گزارش نیوزویک از نگرانی کشورهای منطقه از ناامنی در افغانستان

به گزارش وبلاگ ساعت، نشریه آمریکایی نیوزویک در گزارشی درباره خروج نظامیان آمریکا از پایگاه بگرام افغانستان نوشت کشورهای منطقه از افزایش خشونتها در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

گزارش نیوزویک از نگرانی کشورهای منطقه از ناامنی در افغانستان

به نقل از پایگاه خبری نیوزویک ، در حالی که نیروهای آمریکا پایگاه هوایی بگرام را در چهارچوب خروج کلی نیروها از افغانستان ترک نموده اند ، روسیه ، ایران و چین در حال آنالیز گزینه های خود برای آینده نامعلوم افغانستان هستند.

رسانه های آمریکایی روز آدینه گزارش دادند که آخرین نیروهای آمریکایی هم پایگاه هوایی بگرام را ترک کردند ؛ پایگاهی که برای نزدیک به دو دهه یکی از مراکز اصلی عملیات آمریکا و متحدانش بوده است.

خروج از بگرام بخشی از فرایندی است که پنتاگون آن را خروج منظم و ایمن نیروهای آمریکا و ائتلاف از افغانستان نامیده است. اما کشورهای منطقه ای همزمان با افزایش خشونتها در افغانستان ، ابراز نگرانی نموده اند.

یکی از این طرفهای نگران ، کشور روسیه است. ماریا زاخاووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه گفت که با خروج نیروهای آمریکایی شاهد افزایش فعالیت طالبان بخصوص در شمال و نزدیک مرزهای آسیای مرکزی بوده ایم. او در عین حال ابراز اطمینان کرد که طالبان احتمالا وارد سنگرهای قدرت دولت افغانستان از جمله کابل نخواهند شد و به نظر می رسد که گروه طالبان فاقد منابع لازم است.

مسکو هم تجربه سخت خود از نبرد در افغانستان را دارد. در دهه 1980 اتحاد شوروی از دولت کمونیستی کابل در برابر شورش مجاهدین مورد حمایت آمریکا و سایر قدرتهای منطقه ای حمایت می کرد. مسکو مجبور به خروج از افغانستان شد و آن کشور وارد جنگ داخلی شد که در نهایت به ظهور طالبان و هم القاعده منجر شد.

سال گذشته آمریکا و طالبان به یک توافق صلح تاریخی برای تسهیل خروج نظامیان آمریکا و هموار کردن راه برای صلح بین دولت کابل و طالبان دست یافتند هر چند که طالبان به تصرف قلمرو ادامه داده است.

حتی پیش از شروع مذاکرات دولت دونالد ترامپ با طالبان ، روسیه از این گروه میزبانی نموده بود و روابطی را با امید به تضمین نقش خود در افغانستان برقرار ساخته بود. اکنون روسیه روی این روابط برای تضمین ثبات در افغانستان حساب باز نموده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در عین حال ابراز نگرانی کرد که بی ثباتی در افغانستان می تواند تاثیرات منفی بر همسایگان داشته باشد. بعلاوه جمهوری های شوروی سابق در آسیای میانه شامل قرقیزستان ، تاجیکستان و ازبکستان هم ابراز نگرانی نموده اند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه گفت که از نظر تهران ، ایجاد یک دولت فراگیر به وسیله راه چاره های صلح آمیز و پایدار لازم است. او گفت که طالبان بخشی از راه چاره است اما تمام آن نیست. وی گفت که ایران آماده تقویت تلاشها برای مذاکرات بین افغانان است.

یک روز بعد ، کشور رقیب جهانی آمریکا یعنی چین به بحث و آنالیز درباره تبعات سیاست آمریکا در افغانستان پرداخت.

ژانک ژون نماینده چین در سازمان ملل در کنفرانس مقابله با تروریسم سازمان ملل گفت: خروج نیروهای خارجی موجب وخامت شدید اوضاع امنیتی در افغانستان شده است و نیروهای تروریستی در حال ایجاد هرج و مرج هستند.

هر چند که یک اجماع جهانی درباره تهدید ناشی از القاعده و داعش وجود دارد اما آمریکا سال گذشته جنبش اسلامی ترکستان شرقی را از لیست تروریستی خارج کرد. یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت : ارزیابی ما این است که چین از برچسب جنبش اسلامی ترکستان شرقی برای برخورد با بازیگران مختلف اویغور از جمله عناصر غیرخشونت آمیز و هواداران حقوق بشر استفاده می نماید.

کشور چین و بعلاوه شریک راهبردی آن یعنی پاکستان نسبت به این اقدام ابراز نگرانی نموده اند. پاکستان روابط عمیقی در افغانستان دارد و پیشنهاد داده است که از نفوذ خود از جمله نفوذ بر طالبان برای پیشبرد مذاکرات صلح استفاده نماید. در همین حال پاکستان و هند یکدیگر را به حمایت از فعالیتهای تروریستی در افغانستان متهم نموده اند.

همزمان با کاهش حضور نظامی آمریکا ، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه روز دوشنبه تاکید نمود که واشنگتن کمکها به کابل را از راههای دیگر حفظ خواهد نمود و تاکید نمود که آمریکا ، افغانستان را رها نمی سازد و تعهد آمریکا به افغانستان بعد از خروج نظامی هم به قوت خود باقی است.

طالبان هم به نوبه خود وعده داده که نقش مثبتی در دولت آینده کشور ایفا کند و از خبر خروج نظامیان آمریکا از پایگاه هوایی بگرام استقبال و تاکید نمود که با خروج کامل نیروهای خارجی ، افغانها می توانند به صلح و امنیت نزدیکتر بشوند.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "گزارش نیوزویک از نگرانی کشورهای منطقه از ناامنی در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش نیوزویک از نگرانی کشورهای منطقه از ناامنی در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید