چرا باید حیوانات را واگذار کنیم، نه معامله؟

به گزارش وبلاگ ساعت، از آن جا که حیوانات به زندگی ما شادی می بخشند، کاملا قابل درک است که ما دوست داشته باشیم که آنها عضوی از خانواده ما باشند. برای همین است که سال های سال است، خرید و فروش حیوانات یکی از راه هایی است که می توان یک همدم پیدا کرد که قدر محبت ما را می داند. هرچند در کنار تجارت سیاه حیوانات مراکز خرید و فروشی هم وجود دارند که به صورت استاندارد حیوانات را برای فروش عرضه می کنند، اما ما به شما پیشنهاد می کنیم به جای خرید و فروش به فکر به سرپرستی گرفتن یک حیوان از پناهگاه یا از خانواده ای باشید که بنا به دلایلی دیگر نمی توانند از حیوان خود مراقبت کنند. در این مقاله می خواهیم نکاتی را با هم مرور کنیم که پاسخ این سوال مهم است: چرا واگذاری و به سرپرستی گرفتن حیوانات بهتر از خریدن آن هاست؟

چرا باید حیوانات را واگذار کنیم، نه معامله؟

در بیشتر حوزه تجارت و معامله حیوانات خانگی، با حیوانات مانند کالا رفتار می کنند. کالایی که به صورت انبوه تولید می شوند و برای سودسازی به فروش می رسند. در این فرآیند حیوانات به طور معمول از اجتماعی شدن، و حتی مراقبت های اولیه دامپزشکی محروم می شوند.

چند نفر از اطرافیان شما، پیش از خرید یک حیوان درباره این نحوه از داشتن یک حیوان خانگی مطالعه کرده و درباره شرایط نگهداری و نحوه خرید کسب اطلاعات می کند؟ پاسخ به این سوال ناامید کننده است. ما حتی از فرایند خرید و فروش حیوانات به اندازه کافی اطلاعات نداریم.

اتفاق بسیار بدی که می افتد این است که تجارت و معامله حیوانات خانگی مردم را تشویق می کند که حیوانات را درست مثل یک دم دستی نگاه کنند، یعنی خرید و معامله حیوانات هیچ تفاوتی با یک خرید از روی هوس یا مد روزانه ندارد . در چنین شرایطی اتفاقی که تکرار می شود این است:

وقتی خرید از روی هوس و مد باشد، آن حیوان به زودی دل شما را می زند و دور انداخته می شود. در حالی که حیوانات موجوداتی متفکر و احساسی هستند که سزاوار عشق و احترام هستند.

پرورش دهندگان، فروشگاه های حیوانات خانگی، با توله کشی و تولید حیوانات بیشتر به دنیایی که در حال حاضر با حیوانات ناخواسته پر شده است، بحران افزایش جمعیت حیوانات خانگی را دامن می زنند.

آیا می دانید که در بیشتر پت شاپ ها، با حیوانات پرطرفداری مانند با سگ ها مانند ماشین های تولید مثل رفتار می شود؟ سگ های ماده در قفس ها و کلبه های کوچک نگهداری می شوند و بارها و بارها جفت گیری می کنند. این فرایند تا زمانی که سگ دیگر قادر به زایش نباشد تکرار می شود.

در تجارت سیاه حیوانات خانگی، آن ها معمولاً به بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته می شود. فروشنده تنها به فکر سود خود است و هرگز درباره خانواده ای که حیوان را به آن ها می سپارد تحقیق نمی کند. حتی اگر خانواده مسئولیت پذیر باشند و بعد از مدتی به این نتیجه برسند که امکان نگهداری حیوان خانگی را ندارند، فروشندگان هیچ کمکی به آن ها برای بازپس گیری نمی کنند و در صورتی که حیوان را پس بگیرند، پول خانواده ها را نه تنها پس نمی دهند، بلکه مجددا حیوان را در معرض فروش قرار می دهند.

بیشتر حیواناتی که در پت شاپ ها یعنی جایی که تعداد توله های فروخته شده بر رفاه حیوانات در اولویت است به دنیا می آیند- اغلب از بیماری، آلودگی انگل و عوارض ناشی از دریافت مراقبت های دامپزشکی ناکافی (یا اصلاً) و حمل و نقل و نگهداری در شرایط ضعیف رنج می برند.

درباره فروشگاه های حیوانات خانگی یا پت شاپ های غیرقانونی چه می دانیم؟

پت شاپ ها بیشتر حیواناتی را که می فروشند از دلال ها که شغلشان توله کشی است می خرند. توله ها معمولاً در سنین پایین از مادرانشان جدا می شوند، در جعبه ها بسته بندی می شوند، در کامیون یا هواپیما بار می شوند و صدها کیلومتر دورتر از زادگاهشان به کنندگی ها و فروشگاه های حیوانات خانگی حمل می شوند و اغلب برای روزها بدون غذا، آب یا تهویه کافی سفر می کنند. پت شاپ ها حیوانات را به هرکسی که می تواند پول این معامله را پرداخت کند می فروشند و در واقع صلاحیت خریدار در نگهداری حیوانات مهم نیست. اگر خاطرتان باشد زمانی در کشور ما نگهداری از گربه هایی با نژاد پرشین کت مد شده بود. طلیعه نامداری، فعال حقوق حیوانات می گوید در آن دوره یعنی در بازه زمانی سال های 88 تا 95 به قدری این نژاد از گربه زاد و ولد شد که مسائل زیادی را در چرخه تولید مثل گربه های پرشین کت ایجاد کرد و در این فرآیند گربه های ماده زیادی تنها به خاطر اینکه مد آن زمان خرید گربه پرشین کت بود، شکنجه دیدند و در بدترین شرایط جفت گیری و زایمان کرده و تلف شدند.

تب خرید و معامله حیوانات عجیب و غریب

علاوه بر حیوانات خانگی هر سال، مردم تسلیم وسوسه خرید حیوانات عجیب و غریب مانند لاک پشت، مارمولک، مار و میمون از فروشگاه ها، حراج ها یا اینترنت می شوند تا به عنوان حیوان خانگی نگهداری شوند. اما اغلب، زندگی در اسارت به سرعت منجر به درد و مرگ این حیوانات می شود که اغلب از سوء تغذیه، محیط غیرطبیعی و ناراحت کننده، تنهایی و استرس طاقت فرسا در حبس رنج می برند. در حالی این حیوانات به عنوان حیوانات خانگی به خانه ما می آیند که اصلا طبیعت خانگی ندارند و شرایط زندگی شان بسیار سخت می شود. درست شبیه این است که شما تصمیم بگیرید یک ماهی را خارج از تنگ آب نگه دارید!

در تجارت حیوانات عجیب و غریب، بسکمک از حیوانات حتی به فروشگاه یا حراج نمی رسند. آن ها ممکن است از آسیب های ناشی از به دام افتادن و دور شدن از محیط طبیعی خود، در طول حمل ونقل طولانی و طاقت فرسا یا در اثر بی توجهی و بدرفتاری که از دست فروشنده های بی وجدان یکی پس از دیگری عبور می کنند، از بین بفرایند.

برخی از حیوانات وحشی که به عنوان حیوان خانگی فروخته می شوند، ناقل بیماری هستند. خزندگان باکتری سالمونلا را از مجرای روده خود دفع می کنند و آن را روی پوست یا پوسته خود حمل می کنند. عفونت باکتری سالمونلا در انسان می تواند باعث گرفتگی معده، تب و اسهال یا عفونت در خون، ادرار، استخوان ها و مفاصل شود. هرچند بسکمک از افراد بدون بستری شدن در بیمارستان درمان می شوند، اما باید این نکته را هم در نظر داشت که عفونت سالمونلا حتی می تواند منجر به مرگ شود، به خصوص در بچه ها و افراد مسن.

حیوانات وحشی نمی توانند نیازهای اولیه خود را در اسارت برآورده کنند. در یک خانه یا یک محوطه بسته ، هیچ راهی برای تجربه زندگی واقعی و آزادی این حیوانات در طبیعت وجود ندارد.

بسکمک از آنها در فضاهایی به شدت کوچکتر از زیستگاه طبیعی خود نگهداری می شوند. این بدان معناست که آنها نمی توانند رفتارهای عادی را انجام دهند و غالباً تغذیه صحیحی دریافت نمی کنند. و حتی غرایز اصلی خود مانند شکار و دفاع در برابر دشمن را یاد نمی گیرند!

راه جایگزین معامله حیوانات چیست؟

به خاطر داشته باشید که حیوانات خانگی نمی توانند در محیط بیرون رها شوند. یعنی اگر حیوان خانگی تان را به هر دلیلی نتوانستید دیگر نگه دارید، فکر سر راه گذاشتنش را از سرتان بیرون کنید! چون آن ها طوری تربیت نشده اند که بیرون از خانه مراقب خودشان باشند و به راحتی غذا پیدا کنند. حیوانات خانگی غریزه ای برای دفاع از خود ندارند و رها کردن آنها در شهر مساوی با مرگ آنهاست.

به جای معامله حیوانات آن ها را واگذار کنیم؛ این به معنای اهدای رایگان حیوان به سرپرست تازه با در نظر گرفتن نکات و شرایط واگذاری است.

با واگذاری حیوانات به پناهگاه ها، یا آگهی های اینترنتی واگذاری در پلتفرم ها، افرادی که در جستجوی یک همدم حیوان تازه هستند، می توانند به راحتی در پناهگاه های مطمئن، حیواناتی را که نیاز مبرمی به یک خانه دارند پیدا کنند.

یادتان باشد، حیوانات کالا نیستند که بتوان آنها را به صورت تصادفی آنلاین خرید و فروخت. تجارت حیوانات از طریق تابلوهای پیام آنلاین یا تبلیغات طبقه بندی شده یک معامله سریع و سود محور است که در آن فروشنده و خریدار از خود درباره آینده حیوان سلب مسئولیت کرده و حتی نیازهای اولیه حیوانات را در نظر نمی گیرند.

چه نکاتی را در واگذاری حیوانات رعایت کنیم؟

اگر می خواهید حیوان خانگی خود را واگذار کنید باید آگهی واگذاری را در وب سایت یا صفحات شبکه های اجتماعی که تخصصی و رایگان این کار را انجام می دهند و معتبر هستند، منتشر کنید.

حیوانات به رسیدگی نیاز دارند پس حیوان را به شخصی واگذار کنید که از لحاظ مالی توانایی پوشش هزینه های تخصصی برای نگهداری خوب از حیوان را داشته باشد.

واگذاری حیوان یعنی این حیوان عضو تازهی از یک خانواده می شود نه اینکه خانواده مالک حیوان بشود. پس باید حقوق عضو تازه در خانواده رعایت شود. با سرپرست تازه صحبت کنید تا خیالتان راحت باشد از حقوق حیوانات آگاهی لازم را دارد.

شرایط مسکونی فردی که می خواهد حیوان را بپذیرد بررسی کنید، آیا همسایه ها مسئله ای با نگهداری حیوان در ساختمان ندارند؟ آیا خانواده فرد

آماده پذیرش یک حیوان به عنوان عضو تازه خانواده خود هستند؟

شرایط کاری و سفری متقاضی نگهداری را قبل از واگذاری در نظر بگیرید. اگر قرار است حیوان ساعات زیادی از روز را در خانه تنها باشد، این خانواده شرایط نگهداری یک حیوان خانگی را ندارند.

وقتی حیوانی را واگذار می کنید چون تمام نکات را برای سرپرستی متقاضی بررسی می کنید یک خانواده حیوان دوست را پیدا می کنید و آینده ای پر از عشق و آرامش را برای حیوان رقم می زنید که هزینه هایی مثل عقیم سازی و خرید باکس غذا و … را هم با آگاهی متقبل می شوند.

از اولین شروط واگذاری حیوان عقیم ساختن حیوان است. برخلاف تصور همگانی عقیم سازی ظلم در حق حیوان نیست بلکه با این کار کمک به سلامت حیوان و افزایش طول عمر او صورت می گیرد و از خطراتی چون توله کشی و سواستفاده در امان می ماند و چرخه جدایی مادر و توله برای کسب سود شکسته می شود.

نکته آخر اینکه در همه کشورها پناهگاه های حیوانات وجود دارند که محل نگهداری حیوانات بیمار و بی پناه است و معمولا به عنوان خیریه فعالیت می کنند. اگر حیوانی دارید که سرپرست مناسبی برای او پیدا نمی کنید و توانایی نگهداری از او را ندارید بهتر است او را به یک پناهگاه حیوانات معتبر واگذار کنید تا او را از خطرات احتمالی در امان نگه دارید.

منابع:

  • peta.org.uk
  • adoptrabinseh
  • animalcharity
منبع: بلاگ دیوار

به "چرا باید حیوانات را واگذار کنیم، نه معامله؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید حیوانات را واگذار کنیم، نه معامله؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید