غذاهای سنتی کیش؛ اصالت ایرانی، چاشنی عربی

به گزارش وبلاگ ساعت، ولی اگر می خواهید با فرهنگ و آداب و رسوم واقعی مردم محلی کیش آشنا شوید، ضروری است تا غذاهای سنتی جزیره کیش را امتحان کنید که در خبرنگاران برای شما شرح داده ایم. غذاهای سنتی کیش نمادی از موقعیت جغرافیایی و ساحلی این جزیره است. از یک طرف بیشتر این غذاها از ماهی و سایر مواد دریایی تهیه می شوند و از طرف دیگر، از آنجا که بومیان اصلی این جزیره بیشتر عرب زبان هستند، غذاهای تند عربی بخش جدایی ناپذیر غذاهای محلی کیش شده است.

غذاهای سنتی کیش؛ اصالت ایرانی، چاشنی عربی

معروف ترین غذاهای سنتی کیش کدامند؟

در غذاهای سنتی کیش و کلا جنوبی ها، همه جا آثاری از ماهی دیده می گردد ولی بومیان کیش چاشنی های متفاوتی برای خوش طعم کردن غذاها استفاده می نمایند. به همین علت شاید طعم غذاهای آن ها کمی متفاوت تر از سایر منطقه ها جنوبی کشور باشد. با برخی از این غذاها بیشتر آشنا شوید. راستی بعد از خواندن این مطلب می توانید این غذاها را در برترین رستوران های کیش امتحان کنید.

سمک مشوی (Samak Mashwi)

ردپای غذاهای عربی در غذاهای سنتی کیش کاملا مشهود است. یکی از این غذاها سماک مشوی است. این غذای محبوب بومیان جزیره کیش از ماهی تازه و ادویه جات عربی تهیه می گردد. ماده اصلی تهیه این غذا ماهی تازه خلیج فارس است که به صورت کبابی یا سرخ شده تهیه می گردد. از آنجا که ساکنان جزیره این غذا را با ادویه های عربی می پزند، برای کسانی که غذاهای تند را دوست دارند طعم فوق العاده ای دارد.

مضروبه (Mazroobeh)

ماهی از سفره جنوبی ها به خصوص بومیان و غذاهای محلی کیش حذف نخواهد شد. مضروبه هم یکی دیگر از غذاهای سنتی کیش با طعمی خاص و بی نظیر است. برای تهیه مضروبه ماهی را با سبزیجات محلی و سیر طعم دار ترکیب نموده و می پزند.

قلیه ماهی، از معروف ترین غذاهای سنتی کیش

قلیه ماهی غذای مخصوص کیش نیست ولی جنوبی است و در بین غذاهای سنتی کیش هم بسیار سرو می گردد و شاید به علت چاشنی هایی که به آن اضافه می نمایند کمی عطر و طعم متفاوت با سایر منطقه ها داشته باشد. برای تهیه این غذا ماهی را با سبزی های خوشمزه و معطر تفت می دهند و همراه با چاشنی و مواد معطر و خوش طعم دیگر می پزند.

خورشت میگو

خورشت قلیه میگو یا خورشت میگو، ظاهری شبیه قورمه سبزی، قلیه ماهی یا سایر غذاهای سبزیجاتی ایرانی دارد. با این تفاوت که در آن به جای گوشت یا ماهی از میگو استفاده می گردد و تنوع سبزیجات آن کمتر است. طعم اصلی و پایه ای آن سیر است که در طول پخت به آن اضافه می نمایند. ترشی خاصی هم به آن اضافه می نمایند که در بیشتر مواقع این ترشی تمر هندی است.

کله کندی

ماهی عومه ساردینی به نام ساردین پهلو طلایی است. بومیان کیش از این ماهی برای تهیه نوعی غذا به نام کله کندی استفاده می نمایند. نامگذاری این غذا هم به این علت است که ابتدا سر ماهی را می زنند تا فقط گوشت آن باقی بماند. بعد با مواد معطر آن را می پزند. پس از از پخت به آن ادویه و پیاز داغ و روغن محلی اضافه می نمایند.

مارگوگ (Margoog)

مارگوگ یا مرقوق نوعی غذای اصیل عربی است که در کیش با دستورالعملی متفاوت تر طبخ می گردد. این غذای اصیل کیش حاوی انواع سبزیجات تازه است. مارگوگ از گوشت بره، سیب زمینی، هویج، فلفل سبز تند، بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز، سیر و ادویه های مخصوص تهیه می گردد و برای پخت آن ابتدا گوشت و سبزیجات را جداگانه می پزند و سپس آن ها را مخلوط می نمایند. در انتها، تکه های کوچک خمیر نان سنگک را به ظرف اضافه می نمایند. مارگوگ مانند تمام خورشت های ایرانی با برنج سرو می گردد و در بین سایر غذاهای سنتی کیش، کمی ناشناخته مانده است.

پودنی، یکی از عجیب ترین غذاهای سنتی کیش

پودنی هم غذایی است که با گوشت ماهی پخته می گردد اما نوع کوسه. پخت گوشت سفت کوسه کمی سخت است. برپومیان کیش برای این که بتوانند گوشت را کاملا بپزند ابتدا آن را در آبلیمو و زردچوبه می پزند. سپس پوست کوسه را می نمایند و گوشت آن را فشار می دهند تا آب داخل گوشت خالی گردد. سپس آن را با ادویه و سبزیجات معطر تفت می دهند و همراه با برنج سرو می نمایند.

حمسه الخرت

داخل صدف مروارید ساز که به آن محار می گویند، بخش گوشتی کوچکی وجود دارد که البته همه آن خوراکی نیست. بومیان کیش به دقت بخش غیر قبل خوردن محار را جدا می نمایند و بخش خوراکی را با انواع ادویه و پیازداغ می پزند و خوش طعم می نمایند. این غذا را می توانید با برنج یا نان میل کنید.

برنج مجبوس (Majboos)

برنج مجبوس غذایی عربی و کاملا مجلسی است که از ترکیب برنج، ماهی یا گوشت یا مرغ، پیاز، گوجه فرنگی، دانه های گشنیز، رازیانه، زیره، فلفل سیاه، میخک، چوب دارچین، هل و زردچوبه تهیه می گردد. دستور تهیه آن چندان سخت نیست. تکه های گوشت، ماهی یا مرغ را در قابلمه ریخته و ادویه های مخصوص مانند میخک، فلفل سیاه، هل، دارچین و ادویه های محلی را به عنوان چاشنی به آن اضافه می نمایند. در آخر گوجه رنده شده را اضافه نموده و می گذارند تا مواد با هم خوب بپزند و جا بیفتد. بومیان کیش این غذا را همراه با برنج سرو می نمایند.

برنج بریانی

برنج بریانی شاید مختص کیش نباشد ولی غذایی جنوبی است که در کیش هوادار زیاد دارد. برای درست کردن آن از گوشت قرمز، سیب زمینی، عدس، کشمش و زرشک استفاده می نمایند. گوشت را طعم دار می نمایند و خوب می پزند. سیب زمینی و عدس را هم می پزند و همراه کشمش و زرشک تفت داده شده، هل و دارچین لابه لای برنج آب کش شده می گذارند. این سبک آشپزی برنجی که همواره می خوریم را به یکی از خاص ترین غذاهای سنتی کیش تبدیل می نماید.

محمر (برنج شکری)

یکی از غذاهای محبوب و محلی کیش برنج محمر است. برای تهیه این برنج هنگام پخت داخل آن شکر فراوانی می ریزند، طوری که رنگ آن زرد می گردد سپس همراه با ماهی سرو می نمایند.

هریسه (Hariseh)

هریسه نوعی حلیم سنتی و قدیمی اعراب کیش است. برای تهیه هریسه از گندم و گوشت استفاده می گردد. گندم خیس خورده و گوشت را با هم می پزند و مرتب هم می زنند تا کاملا مواد له گردد بعد مقداری کره به آن اضافه می نمایند. برای تزئین آن هم از شکر، کره و دارچین استفاده می نمایند.

خبیصه، یک شیرینی در بین غذاهای سنتی کیش

خبیصه نوعی حلوای عربی است که طرز تهیه آن هم بسیار آسان است. آرد گندم یا آرد برنج را داخل روغن سرخ می نمایند. در ظرف دیگری آب و شکر را با هم مخلوط می نمایند تا قوام بیایید. بعد به آرد سرخ شده اضافه می نمایند و خوب هم می زنند تا شکل حلوا به خود بگیرد. گاهی قبل از برداشتن حلوا از روی آتش، داخل آن هل یا زعفران هم اضافه می نمایند.

سفرتان را به کیش با غذاهای محلی کیش ماندگار کنید

به طور حتم سفر به هر شهر و دیاری زمانی دلچسب و ماندگار خواهد شد که بتوانید با تمام جزییات فرهنگی مردم آنجا آشنا شوید. چشیدن طعم غذاهای اصیل جایی که به آن سفر می کنید هم به شناخت بیشتر مردم آن منطقه به شما یاری می نماید. از طرفی شکم گردی یکی از بزرگ ترین لذت هاست. در سفر به کیش هم چشیدن طعم اصیل غذاهای بومیان کیش را از دست ندهید.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور

به "غذاهای سنتی کیش؛ اصالت ایرانی، چاشنی عربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای سنتی کیش؛ اصالت ایرانی، چاشنی عربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید