نقدها کشاورزان نمونه از دولت

به گزارش وبلاگ ساعت، سال جاری برای معرفی کشاورزان نمونه، از میان حدود 15 هزار نفر داوطلب در سطح شهرستان ها پس از آنالیز های اولیه 1477منتخب به دبیرخانه ستاد معرفی و در مرحله نهایی با بهره گیری از کارشناسان خبره آنالیز مستندات و ارزیابی های میدانی 166 نفر برگزیده شدند.

نقدها کشاورزان نمونه از دولت

به گزارش گروه اقتصادی وبلاگ ساعت، همه ساله با انتها فصل کشت، کشاورزان نمونه کشور در بخش های زراعی، باغی، دام، طیور و صنایع کشاورزی معرفی می شوند. در تمام دنیا، یکی از روش های ترویج روش های نوین کشاورزی، معرفی نمونه های کشاورزی و ارائه روش های آن ها به عنوان الگو برای دیگر بهره برداران و کشاورزان است. سال جاری هم سی و چهارمین دوره معرفی کشاورزان نمونه کشور برگزار گردید و از 166 نفر تقدیر به عمل آمد.

ابتکارات این کشاورزان، گاه در حدی است که حتی برای مراکز پژوهشی و تحقیقی کشاورزی کشور هم آموزنده است و سایر کشاورزان هم از تجربیات آن ها استفاده خواهند کرد. تا قبل از سال 1390 بیشتر معیار ها برای معرفی کشاورزان نمونه کشوری بر محور میزان فراوریات بود، اما از آن سال به بعد، به دلیل تغییر الگو های بارش و روبرو شدن کشور با خشکسالی، عواملی همچون میزان بهره وری آب، فراوری محصولات مقاوم در برابر خشکی و تغییر الگوی کشت به عنوان شاخص های مهم در انتخاب فراورینمایندگان نمونه کشاورزی محسوب می گردد.

توجه ویژه به موضوع کشاورزی پایدار، بهره وری منابع آب و خاک، حفظ محیط زیست، حفاظت و مدیریت جنگل ها و مراتع، سلامت محصول، زنجیره های ارزش، توسعه کشت های مبتنی بر استفاده از آب سبز و گلخانه، تنوع بخشی به منابع تأمین غذا به ویژه در محیط های آبی، مشارکت های مردمی، ارائه خدمات فنی و ترویجی غیردولتی و اشتغال زایی به ویژه در حوزه زنان روستایی و عشایری از جمله رویکرد هایی است که در چند سال اخیر بر آن تاکید شده است.

سال جاری برای معرفی کشاورزان نمونه، از میان حدود 15 هزار نفر داوطلب در سطح شهرستان ها پس از آنالیز های اولیه 1477منتخب به دبیرخانه ستاد معرفی و در مرحله نهایی با بهره گیری از کارشناسان خبره آنالیز مستندات و ارزیابی های میدانی 166 نفر در قالب 155 رشته برگزیده شدند.

عملکرد فراوری سه تا چهار برابری کشاورزان نمونه در بخش زراعت، هشت تا 9 برابری در بخش باغبانی و دو تا سه برابری در فراوری ماهی و میگو نسبت به متوسط عملکرد کشور با به کارگیری آخرین یافته های علمی و همچنین دانش بومی کشاورزان پیشرو محقق شده است. در این گزارش به سراغ بعضی از کشاورزان نمونه کشور رفته ایم و علت پیروزیت آن ها و مهم ترین موانع پیش روی را پرسیده ایم.

سود اصلی نصیب دلالان می گردد

کمال یزدی که اخیراً دامدار نمونه کشور شناخته شده گفت: بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم از سمت دولتی خود برکنار شدم و سراغ کشاورزی رفتم تا بتوانم الگویی برای جوانان باشم، اما متاسفانه علی رغم هدفی که مشخص شد به دلیل این که با مواضع دولت روی کار آمده مخالف بودم مجوز ها به سرعت به بنده داده نشد و حتی مجبور شدم به نام همسرم مجوز بگیرم.

وی اضافه کرد: مدت ها طول کشید تا بتوانم مجوز ها را برای شروع یک کار قانونی دریافت کنم و یک کار زیرساختی و اساسی را شروع کردیم.

یزدی با اشاره به این که کارآفرینان و فراورینمایندگان به نوعی تضمین نماینده سود دلالان هستند توضیح داد: چرخش اقتصادی صنایع در ایران بالاست، اما متاسفانه بخش اندکی از آن نصیب فراورینماینده می گردد و بیشتر سود نصیب دلالانی می گردد که کالا های آن ها را پس از چند واسطه به مردم می رسانند.

وی که در پرورش بز شیری کشاورز و دامدار نمونه انتخاب شده از دروغ پراکنی های بعضی شرکت ها مبنی بر سود تضمین شده این صنعت گلایه کرد و گفت: بعضی افراد در مصاحبه با رسانه ها بیان می نمایند که ماهانه هشت میلیون تومان تنها با خرید هشت گوسفند و بز شیری به دست می آوردند در حالی که اصلاً این طور نیست و خودشان به دلیل این که انحصار واردات گوسفند و بز از فرانسه را دارند این نوع دام را تبلیغ می نمایند.

دامدار نمونه کشور با بیان این که واردنمایندگان، دام درجه یک وارد کشور نمی نمایند گفت: این شرکت ها با واردات دام درجه سه به نام دام درجه یک پول زیادی به جیب می زنند. ضمن این که دامداران را تحریک می نمایند این نوع را دام را خریداری کنید در حالی که فرانسوی ها دام درجه یک خود را که شش کیلو شیر می دهد به ما نمی فروشند. یک بز به زحمت 300 تا 400 گرم شیر می دهد، اما گفته می گردد حداقل شیردهی این نوع دام ها 4 کیلوگرم است.

وی درباره سودآوری کار پرورش بز شیری هم گفت: اگر سرمایه ام را دلار خریده بودم یا در بانک سپرده گذاری می کردم سود بیشتری از فراوری داشت، اما چه کنیم که می خواهیم برای اقتصاد کشور مفید باشیم. یزدی به نرخ بالای سود تسهیلات بانک ها اشاره و توضیح داد: نرخ سود تسهیلاتی که برای دامداران در نظر گرفتند 16 درصد است، اما متاسفانه تسهیلات بدون سود به بعضی افراد داده می گردد که پیشینه آن ها نیز واسطه گری و دلالی است.

محصولاتمان را به ریال می فروشیم، نهاده ها را به دلار می خریم

وجیه ا... اسدی، فراورینماینده نمونه جوی آبی گفت: در 200 هکتار مزرعه خود جو، گندم، یونجه و سیب زمینی کشت می کنم و در زمینه جوی آبی با برداشت 14 تن و 600 کیلوگرم در هر هکتار به عنوان فراورینماینده نمونه انتخاب شدم، در حالی که دو سال گذشته بیش از 16 تن در هر هکتار برداشت کردم، ولی به صورت کلی متوسط برداشت کشوری 12 تن است.

وی اضافه کرد: قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی بسیار پایین است، ولی با این حال هزینه کاشت، داشت و برداشت این محصولات بسیار گران است، به طوری که می توانم بگویم محصولات خود را به ریال به فروش رسانده و نهاده های مورد احتیاج خود را به دلار تهیه می کنم. اسدی در ادامه یادآور شد: هزینه ماشین آلات سنگین و ادوات و سوخت آن گران است و حتی هزینه برق و آب نیز بسیار بالا رفته است و حمایت ویژه ای به وسیله هیچ نهادی از کشاورزان صورت نمی گیرد.

این فراورینماینده نمونه جوی آبی گفت: تورم موجود در جامعه به طرز فزاینده ای افزایش یافته است و این مسأله تأثیر مستقیمی در معیشت کشاورزان دارد. به همین دلیل فراورینمایندگان در ایران در شرایط خوبی به سر نمی برند. از طرف دیگر کشاورزان همواره با مشکل نخریدن محصول و عدم صادرات و سیاست های مبتنی بر آن روبه رو هستند.

وی در انتها گفت: دلالان محصول ما را سر مزرعه به بهای اندکی می خرند، ولی در بازار آن را به قیمت هنگفتی به فروش می رسانند، وظیفه دولت مگر این نیست که جلوی گرانی و دلال ها را بگیرد، چرا مسؤولان نظارتی اقدامی انجام نمی دهند؟ بنابراین به اعتقاد بنده می توان با تشکیل تعاونی های فراوری روستایی جلوی همه مسائل را گرفت و کشاورزان را از بدبختی و مردم را از شر گرانی رهانید.

کشاورزان نمی توانند الگو های پیروز را به هم منتقل نمایند

محمدباقر شیخ الاسلام، فراورینماینده نمونه پسته درباره علل پیروزیت خود گفت: بنده در بخش برداشت عملکرد در هکتار به عنوان کشاورز نمونه انتخاب شدم، البته در کنار آن میزان مصرف آب نیز میان داوران از اهمیت خاصی برخوردار بود. وی اضافه کرد: باغ پسته بنده سایت الگویی کشوری است و در نزدیکی شهرستان سروستان استان فارس واقع شده است به همین دلیل سال جاری در هر هکتار 2/13 تن پسته برداشت کردم؛ در حالی که متوسط کشوری برداشت پسته یک تن است.

این فراورینماینده نمونه پسته در ادامه اضافه کرد: در مزرعه خود از آبیاری تحت فشار استفاده می کنم و جدیدترین روش های مبارزه با آفات را اجرا و در بحث تغذیه از مواردی که در دنیا به کار می برند، استفاده نموده ایم. متاسفانه تعداد سایت های الگو در تمام زمینه های کشاورزی در کشور بسیار پایین است.

به همین دلیل طبیعتا کشاورزان دیگر نمی توانند با آشنایی با روش های جدید و استفاده از تجارب موجود دیگر افراد و متخصصان میزان برداشت محصول کشاورزی خود را افزایش دهند.

عملکرد کشاورزان ایران بهتر از اروپایی هاست

کیومرث شانظری، گندمکار نمونه کشور با بیان این که گندم کاران و کشاورزان بیشتر از همه زحمت می کشند و کمتر از همه مزد می گیرند توضیح داد: دولت برای سال آینده قیمت گندم را 2200 تومان مشخص نموده که بسیار پایین است، اما نکته قابل توجه اینجاست که چهار میلیون تن گندم اگر با دلار 4200 تومانی هم وارد گردد قیمت تمام شده آن سه هزار تومان خواهد بود.

به گفته وی، دولت حاضر است برای هر کیلو گندم وارداتی سه هزار تومان بپردازد، اما در نرخ خرید تضمینی 2200 تومان گندم داخلی تجدیدنظر نکند.

شانظری تاکید نمود: اگر دولت در نرخ خرید تضمینی گندم تجدیدنظر نکند سال آینده کشت گندم و کلزا کاهش چشمگیری خواهد داشت. شورای اقتصاد باید برای هر تصمیمی که می گیرد با متخصص آن مشورت کند و این موضوع را به رئیس جمهور و سرپرست وزارت جهاد کشاورزی هم گفتم.

کشاورز نمونه کشور با بیان این که خرید تضمینی به معنای انحصار است، اضافه کرد: دولت اجازه صادرات به کشاورز نمی دهد، اما در عین حال مبالغی را برای خرید های تضمینی بیان می نماید که باعث زیان کشاورزان می گردد. قیمت تمام شده گندم در حال حاضر 2730 تومان است، اما دولت 2200 تومان قیمت گذاری نموده است.

وی با بیان این که کشت کلزا در استان کردستان 50 درصد کاهش داشته است گفت: کاهش کشت کلزا به معنای کاهش فراوری روغن در کشور است و اگر دولت در همین جهت قرار بگیرد فراوری کالا های استراتژیک کشور افت زیادی خواهد داشت.

شانظری با بیان این که دولت در حق کشاورزان اجحاف می نماید تاکید نمود: از آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه خواهش می کنیم در قیمت تضمینی گندم تجدیدنظر کند. کشاورزان اروپایی از ماشین آلات و ادوات کشاورزی زیادی برخوردارند، اما کشاورزان ایرانی با این که از این امکانات محرومند کارایی بیشتری نسبت به آن ها دارند.

کشاورزان رغبت خود را از دست داده اند

آدینه امیری دوماری، فراورینماینده نمونه گندم آبی (اقلیم گرم و خشک) با گلایه از تصمیم دولت درباره خرید محصولات کشاورزی گفت: قیمت 2200 تومانی که برای نرخ تضمینی گندم در نظر گرفته شده برای سه سال پیش مناسب بود و با افزایش هزینه فراوری محصولات کشاورزی در شرایط فعلی توجیه اقتصادی ندارد.

وی با بیان این که کشاورزان رغبت خود را برای کاشت محصولاتی که نرخ تضمینی دارند از دست دادند اضافه کرد: قیمت پایین گندم و افزایش هزینه های کشت، برداشت و کود باعث شده کشت گندم در منطقه کرمان 50 درصد کاهش داشته باشد. این موضوع را هم به رئیس جمهور اعلام کردم و هم به اطلاع مقامات وزارت جهاد کشاورزی رساندم، اما مثل همواره گفتند آنالیز می کنیم.

امیری ادامه داد: از مسؤولان می خواهیم اجاره زمین، کمباین و سایر ادوات کشاورزی را با هزینه تمام شده فراوری آنالیز نمایند و پس از آن برای قیمت گذاری کالا های تضمینی تصمیم بگیرند.

فراورینماینده نمونه گندم آبی در جنوب کرمان با بیان این که دولت برای سال آینده در کشت محصولات کشاورزی با مشکل روبه رو خواهد شد تاکید نمود: محصولاتی که قیمت تضمینی دارند اجازه صادرات ندارند و از دولت می خواهیم قبل از این که کشت صورت بگیرد قیمت آن را اعلام کند تا کشاورز با محاسبه دقیقی بتواند اقدام به کشت محصول کند.

دلالان، برنده اصلی کشاورزی در ایران

بختیار فاتحی، فراورینماینده نمونه حبوبات دیم در کشور گفت: ملاقات هایی با مقامات وزارت جهاد کشاورزی داشتم که هر بار در خصوص هزینه های بالای کشت شرح دادم، اما متاسفانه فایده ای نداشته است. گندم و کلزا قیمت تضمینی دارند، اما به دلیل قیمت پایین کشاورزان رغبت فراوری ندارند.

از سوی دیگر دلالان برای کالا هایی که قیمت تضمینی ندارند قیمت گذاری می نمایند و کشاورزان در هر حال متضرر اصلی هستند. به گفته وی، دلالان علاوه بر این که محصولات را با قیمت پایین خریداری می نمایند برای فروش کود و ادوات دیگر کشاورزی نیز لابی دارند و با قیمت بالا به کشاورزان می فروشند.

منبع: جام جم

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نقدها کشاورزان نمونه از دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقدها کشاورزان نمونه از دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید