتقدم بین حکمرانی متعال کشاورزی و حکمرانی متعال روستایی تفکیکی وجود ندارد و این دو از هم جدا شدنی نیستند.

قربانی اضافه نمود: باشگاه کشاورزان جوان می تواند در پذیرش سیاست های نو و نوآورانه به وسیله انتقال دانش، فناوری و مهارت ها به سطح مزارع به ما یاری کند و این امر در صورتی محقق می گردد که اعضای این باشگاه پای کار باشند و به اهدافشان اعتقاد کامل داشته باشند.

وی همکاری باشگاه کشاورزان جوان در زمینه مقرون به صرفه سازی محصولات کشاورزی و کاهش ضایعات بخش کشاورزی را مهم خواند و گفت: نتیجه نهایی اقدامات باید در سفره مردم ظاهر گردد.

معاون برنامه ریزی و مالی وزارت جهاد کشاورزی در عین حال توصیه کرد که اعضای باشگاه کشاورزان جوان از اقدام به کارهای کمی و تبلیغی پرهیز نمایند و در دام کارهای کمی گرایی گرفتار نشوند بلکه به کیفیت طرح های اجرایی خود توجه داشته باشند.

وی با اذعان به این که راه چاره بلندمدت در بخش کشاورزی در کاهش فقر و آموزش است، از باشگاه کشاورزان جوان خواست نیروهای جوان روستایی و تحصیل نموده های رشته کشاورزی را برای ورود به عرصه کشاورزی ترغیب کند.

این مقام مسوول اضافه نمود: این تفاهمنامه فرصتی را فراهم می نماید تا جوانان در بستر کشاورزی فعالیت نمایند.

قربانی گفت: ما نیز از باشگاه کشاورزان جوان در چارچوب این تفاهم نامه حمایت می کنیم و تسهیلات مقرون به صرفه قیمت برای اجرای طرح های مصوب شان در اختیار قرار می دهیم.

وی تاکید نمود: پرداخت تسهیلات مقرون به صرفه قیمت به طرح های باشگاه کشاورزان جوان از دیدگاه ما پول پاشی نیست و انتظار داریم نتایج فعالیت های این باشگاه در مزرعه دیده گردد و تولیدات کیفی ارتقا یابد.

معاون برنامه ریزی و مالی وزارت جهاد کشاورزی از فعالیت های وزارت جهاد کشاورزی برای ایجاد بودجه در فصل بودجه سال آینده به منظور جوانسازی کشاورزی ایران اطلاع داد و گفت: امیدواریم فعالیت ها و اقدامات این نهاد غیردولتی همراه با احساس تکلیف و مسوولیت پذیری و مبتنی بر مساله محوری باشد و به تامین امنیت غذایی، تامین معیشت کشاورزان و روستاییان و ماندگاری جوانان در روستاها یاری کند.

برپایه این گزارش، این تفاهمنامه همکاری به امضای معاون برنامه ریزی و مالی وزارت جهاد کشاورزی و دبیر باشگاه کشاورزان جوان رسید.

منبع: خبرگزاری پانا

به "پیشنهاد بودجه برای جوان سازی بخش کشاورزی در سال 1402" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد بودجه برای جوان سازی بخش کشاورزی در سال 1402"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید