با شماری از خوشمزه ترین خوراکی های اردن آشنا شویم

به گزارش وبلاگ ساعت، یکی از جاذبه های اردن که برای گردشگران اهمیت بالایی دارد، غذاهای معروف اردن بوده که بعنوان یک میراث شناخته می شوند. با ما در مقاله خوشمزه ترین خوراکی های اردن همراه باشید تا کمی شما را با تعدادی از معروف ترین خوراکی های اردن آشنا کنیم. قطعا، این آشنایی برایتان جالب خواهد بود.

با شماری از خوشمزه ترین خوراکی های اردن آشنا شویم

فهرست مطالب

منسف (Mansaf)فلافل (Falafel)چای و قهوه بدوین (Bedouin)کونافا (Kunafa)مقلوبه (Maqluba)آبمیوه های تازهآجیل بو داده شدهشاورما (Shawarma) زارب (Zaarb)هوموس چرب

منسف (Mansaf)

منسف بطور سنتی از یک ظرف عظیم پر شده با گوشت بره و ورقه های نازک از ادویه های معطر تشکیل شده است. یکی دیگر از بخشهای این غذا، برنج معطر بوده که در کنار آبگوشت استفاده می شود. برای خوشمزه تر کردن این مورد از غذاهای معروف اردن، از موادی مانند ماست یا کشک استفاده شده که به سلیقه آشپز بستگی دارد. منسف در آشپزخانه بیدوین (Bedouin) ریشه ای قدیمی داشته و در بسیاری از قبایل قدیمی و عشایری لوانت هوادار دارد.

فلافل (Falafel)

فلافل بصورت توپهایی از نخود خرد شده و نخود فرنگی بوده و بعنوان یک صبحانه یا شام دیر وقت شناخته می شود. این مورد از غذاهای معروف اردن بصورت ساندویچ ارائه می شود.

چای و قهوه بدوین (Bedouin)

در بیابانهای اردن، یک شهر باستانی به نام بدوین وجود دارد که برای اروپاییان از جنگهای صلیبی تا اوایل قرن نوزدهم ناشناخته بود. یکی از نکات جالبی که گردشگران را به خود جذب می نماید، چادرهای بدوین بوده که در تمام جهت وجود دارند و بسیاری از مسافران برای استفاده از چای و قهوه معطر در آنجا توقف می نمایند. تعارف چای و دعوت کردن از میهمانان، بخش مهمی از فرهنگ بدوین بوده و گوشه ای از میهمان نوازی قابل توجه آنها را نشان می دهد. اگر در یکی از این چادرها توقف کنید و با یکی از افراد محلی چای بخورید، ممکن است به سختی رضایت دهد از او جدا شوید.

کونافا (Kunafa)

کونافا یک شیرینی لایه لایه بوده که در بین لایه هایش از پنیر یا خامه استفاده شده است. این مورد از خوشمزه ترین خوراکی های اردن یک شیرینی محبوب با مشخصات ویژه و خاص بوده که بعنوان یک عصرانه به همراه چای میل می شود. اگر در روزهای گرم در مرکز پایتخت پیاده روی کنید، با گروههای مختلفی از مردم روبرو شده که به پخت این مورد از معروف ترین خوراکی های اردن مشغولند و آنها را به گردشگران و افراد محلی می فروشند.

مقلوبه (Maqluba)

مقلوبه یکی از غذاهای معروف اردن بوده که در آن از برنج، مرغ، سیب زمینی و سبزیجات استفاده می شود که همه آنها بصورت جداگانه به مواد غذایی اضافه شده و بر روی آتش محلی درست می شوند. بسته به مهارت آشپز، نتیجه بصورت یک کیک برنجی نمایش داده می شود که بخش ظاهریش را برنج تشکیل داده و در قسمت داخلی این مورد از غذاهای معروف اردن گوشت و حتی خرمالو نیز استفاده شده است.

آبمیوه های تازه

هنگامیکه در جاده های شمالی اردن رانندگی می کنید، می توانید کامیونهای بارگذاری شده با میوه های فصلی را ببینید که در آنها انواع مختلفی از میوه های تازه دیده می شوند. همچنین، می توانید آب میوه های تازه از میوه های فصلی را نوش جان نموده که با روشهای کاملا سنتی فراوری شده اند؛ انارهایی که به یاری دست فشرده شده و یک نوشیدنی قرمز و شفاف را بوجود آورده اند که در آن می توان تکه های سفید دانه های انار را مشاهده کرد. زمانیکه فصل برداشت نیشکر آغاز می شود، می توانید بسته های عظیمی از ساقه های آنها را در کنار پیاده روها ببینید. در کنار فروشنده ها غلطکهای فلزی قدرتمندی دیده می شوند که با فشار دادن این ساقه ها یک آبمیوه شفاف و سبز رنگ را فراوری نموده و در فنجانهای شیشه ای یا یک قوطی شیرینی به شما داده می دهند.

آجیل بو داده شده

یکی دیگر از خوراکی های مورد علاقه در اردن، آجیل های بو داده شده هستند که در خیابانهای پشتی مسجد حسینی می توانید آنها را بیابید. در این فروشگاه ها سرآشپزهای معروفی دیده می شوند که مهارت بالایی در بو دادن آجیل دارند. این آجیل ها درون یک ظرف عظیم مخصوص به همراه ادویه، قند و نمک آماده شده و در کنار آنها می توانید بادام و نخود را نیز ببینید. اما، این سرآشپزها هنرهای دیگری برای غافلگیر کردن شما نیز دارند و از یک نوع طعم دهنده خاص و شیرین در کنار محصولات خود استفاده می نمایند. یکی از این طعم دهنده ها، خرمای آبدار بوده که از باغهای همین شهر تهیه شده است.

شاورما (Shawarma)

شاورما یا کباب ترکی یکی دیگر از مواد غذایی وارداتی از زمان امپراتوری عثمانی بوده که در آن گوشت بره، مرغ یا گوساله بطور مرتب بر روی آتش کباب می شوند. گوشت استفاده شده در کباب ترکی از چربی غنی بوده و در نانهای مخصوص کشور اردن سرو می شود. به همراه این غذا می توانید پیاز خام و زعفران نیز میل کنید. اگر در سطح خیابانهای اردن حرکت کنید، بسیاری از غذاخوری ها را می بینید که در بیشتر آنها با استفاده از سبکهای سنتی اقدام به فراوری کباب ترکی می شود. برای سفارش دادن این غذا نیازی نیست که به عربی تسلط داشته باشید و با توجه به اینکه در کنار خیابان و در معرض عموم این غذا آماده می شود، تنها با یک اشاره می توانید به سرآشپز بفهمانید که شما یک شاورما یا کباب ترکی می خواهید.

زارب (Zaarb)

مردم اردن به سنتهای قدیمی و عشایری خود پایبند هستند و بیشتر غذاهای خود را بر روی آتش و بر مبنای سبکهای سنتی آماده می نمایند. یکی از غذاهای دلپذیر که با این شیوه آماده می شود، زارب بوده که یک غذای گوشتی با کمی ادویه و سبزیجات است که درون یک ظرف مخصوص گذاشته شده و در داخل یک گودال پخته می شود. سپس، بر روی آن زغال سنگ گداخته و ماسه ریخته شده و زمان کافی داده می شود تا گوشت بطور کامل بپزد. هنگامیکه گوشت بطور آهسته پخته شد، گوشت به شکل منحصر بفردی از استخوانها جدا می شود. برای خوردن این غذا دست چپ خود را در پایین قرار داده و با انگشتان دست راست مواد غذایی را بچرخانید و جمع کنید. پس از آنکه لقمه را به صورت یک توپ جمع و جور آماده کردید، همزمان دست چپ خود را در زیر آن قرار داده و لقمه را در دهان بچرخانید.

هوموس چرب

برای بازدیدنمایندگان و گردشگرانی که خارج از این منطقه هستند، این ترکیب بسیار جالب بوده و بعنوان یکی از خوشمزه ترین خوراکی های اردن شناخته می شود. هوموس چرب از پوره نخود منجمد فراوری شده و درونش قطعات نان باگت به صورت خشک شده ریخته می شوند. برای طعم دادن به این مورد از معروف ترین خوراکی های اردن نیز مواد قندی به همراه ادویه و کمی روغن زیتون اضافه خواهند شد.

منبع: همگردی

به "با شماری از خوشمزه ترین خوراکی های اردن آشنا شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با شماری از خوشمزه ترین خوراکی های اردن آشنا شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید