غذاهای سنتی ایران و گشت و گذار غذایی در استان های ایران

به گزارش وبلاگ ساعت، اکثریت مردم به محض اینکه وارد شهر یا استانی می شوند، خود را برای خرید سوغاتی برای آشنایان خود آماده می نمایند، اما تا به حال شده به فکر خوردن غذاهای آن شهر یا استان باشید؟ چیزی که برای ما از بچگی جا افتاده است رفتن به بازار و خرید کردن است اما به نظر من خوش به حال کسانی که پا در هر جایی که می گذارند اولین کاری که می نمایند، رفتن به رستوران ها و خوردن غذاهای سنتی ایران و آن منطقه است. البته ناگفته نماند که به بازار رفتن و خرید کردن هم لذت خود را دارد اما امروزه آنقدر پیشرفت نموده ایم که تمامی سوغات و صنایع دستی های استان های مختلف را در همان شهر یا استان خود و در بازار های موجود، می توان به راحتی یافت در حالی که این غذاهای محلی ایران هستند که در جایی نمی توان پیدا کرد و از خوردنشان لذت برد! ناگفته نماند که از آثار تاریخی بعضی استان هم نمی توان گذشت و تماشا نکرد از جمله آثار تاریخی اصفهان، ولی باز هم با جرعت می توان گفت که هر شهر یا روستا فقط می تواند غذاهای محلی خود را با برترین کیفیت طبخ و در اختیار مردم قرار دهد. با این پست خبرنگاران همراه باشید تا برترین غذاهای محلی ایران و استان های ایران را بیشتر بشناسید.

غذاهای سنتی ایران و گشت و گذار غذایی در استان های ایران

غذاهای سنتی ایران : استان البرز

استان البرز معروف به ایران کوچک است زیرا از تمامی نقاط کشور در این استان زندگی می نمایند و از سراسر ایران می توان با اطمینان گفت که در این استان حضور دارند. یکی از ویژگی های این استان نزدیک بودن به چالوس است، جاده چالوس که جز جاذبه های برتر این استان است. بعلاوه روستای برغان که دنیاگرد های زیادی را سالانه به آنجا می کشاند و می توان در کنار رودخانه زیبای آن لذت یک فضای آرام و دل نشین را تجربه کرد. سد کرج هم که یکی از بزرگ ترین سد های ایران محسوب می گردد در این استان وجود دارد که امروزه متاسفانه با کاهش عمق آن باعث افسوس و نگرانی هایمان شده است. از خوراکی ها و غذاهای سنتی کرج، نمیتوان چیزی گفت، که در این شهر همه غذاها پیدا می شوند اما سوغات های کرج می توان از آلو برغانی، بستنی همراه با هل و خوراکی های خوشمزه دیگری را نام برد که هر کدام از این ها هواداران خاص خود را دارند. بعلاوه به علت نزدیک بودن به مرکز، استان البرز از امکانات شهری و پیشرفته ای برخوردار است. گفتنی است استان البرز به علت وجود مردمانی مختلف با ریشه هایی گوناگون از لیست غذاهای متنوع و متعددی برخوردار است.

غذاهای سنتی ایران : استان آذربایجان غربی

آیا تا کنون به استان آذربایجان غربی رفته اید؟ پیشنهاد می کنم حداقل یکبار به این استان بروید و از غذاهای سنتی این استان و چلو کباب هایی که به صورت خاص و منحصر به فرد است میل نمایید. در کنار کباب هایی که در این استان تهیه می گردد، می توانید از حلواهای این استان به عنوان سوغات تهیه کنید.

غذاهای سنتی ایران : استان گلستان

شیرینی های سنتی از جمله حلواهای استان گلستان بسیار پر فروش است. گرگان قسمتی از شمال است که از رطوبت زیادی برخوردار نیست و آب و هوای نسبتا بهتری دارد. یکی از اوقات فراغت مردم گرگان رفتن به جنگل های سرسبز و با خوردن ماهی در کنار خانواده است. بندر ترکمن از لباس های محلی زیبایی برخوردار است و بعلاوه جزیره آشوراده که می توانید با قایق رفت آمد کنید.

غذاهای سنتی ایران : استان اردبیل

استان اردبیل یکی از استان هایی است که بسیار زیبا و مجذوب کننده است. از غذاهای محلی این استان از جمله آش دوغ، سرشیر، عسل، خامه می باشد که بسیار پر هواداراست. یکی ازمجذوب کننده ترین و برترین آب گرم های کشور در سرعین اردبیل می باشد که سالانه مسافران زیادی را به آنجا می کشاند.

غذاهای سنتی ایران : استان آذربایجان شرقی

مگر می گردد به تبریز بروی و از چلو کبابی حاج علی واقع در بازار کلاهدوز بگذری، به گونه ای غذاهای سنتی را برایتان آماده می کند که می توانید انگشتان دستتان را هم بخورید. چیدن غذا، طبخ غذا، انواع دسرها و نوشیدنی هایی که برایتان آماده می کند به طوری چشم نواز است که تا حالا نشده کسی به تبریز سفر کنه و از چلو کبابی حاج علی غذا نگرفته باشد. بعلاوه از شیرینی های خوشمزه و خوش نام تبریز از جمله باقلوا که بسیار پر هوادار است را میتوانید از قنادی تشریفات که بسیار شیک و مدرن است بخرید و از خوردن آن لذت ببرید. البته ناگفته نماند که ار غذاهای محلی محبوب استان آذربایجان شرقی، کوفته تبریزی است. از هرچه که بگردد گذشت از کوفته های تبریزی به هیچ وجه نمی توان گذشت. کوفته هایی که وقت در تبریز به این شکل و با این نام و آوازه می توان یافت.

غذاهای سنتی ایران : استان ایلام

به جرعت می توان گفت که ایلام یکی از شهر هایی است که لبنیات سنتی زیادی دارد. اگرچه استان ایلام کوچک است نسبت به کلان شهرها اما غذاهای سنتی زیاد و خوشمزه ای را فراوری می کند. ایلام یکی از شهرهای سرد و کوهستانی محسوب می گردد و به همین خاطر شیرینی هایی با طبع گرم زیادی دارد.

غذاهای سنتی ایران : استان بوشهر

در استان بوشهر رستوران های زیادی با غذاهای محلی محبوب وجود دارد که انواع ماهی ها را به روش های مختلف می پزند و بسیار هم خوش خوراک است. در شهر قوام یکی از غذاهای سنتی سرو می گردد به نام بشقاب کباب که در واقع شبیه به همان جوجه کباب است را به برترین روش طبخ می کننن و در اختیار مشتری قرار می دهند. خرماهای معرو خیلی سنتی از نخل ها چیده می شوند و بدون اضافه کردن هیچ مواد افزودنی و خیلی سالم می توانید میل کنید و لذت ببرید. این گونه خرماها که به این شکل طبیعی هستند را می توان همراه با کنجد مصرف کرد و به جرعت می توان گفت نیرو و انرژی زیادی را هم به ما می دهد.

غذاهای سنتی ایران : استان تهران

مرکز بیشتر یک شهری برای کار کردن است تا یک شهر دنیاگردی، به همین علت است شاید تمام غذاهای سنتی استان های دیگر را پوشش نداده باشد اما جاهای سرگرمیی زیادی از جمله فرحزاد و لواسان دارد که با غذا های سنتی خود شامل دیزی و کباب های مخصوص، دل مسافران را آب می کند. اولین پیتزایی تهران که به پیتزا داوود معرف است می توان اشاره نمود که روزانه مشتریان زیادی را از تمام نقاط شهر به آن جا می کشاند. امروزه برترین مرکز خریدها با برترین اجناس شیک و مدرن را در پاساژهای تهران می توان یافت. از مکان های زیارتی می توان حرم شاه عبدالعظیم را نام برد که علاوه بر این که زائران زیادی را به آنجا می کشاند، بازار بزرگی دارد که واقعا می توان گفت چیزی کم ندارد و هرچیز که برای سوغات بخواهید در این بازار بزگ یافت می گردد.

غذاهای سنتی ایران : استان خراسان جنوبی

خراسان جنوبی یک استانی است با بسیاری از خشکبارهای متنوع و خوشمزه، امروزه بسیاری از خشکبارهای کشور چه در فراوری و چه در صادرات در بیرجند فراوری می گردد از جمله عناب، آلو، سنجد، زعفران، زرشک، توت. جالب است بدانید که خراسان جنوبی در میان کویرهای سوزان و دشت های چشم نواز واقع شده است.

غذاهای سنتی ایران : استان خراسان رضوی

خراسان رضوی استانی است که هر چه از آن بگویم کم گفتم و اول از همه شهری است که حرم امام رضا، امام هشتم ما شیعیان در این استان است و سالانه میلیون ها زائر از سراسر دنیا به مشهد برای زیارت می آیند. مشهد بسیارزیاد، بازار های بزرگ و جاهای گردشگری نیز دارد که کوه سنگی یکی از این جاذبه هاست که مردم زیادی برای اوقات فراغت خود به آن جا می روند. بعلاوه رستوران های زیادی برای ارائه غذاهای سنتی وجود دارد که از پدیده شاندیز می توان به عنوان معروف ترین آن نام برد که با توجه به کیفیت عالی و قیمت مناسب آن، مسافران زیادی را به آن جا می کشاند. مشهد گلاب های معروفی دارد و در کنار آن زعفران های عالی و با کیفیتی هم دارد که تقریبا می توان گفت هر مسافری که به آن جا می رود، میزانی از زعفران مشهد برای مصرف شخصی خود خریداری می کند زیرا همچین کیفیتی از زعفران در هر استانی وجود ندارد.

غذاهای سنتی ایران : استان خراسان شمالی

بیشتریت مردم بجنورد را با شکر پنیر و نقل هایش می شناسند، زیرا مردم هنرمند این استان انواع نقل ها را می توانند فراوری نمایند، آن ها آنقدر تنوع ایجاد نموده اند در فراوری نقل، که واقعا دوست دارید از همه آن ها بخرید و مزه آن را بچشید. خلاصه که اگر به این استان سفر کردید حتما چند مدل از آن را بخرید، مطمئن باشید که باز هم به استان خراسان شمالی می آیید و از این شیرینی های خوشمزه خریداری می کنید. البته ناگفته نماند غذاهای سنتی این استان نیز همچون دیگر شیرینی های این استان مورد توجه بسیاری از گردشگران و مسافران عزیز قرار می گیرد.

غذاهای سنتی ایران : استان خوزستان

خوزستان، استان مظلومی در کشور ماست، چه در زمان جنگ که این استان مورد تجاوز دشمن نهاده شد و چه در زمان حال که این روزها با هوای کثیف و غبا رآلود، مردم این استان به سختی زندگی خود را می گذرانند. اهواز را همه با غذاهای سنتی تند و به خصوص سمبوسه و فلافل هایش می شناسند، غذاهایی که نظیرش در کم تر جایی پیدا می گردد. البه ناگفته نماند که غذا های دریایی متنوع و لذیذ هم کم نیست در این استان اما فلافل و سمبوسه از غذاهای سنتی محبوب و قدیمی این استان به شمار می آید.

غذاهای سنتی ایران : غذاهای محلی ایران : استان چهارمحال بختیاری

یکی از استان هایی که منبع عایدی مردم آن جا از فروش بادام، عسل و گردو می باشد. درنزدیکی شهرستان سامان و کوهرنگ بیشتر مردم با تهیه و فراوری همین خوراکی ها و فروش آن به مسافران زندگی خود را می گذرانند که البته می توان گفت یکی از برترین محصولات خودشان را در اختیار مسافران خود قرار می دهند. چهارمحال بختیاری بیشتر ییلاق مردمان این شهر به شمار میرود.

غذاهای محلی ایران : استان زنجان

زنجان شهری است که چاقو های آن بسیار معروف است، اینقدری معروف است که از ساسر ایران به آنجا می آیند و از چاقوهای آنجا خریداری می نمایند. چاقوهایی که همچونش را هیچ جا پیدا نخواهید کرد و از نمونه های خارجی هم با کیفیت تر هستند. کاروانسرای سنگی که یک جاذبه دنیاگردی است، امروزه بسیاری از مرم را به آن جا می کشاند و در کنار آن دیزی هایی نیز وجد دارد که من مطمئن هستم هرکس به آن جا می رود حتما از آن دیزی سنتی میل می کند. این شهر بسیار خنک است و حتی در روزهای گرم تابستان خبری از گرما نیست و نسیم خنکی در آن جا می وزد تا احساس گرما در در زنجان به کسی دست ندهد.

غذاهای محلی ایران : استان سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان باتوجه به نزدیک بودن به مرز و همسایگی کشورهای اطراف، اندکی با خلق و خوی کشورهای همسایه اشنا هستند و چه بسا برخی از مردم آنجا گرایش بیشتری به کشورهای همسایه داشته باشند. با این وجود می توان گفت احتمال این وجود دارد که غذاهای سنتی آن ها هم میزانی رنگ و بوی کشورهای همسایه را داشته باشد و خوردن آن ها برای ما می تواند جالب باشد. چابهار و زابل و زاهدان شیرینی های هندی و پاکستانی متنوعی را امثال گلابجمون دارد. بعلاوه کالاهایی در این استان وجود دارد که امکان وجود آن ها در همه شهرها نیست. مردمان محلی آنجا غذاهای محلی محبوب متنوعی از جمله کباب گنجشک دارند که واقعا خوشمزه و لذیذ می باشد.

غذاهای محلی ایران : استان سمنان

سمنان شهری است میان رده ای با عبور و مرور فراوان که به میزان حق خود به این شهر توجه نشده است ولی با این حال یکی از بزرگ ترین باغ های گردو در دنیا در این شهر واقع شده است. سالانه بسیاری از این باغ ها برای صادرات گردوعایدیزایی می نمایند. در این شهر خشکبارهای زیادی یافت می گردد و بسیاری از مردم زندگی خود را با فروش این خشکبار تامین می نمایند.

غذاهای محلی ایران : استان کردستان

سنندج واقع در کردستان مردمی بسیار مهمان نوازی دارد که محال است شما به سنندج بروید و مردمان آن جا شما را به خانه هایشان دعوت ننمایند و از غذاهای محلیشان به شما ندهند. سعی کنید حتما از ماهی های کباب شده اطراف مریوان هم نگذرید و امتحانش کنید. نان های خرمایی و نان برنجی های این شهر هم بی نظیر است و از آن می توانید برای سوغات بخرید.

غذاهای محلی ایران : استان کرمانشاه

اگر به کرمانشاه رفتید و خورتش خلال، از غذاهای محلی محبوب، نخوردید، واقعا ضرر کردید. این خورش ترش است و از خلال بادام در آن تشکیل شده است و با زرشک تزئین شده است. یک نوع باقلوا در کرمانشاه وجود دارد که یک جرایی معجون است، که شامل عسل، خامه و باقلوا است. دنده کباب و جوجه های محلی را هم نیز از دست ندهید. طاق بستان هم یکی از آثار تاریخی این استان می باشد.

غذاهای محلی ایران : استان فارس

شیراز شهر فرهنگ و هنر می باشد. این جمله را شاید زیاد شنیده باشید اما واقعا درک اش ننموده باشید. حال می توانید یکبار بروید و با چشمان خودتان از نزدیک این شهر زیبا و پر آوتزه را ببینید. ارگ کریم خان یکی از جاذبه های بی نظیر این استان می باشد که بسیار تاریخی و مجذوب کننده می باشد. حافظ شیرازی که همه ما ایرانی ها در زندگی مان چندین بار با کتاب اش نیت نموده ایم و فال گرفته ایم و از خواندن شعرهایش لذت بردیم. از خوردنی های این شهر می توان به فالوده شیرازی اشاره نمود ک بسیار خوشمزه است. از غذاهای محبوب محلی، کباب های شیراز است که هم خیلی معروف و پر هوادار است و ارزش حداقل یکبار خوردن را نیز دارد. سفره خانه های سنتی و تماشای شیراز که با گوش دادن یک موزیک ملایم، خستگی از تن آدم در می اید. واقعا به جرعت می توان گفت شیراز شهر پر از آرامش و سرگرمی کردن و بعلاوه خورن خوراکی های متنوع اش است.

غذاهای محلی ایران : استان قم

شهر بسیار مذهبی است که زائران بسیاری سالانه به این شهر برای زیارت حضرت معصومه (س) و بعلاوه مسجد جمکران می آیند. سوهان های قم خیلی پرهوادار و مشهور است و از غذاهای سنتی قم است که هیچ جا امثالش را نمی توان یافت و حتی در شهر های دیگر هم اگر سوهان بپذند بازهم به گرد پای سوهان قم نخواهد رسید.

غذاهای محلی ایران : استان گیلان

غذاهای محلی موجود در گیلان بسیار زیادند. اما از غذاهای محلی محبوب این استان می توان به میزاقاسمی، فسنجان، کباب دوش، کباب ترش و کباب چنجه اشاره نمود که بسیارخوشمزه هستند. کلوچه های لاهیجان که از سوغات های پر فروش استان هستند. البته نا گفته نماند زیتون های گیلان آنقدر هوادار دارد که در استان های مختلف هم یافت می گردد، چای لاهیجان نام و آوازه ای در دنیا دارد، بعلاوه اگر جلوی شکمتان را نمی توانید بگیرید و رژیم دارید پیشنهاد می کنم به گیلان نروید تا با تماشا این غذاها، مسافت کوفتتان نگردد.

غذاهای محلی ایران : استان قزوین

غذاهای محلی استان قزوین بسیار سنتی و درعین سادگی که دارند خیلی خوشمزه هستند. قیمه نثار غذای شیرین معروف قزوین است که بعید می دانم کسی به قزوین بیاید و این شیرین پلوی خوشمزه را نخورده باشد. باقلوای قزوین واقعا درجه یک و بی نظیر است که هرجایی نمی تواند با کیفیت عالی این شیرینی را فراوری کند. جالب است بدانید که در قزوین نان های بزرگ و زرد محلی بسیار هوادار دارد و خوش خوراک است.

برترین غذاهای محلی ایران : استان لرستان

استان لرستان را مردم با غذاهای محلی محبوبش، آش های ماست و کشکینه، می شناسند و بسیار زبان زد است. البته در کنار آش های خود در فراوری لبنیات هم کم و بیش فعال هستند اما معروفیت آن ها بیشتر در آش هایشان است. آش کشکینه یک آش ترش است که تهیه شده است از دوغ ترش که سالانه میزان زیادی از آن را به روش خشک نگهداری می نمایند برای تهیه آش و بعلاوه بلغور گندم. در کنار آش هایی که دارد، غذاهای محلی محبوب زیادی هم از جمله کوبیده بروجرد، برگ، دنده کباب، خورش آلبالو و دمپختک لری را می توان نام برد. یکی دیگر از غذاهای خاص و مخصوص مردم خرم آباد، آب گوشت بزباش است که واقعا نمی گردد از خوردنش گذشت.

برترین غذاهای محلی ایران : استان مازندران

ماهی سفید و قزل آلای مازندران از غذاهای سنتی مازندران است. اگر گیرتان بیاید واقعا خوش شانس هستید، زیرا خوردن این ماهی ها در جنگل های مازندران و همراه با خانواده لذت خاصی دارد. یکی از غذاهای محلی محبوب، خاص و ویژه دارند که هیچ جا به جز مازندران گیرتان نمی آید، این غذای مازنی مرغ ترش است که به دو روش یافت می گردد، روش اول غذایی شبیه به فسنجان است، روش دوم یک مرغ شکم پر است که داخل آن را از مخلفاتی از جمله گردوی غوطه ور شده، سبزی و نارنج پر نموده اند. مازندرانی ها عاشق نارنج هستند و از آن در هر چیزی استفاده می نمایند که بیشتر با ماست استفاده می نمایند. انواع مختلفی از ماست ها را فراوری می نمایند که اغلب در رستوران ها نمی توانید پیدا کنید و باید خیلی ماهر باشید و زرنگ تا از مردمان محلی آن جا بتوانید این ماست ها را تهیه کنید. بعلاوه در شعبه های اصلی اکبر جوجه در مسیر مازندران اگر بروید، می توانید یکی از پرهوادارترین غذاهای سنتی مازندران، مرغ بریان با رب انار های محلی که کمتر جایی یافت می گردد، را نوش جان کنید و سپس چای را هم بعد از آن میل کنید تا یک حس نشاط و طراوتی بهتان دست دهد.

برترین غذاهای محلی ایران : استان کرمان

مردمان استان کرمان بسیار گوشت خوار هستند و کباب های لذیذ و خوشمزه از غذاهای سنتی آن هاست. چندین رستوران معروف در نزدیکی کرمان است که کباب چنجه، کوبیده و جزقو را با برترین کیفیت طبخ می کند. بعلاوه می توانید از فالوده کرمانی هم به عنوان یک میان وعده استفاده نمایید و لذت ببرید. ساندویچی های معروفی دارد که همبرگرهای مخصوص آن را فقط در همان کرمان می توانید پیدا کنید. در آخر هم بد نیست بدانید بزقورمه یکی از پرهوادارترین غذاهای محلی محبوب کرمان است.

برترین غذاهای محلی ایران : استان مرکزی

اراک معروف ترین شهر صنعتی ایران است. البته در کنار فعالیت های صنعتی، فعالیت های دامداری و کشاورز هم نیز انجام می دهد. مغازه های بسیاری که در شهر وجود دارند که لبنیات های زیادی که فراوری می نمایند را به فروش می رسانند، دوغ مشک طبیعی همراه با گاز یکی از پرفروش ترین لبنیات های این استان محسوب می گردد. از غذاهای سنتی محبوب شهر آب گوشت بزباش است. این آبگوشت غذایی است که به وفور می توان در رستوران های اراک یافت.

برترین غذاهای محلی ایران : استان هرمزگان

هرمزگان را اغلب با غذاهای دریایی آن می شناسند و تنوع زیدی هم در غذاهای دیده می گردد. مردم بندرعباس، علاقه زیادی به استفاده از ادویه در غذاهایشان دارند و این موضوع باعث شده است که ادویه های زیاد و مختلفی در این استان فراوری گردد. شما می توانید ماهی های خلیج فارس را همراه با ادویه های متنوعی که دارد را میکس کنید و یک طعم نو و به یاد موندنی را تجربه کنید. امروزه بیشتر رستوران های خلیج فارس غذاهای محلی محبوب مردمان این استان را به وفور سرو می نمایند. انواع ماهی ها را با ادویه های مخصوص سرو می کند و شما می توانید یک طعمی نو را از خوردن ماهی تجربه کنید. ترکیب فوق الاده آب لیمو با ماهی های جنوب و ادویه های مخصوص اش، طعمی به یاد ماندنی را برایتان به جا خواهد گذاشت.

برترین غذاهای محلی ایران : استان اصفهان

در واقع این که می گویند اصفهان نصف دنیا است دروغ نیست، تقریبا انقدر جاذبه های گردشگری دارد که واقعا وقت نمی گردد که در چند روز تمامی آن ها تماشا کرد. سی و سه پل یکی از جاذبه هایی است که واقعا حیف است که اصفهان بروید و از آن تماشا نکنید. یکی از غذاهای محلی محبوب اصفهان که بسیار معروف و پر هوادار است، بریونی است که به جرات می توان گفت کسی نیست که این غذا را امتحان ننموده باشد.

برترین غذاهای محلی ایران : استان کهکیلویه و بویراحمد

استان کهکیلویه و بویراحمد استانی پر از دام و محصولات دامی می باشد که بیشتر مردم با فروش همین محصولات زندگی خود را می گذرانند. شهری که مردمانش بسیار مهربان هستند و نیروی زیادی هم دارند به علت محصولات دامی که طبیعی هستند.

برترین غذاهای محلی ایران : استان یزد:

مردم یزد بسیار مهمان نواز و خوش رو هستند، امکان ندارد به خانه هایشان می روید از شیرینی های محلی و دست سازشان از شما پذیرایی ننمایند. از خوراک ها و غذاهای سنتی این استان، کیک یزدی، باقلوا، حاجی بادوم و سوهان یزدی بسیار پرهوادار هستند و بیشتر مسافران از این شیرینی ها برای سوغات استفاده می نمایند. قتاب یکی دیگر از این شیرینی هایی است که مردم بسیار از آن استفاده می نمایند، فقط باید میزانی جلوی خودمان را بگیریم که زیاد این شیرینی را نخوریم زیرا مصرف زیاد آن برای سلامتی مضر است. بعلاوه امروزه در بیشتر شهرها می توانید شیرینی های یزد را پیدا کنید زیرا به علت هوادارهای زیادی که دارد تقریبا همه جا فراوری می شوند.

برترین غذاهای محلی ایران : استان همدان

یکی از شگفتی های همدان، غذاهای کبابی است که به کباب روسی معروف است که ترکیبی از کباب چنجه است با گوشت گوسفندی میکس شده است. البته ناگفته نماند شیرینی های متنوع و محلی زیادی هم از جمله کماچ، شیرمال، برساق، سوجوق دارد که می توان صبحانه با چای میل کرد. همدان شهری با مردمی هنرمند که در لالجین، هنرهای سفالگری خود را برای علاقه مندان به نمایش می گذارند.

منبع: همگردی

به "غذاهای سنتی ایران و گشت و گذار غذایی در استان های ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای سنتی ایران و گشت و گذار غذایی در استان های ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید