نحوه تشخیص وجود پالم در روغن

به گزارش وبلاگ ساعت، روغن پالم یک روغن گیاهی خوراکیست که سرشار از چربی های اشباع و فاقد چربی ترانس است. درخت پالم یا نخل روغنی (Elaeis guineensis) بومی آفریقای غربی است و در اواسط قرن نوزدهم به جنوب آسیا وارد شد. میوه پالم در دسته های متراکمی به وزن 10 کیلوگرم (کیلوگرم) یا بیشتر و حاوی بیش از هزار میوه جداگانه که از نظر مقدار مشابه آلو کوچک رشد می نمایند. از درخت پالم 2 نوع روغن فراوری می گردد. روغن نخل (PO) از گوشت میوه بدست می آید و روغن هسته خرما (PKO) با استخراج روغن از دانه داخلی (هسته) فراوری می گردد.

نحوه تشخیص وجود پالم در روغن

روغن پالم در حدود 50٪ محصولاتی که مصرف نمایندگان روزانه خریداری و مصرف می نمایند، مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، از روغن پالم و مشتقات دیگر آن در فراوری مواد آرایشی، محصولات تمیز نماینده، مراقبت از مو، صابون ها و وسایل مراقبت شخصی مورد استفاده قرار می گیرد. از موم پالم نیز شمع سازی کاربرد دارد. روغن پالم یکی از مقرون به صرفه ترین و پرکاربردترین روغن ها در سراسر دنیا است، به همین علت بعضی از برندهای فراوری نماینده روغن های خوراکی از آن برای تهیه محصولات خود بهره می برند که می تواند برای سلامتی مصرف نمایندگان خطرناک باشد. در ادامه این مطلب به نحوه تشخیص پالم در روغن و عوارض ناشی از مصرف آن می پردازیم.

آیا مصرف پالم خطرناک است؟

طبق اظهارات پژوهشگران دانشگاه هاروارد، روغن پالم، روغن هسته خرما و روغن نارگیل، به اصطلاح روغن های گرمسیری، معروفیت بدی پیدا کردند، زیرا چربی اشباع زیادی دارند که مدت هاست با بیماری های قلبی مرتبط است. چربی اشباع باعث افزایش کلسترول LDL یا کلسترول بد و تری گلیسیرید می گردد که هر دو از عوامل موثر در بروز بیماری های قلبی هستند. روغن پالم که 50٪ از آن شامل چربی های اشباع است، دارای ترکیب اسید چرب مطلوب تری نسبت به روغن هسته خرما و روغن نارگیل است که بیش از 85٪ از چربی آن ها از نوع چربی اشباع است. به طور کلی، هرچه محتوای چربی اشباع بالاتر باشد، چربی در دمای اتاق جامد تر خواهد بود. روغن پالم در دمای اتاق نیمه جامد است، اما می تواند به روغن مایع مخصوص سرخ کردن تبدیل گردد.

در سال های اخیر، ما چیزهای زیادی در خصوص اثرات چربی های مختلف بر سلامتی یاد گرفته ایم. افتخار ناسالم ترین چربی قبلا به چربی ترانس تعلق می گرفت که اکنون ممنوع شده است. چربی ترانس نه تنها سطح کلسترول بد یا LDL و تری گلیسیرید را افزایش می دهد، بلکه کلسترول خوب یا HDL را نیز پایین می آورد. بیشتر چربی ترانس به طور مصنوعی به وسیله هیدروژناسیون ایجاد می گردد. روغن نیمه هیدروژنه، که در بسیاری از محصولات پخته شده و تنقلات و برای سرخ کردن غذاها استفاده می گردد، منبع اصلی چربی ترانس است.

جایگزین روغن پالم

فراورینمایندگان مواد غذایی و رستوران ها احتیاج به یافتن گزینه های دیگری دارند. یکی از آن ها روغن پالم است. درصد چربی اشباع روغن پالم کمتر از کره است و فاقد چربی ترانس است. اما فقط به این علت که به مقدار چربی ترانس بد نیست، به یک ماده غذایی سالم تبدیل نمی گردد. به گفته متخصصان تغذیه هاروارد، روغن پالم به وضوح بهتر از روغن های حاوی چربی ترانس بالا بوده و احتمالا انتخاب بهتری نسبت به کره است. اما روغن های گیاهی که به طور طبیعی در دمای اتاق مایع هستند، مانند روغن زیتون و روغن کانولا، هنوز هم باید اولین گزینه مصرفی شما باشند.

محصولات حاوی روغن پالم

تخمین زده شده است که بیش از نیمی از محصولات سوپرمارکت محلی شما شامل روغن پالم هستند. میان وعده ها، کلوچه ها، آب نبات ها و چیپس سیب زمینی نمونه های رایجی از این محصولات هستند. اما روغن پالم در محصولات زیبایی مانند رژ لب، شامپو و صابون نیز یافت می گردد. بعضی از برندهای فراوری نماینده نان بسته بندی شده نیز از روغن پالم استفاده می نمایند، زیرا باعث می گردد نان ها برای مدت بیشتری در قفسه های سوپرمارکت نرم بمانند. به جز این ها، روغن پالم در نودل، بستنی، شکلات، مواد شوینده، خمیر پیتزای صنعتی و مارگارین و تقریبا در هر محصول بسته بندی شده فرآوری شده که بیشتر ما روزانه از آن استفاده می کنیم، یافت می شوند.

مسائل زیست محیطی روغن پالم

جنگل اندونزی سریع تر از هر کشور دیگر در دنیا جنگل زدایی می گردد و این موضوع در نتیجه فراوری روغن پالم بوجود آمده است. منطقه ها وسیعی از جنگل های گرمسیری و زیست بوم های دیگر با ارزش حفاظتی بالا پاکسازی شده اند تا جایی برای مزارع درختان نخل روغنی ایجاد گردد و اساسا تنوع زیستی زیست بوم هایی که جایگزین می شوند را از بین می برد. بسیاری از مزارع درختان نخل در جنوب شرقی آسیا در خاک های زغال سنگ نارس قرار دارند که تا همین اواخر به وسیله جنگل های باتلاق زغال سنگ نارس پوشانده شده بودند.

زهکشی این خاک های آلی غنی از کربن برای مزارع باعث انتشار زیاد گازهای گلخانه ای می گردد. مقرون به صرفه ترین و سریع ترین راه برای پاکسازی زمین برای مزارع، اسلش و سوختگی (فرایند کاهش پوشش گیاهی در یک قطعه زمین) است. آتش سوزی در اندونزی با انتقال دود به شهرهای کیلومترها دورتر در مالزی و سنگاپور، یکی از بزرگترین عاملین ایجاد نماینده آلودگی در دنیا به شمار می رود. اندونزی و مالزی حدود 87 درصد از فراوری دنیای روغن نخل را بر عهده دارند و تقاضا برای روغن مقرون به صرفه همچنان در حال رشد است.

روغن پالم و گونه های در حال انقراض

شکار غیرقانونی اورانگوتان ها به عنوان سیاستی که به وسیله شرکت های فراوری نماینده روغن نخل بکار گرفته می گردد، عمدی صورت می گیرند. بنابراین، از مردم محلی برای کشتن هر حیوان وحشی از جمله اورانگوتان ها که درختان روغن پالم را در مزارع خراب می نمایند، استفاده می نمایند. این افراد محلی دست قطع شده اورانگوتانی را که کشته اند را به عنوان اثبات کشتارشان به شرکت تحویل می دهند. وقتی یک اورانگوتان ماده بالغ را با کودک خود پیدا نمایند، معمولا مادر را می کشند و کودک را به عنوان حیوان خانگی یا استفاده از گوشتش در بازار به فروش می رسانند.

نحوه تشخیص وجود پالم در روغن

معمولا قیمت روغن هایی که حاوی روغن پالم هستند مقرون به صرفه تر است. اما همواره نمی توان قیمت روغن ها را ملاکی بر وجود روغن پالم در آن ها در نظر گرفت. اما یک روش تجربی برای تشیص پالم در روغن به این شکل است که ابتدا مقداری روغن را در یک لیوان شیشه ای بریزید، سپس برای چند دقیقه آن را داخل یخچال و در دمایی کمتر از 10 درجه سانتی گراد قرار دهید. اگر بعد از بیرون آوردن، روغن حالت ماتی به خود گرفته بود، این یعنی روغن شما حاوی پالم است.

نتیجه گیری

روغن پالم یکی از روغن های پرکاربرد در دنیا است. با این حال، تأثیرات فراوری آن بر محیط زیست، سلامت حیوانات وحشی و زندگی مردم بومی بسیار نگران نماینده است. از آنجایی که می توانید از سایر روغن ها و غذاها نیز مزایای سلامتی مشابهی کسب کنید، پیشنهاد ما این است که از منابع چربی دیگری برای بیشتر احتیاجهای روزانه خود استفاده نمایید.

منبع: اسنپ مارکت

به "نحوه تشخیص وجود پالم در روغن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه تشخیص وجود پالم در روغن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید