ارگ ایلخانی نوش آباد یک اثر تاریخی معاصر سلطانیه زنجان است

به گزارش وبلاگ ساعت، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، ارگ ایلخانی نوش آباد یک اثر تاریخی معاصر سلطانیه زنجان است.

ارگ ایلخانی نوش آباد یک اثر تاریخی معاصر سلطانیه زنجان است

رضا نوری شادمانی، رئیس پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی نوش آباد اظهار کرد: کاوش های آموزشی در محوطه فیض آباد نوش آباد از 19 خرداد شروع شد و تا خاتمه تیر ادامه دارد و بعد از آن مستندنگاری، تحلیل و تفسیر یافته ها در دانشگاه کاشان ادامه خواهد یافت.

وی اضافه نمود: وجود یک ارگ مربوط به دوره ایلخانی در کاوش های هفت فصل گذشته در محوطه باستانی فیض آباد نوش آباد ثابت شده بود که سلسله مراتب فضای آن نیز مربوط به یک شهر ایرانی اسلامی است.

رئیس پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی نوش آباد توضیح داد: فصل هشتم کاوش ها بعد از کشف سازه های حرارتی در ارگ ایلخانی نوش آباد و چرایی و چگونگی کاربرد سازه ها انجام شد که با توجه به الگو و طرح این سازه ها شواهد مختصری از وجود صنایع فلزکاری پیدا شد اما نیازمند کاوش های تخصصی و بلند مدت است.

نوری شادمانی به شناسایی کاشی زرین فام در ارگ ایلخانی نوش آباد اشاره نمود و گفت: کاشی زرین در دوره ایلخانی برای بناهای خاص مثل مسجد، کاخ و امامزاده ها کاربرد داشته است.

وی اضافه نمود: حفاری فصل های گذشته که در بخش شاه نشین انجام شد که هیچ کاشی کشف نشد، بنابراین محتمل است که این کاشی از بستر کاشی کاری یک مسجد در بخش شارستان بوده که مهمترین آرایه آن کاشی زرین فام است.

رئیس پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی نوش آباد ادامه داد: حکومت ایلخانیان 88 سال طول کشیده است که با کشف یک سکه که نام ارغون شاه بر روی آن حک شده بود میتوان گفت که ارگ ایلخانی نوش آباد از نظر زمانی با سلطانیه زنجان هم عصر بوده که سپس متروک و خالی از سکنه شده است.

این عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان گفت: محوطه فیض آباد از سال 91 برای حفاری آموزشی انتخاب شد و با دریافت مجوز از پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی کشور هر سال یک فصل کاوش یکماهه در آنجا انجام می گردد.

نوری شادمانی، توضیح داد: مهمترین اثر کشف شده در ارگ ایلخانی نوش آباد، یک ابریق سفالی به شکل خروس است که در فصل ششم کشف شد که احتمالا متعلق به عصر سلجوقی است و قابل مقایسه با ابریق سفالی موزه ویکتوریا و آلبرت انگلستان است.

رئیس پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی نوش آباد گفت: محتمل است که در لایه های زیرین ارگ ایلخانی نوش آباد، آثار دیگری از دوره های قدیمی تر وجود داشته باشد که این امر نیز عملیات لایه نگاری را ضروری می نماید.

وی تاکید نمود: مشخص حریم، نقشه برداری و جانمایی روی نقشه و ژئوفیزیک از ضروریات محوطه ارگ ایلخانی نوش آباد است و انتظار داریم در برنامه های آینده بتوانیم این موارد را تحقق بخشیم.

منبع: همگردی

به "ارگ ایلخانی نوش آباد یک اثر تاریخی معاصر سلطانیه زنجان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارگ ایلخانی نوش آباد یک اثر تاریخی معاصر سلطانیه زنجان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید