20 جاذبه اندونزی که حتما باید ببینید

به گزارش وبلاگ ساعت، اگر دوستدار حیات وحش هستید شاید بدانید کدام حیوان به اژدها معروف است و در کجا زندگی می کند. اگر علاقه مند به هنر هستید شاید بدانید کدام پایکوبی سنتی جزو پیشرفته ترین پایکوبی های دنیا به شمار می رود و مرگز فرهنگی آن کجاست. اگر اهل ماجراجویی هستید شاید بدانید در منطقه حلقه آتش در حوضه اقیانوس آرام چه نوع هیجان و ماجراجویی هایی در انتظار شماست. اگر طرفدار آرامش و سکوت هستید شاید تعداد جزایر آرام بزرگ ترین مجمع الجزایر دنیا را بدانید. جزو هر کدام از این گروه ها که باشید، خواندن این مطلب همه این نکات را در اختیارتان قرار می دهد.

20 جاذبه اندونزی که حتما باید ببینید

اندونزی در جهان کجاست؟

نقشه کشور اندونزی و شهرهای آن

1. پارک ملی کومودو (Komodo)

مشهورترین پارک ملی اندونزی 1817 کیلومتر مربع است. جزایر مختلف و بعضی از غنی ترین آب های اندونزی در این پارک قرار گرفته اند. انتظار تماشا جزایر بزرگ کوهستانی با دشت های وسیع را داشته باشید. این جزایر پر از مسیرهای پرپیچ و خم است و بزرگ ترین مارمولک جهان از آن محافظت می کند: اژدهای کومودو. بزرگ ترین جاذبه این پارک وجود کومودوهاست. به راحتی می توانید کومودوها را در این پارک ببینید. اما به جز وجود این حیوانات طبیعت زیبایی هم در زیر آب واقع شده است. طعمه های رنگارنگ زیر آب جانوران بزرگ دریایی را به این منطقه می کشاند: تعداد زیادی کوسه و سفره ماهی های بزرگ. شهر لَبوان باجو (Labuan bajo)، در جزیره فلورس (Flores)، محل ایدئالی برای بازدید است.

2. پایکوبی بالی

لذت تماشای پایکوبی بالی یکی تجربه های قابل توجه سفر به معروف ترین جزیره برای تعطیلات در اندونزی است. صداهای فراموش نشدنی، لباس های زیبا و مجذوب کننده، حرکات دقیق پایکوبی و حتی رفتارهای ساده طنزآمیز لذت این سرگر می را دوچندان می کنند. به محض اینکه وارد این جشن شاد بشوید خودتان متوجه می شود چرا پایکوبی بالی یکی از پیشرفته ترین پایکوبی های جهانست. پایکوبی سنتی معمولا با موسیقی همراه است. به گروه های نوازنده این موسیقی گاملَن (gamelan) می گویند. ملودی گاهی شاد و گاهی با سازهای کوبه ای نواخته می شود. این ملودی ها جزء اصلی شب های زندگی در اوبود (Ubud)، یا مرکز فرهنگی بالی، هستند.

3. معبد بروبودور (Borobudur)

مجموعه معابد بروبودور نفس را در سینه حبس می کند. این یادمان های حیرت انگیز از قرن نهم پیش از میلاد - دوران رواج بودایسیم - در جاوا به جا مانده اند و یکی از برجسته ترین جاذبه های تماشای اندونزی به شمار می روند. مجموعه معابد بروبودور یکی از مهم ترین اماکن تاریخی بودایی در جهان و از بهترین مجموعه معابد در جنوب شرق آسیا هستند. این مجموعه معابد شامل 6 پایه مربع شکل است و 3 معبد دایره ای در بالای آن واقع شده است. نزدیک به 1500 نقش برجسته در ایوان ها می بینید. این نقش برجسته ها آموزه ها و حکایت های بودا را با تصویر روایت می کنند. در حجره های ایوان ها 432 تصویر از بودا وجود دارد.

4. زندگی شبانه جاکارتا (Jakarta)

اگر زندگی شبانه را دوست داشته باشید، جاکارتا در شب شهری پر جنب و جوش است، زیرا این شهر بهترین ضیافت های شبانه در جنوب شرق آسیا را دارد. بله، اندونزی غالباً کشوری مسلمان نشین با سنت های قدیمی به شمار می رود، اما در جاکارتا تقریبا هر چیزی ممکن است- صحنه های مهمانی ها در منطقه ها شمالی شهر را از دت ندهید. همه چیز در این شهر فراهم است: سالن های عمومی قابل توجه که جمعیت زیادی به آن رفت و آمد دارند؛ وقتی وارد این سالن ها بشوید با خودتان می گویید، وای چقدر زیباست! بارهای ساده با موسیقی و پایکوبی مربوط به دهه 1970، سالن های موسیقی مخصوص سبک آلترناتیو راک و کلاب های موسیقی الکترونیک که دی جِی ها در آن فرمانروایی می کنند.

5. پارک ملی تانجانگ پوتینگ (Tanjung Puting)

ترکیب ماجراجویی های فیلم ملکه آفریقایی با سافاری در جنگل را در این پارک بسیار پرطرفدار در کالیمانتان (Kalimantan) جنوبی تجربه کنید. در این پارک نه تنها می توانید به بزرگ ترین میمون های آسیایی، یعنی اورانگوتان ها، نزدیک بشوید، بلکه می توانید در عرشه خانه قایقی درجه یک تان در جنگل گشت و گذار کنید. این سفر تقریبا سه روزه شما را به گردشی از بالای رودخانه سونگای سکُنیر (Sungai Sekonyer) تا کمپ لیکِی (Camp Leakey) می برد. در میانه راه برای غذا دادن به اورانگوتان ها در ایستگاه های مختلف توقف کنید و نواحی بی نظیر و مختلف حیات وحش را ببینید. با اینکه برای گردش در این منطقه لوازم راحتی فراهم است، رفتن به این ناحیه همچنان بسیار ماجراجویانه است اما هر کسی می تواند آن را تجربه کند.

6. جزایر راجا آمپات (Raja Ampat)

جزایر راجا آمپات دور اما شناخته شده هستند. این جزایر آن سوی کرانه شمال غربی استان پاپوآ (Papua) واقع شده است و رفتن به آن رویای غواص هاست. راجا آمپات محل سکونت متنوع ترین موجودات دریایی کره زمین است: از سفره ماهی های بزرگ الجثه و کوسه های سردوشی (که برای راه رفتن کف دریا از باله های شان استفاده می کنند) گرفته تا لیسه ماهی (حلزون دریایی)، مرجان های فوق العاده و طبیعی، و هر نوع ماهی با هر شکل و رنگ و مقدار ای که تصور کنید. غواصی در آب های کم عمق هم عالی است. چشم انداز ها بیرون آب را از دست ندهید: چشم مقدارایی منحصر به فرد و بی نظیر.

7. جزایر باندا (Banda)

در این منطقه ترکیبی قوی و گیرا از تاریخ، فرهنگ و زیبایی طبیعی بکر می بینید. باندا مجمع الجزایری محصور در جنگل و پر از درخت های ادویه است. دور تا دور آب های شفاف آبی رنگ و صخره های دست نخورده این جزایر را سواحلی با ماسه های سفیدرنگ در بر گرفته است- دوره استعمار به شکل گیری جهان مدرن در این منطقه کمک کرده است. با هواپیما از آمبون (Ambon) به سمت مرکز- باندانیرا (Bandaneira)- بروید، با ماشین در خیابان های بزرگ بگردید، از تماشا یادگارهای اواخر دوران استعمار لذت ببرید، سپس با قایق به سمت جزایر خارج از این منطقه حرکت کنید: جایی که زندگی روستایی گرم و ساده در جریان است و به محض ورود به آن استرس از روح تان دور می شود.

8. کاریمونجاوا (Karimunjawa)

به فاصله 90 کیلومتری ساحل شمالی جاوای مرکزی مجمع الجزایری به زیبایی و بکری تمام جزایر شرق اندونزی وجود دارد. هرچند این جزیره در دوردست قرار گرفته، به وسیله کشتی و هواپیما از سمارانگ (Semarang) و سورابایا (Surabaya) قابل دسترسی است. جزایر کاریمونجاوا یک گروه متشکل از 27 جزیره مرجانی زیباست، بعضی از این جزایر خالی از سکنه اند و امکان بازدید از آن ها وجود ندارد، اما با تورهای روزانه جزیره اصلی کاریمونجاوا می توانید از بیشتر این جزایر تماشا کنید. این منطقه جادویی است: پوشیده از جنگل، کوهستانی، سواحلی با ماسه های سفیدرنگ و پر از درخت های نارگیل.

9. کاپوآس هولو (Kapuas Hulu)

در سرچشمه طولانی ترین رودخانه اندونزی، یعنی رودخانه کاپوآس (Sungai Kapuas)، هر چه برای یک ماجراجویی درجه یک در جنگل لازم دارید منتظرتان است. در قدیمی ترین خانه دسته جمعی کلیمنتان (Kalimantan) وارد تونل زمان بشوید؛ این خانه در بالای ستون های چوبی و آهنی نقش دار قرار گرفته است. داخل زمین های هموار و تماشای دریاجه سنتاروم (Danau Sentarum) بخزید؛ این زمین های پرآب در میان مسیرهای باریک پر از ماهی قرار گرفته اند و در بعضی از فصل های سال زیر آب می روند. حال و هوای شهر بندری پوتوسیبائو (Putussibau) را تجربه کنید. به دل رودخانه خروشان و پر پیچ و خم بزنید و در مسیرهای جنگلی و پرمخاطره منطقه کراس-بورنئو (Cross-Borneo) پیاده به پیش بروید. یا تاریک ترین گوشه جزیره را بگردید تا در پارک ملی بتونگ کریون (Betung Kerihun) گونه های نو جنگل های باران خیز را کشف کنید.

10. جزایر گیلی (Gili)

یکی از بهترین لذت های سفر اندونزی این است که از شهر شلوغ بالی سوار قایق های تندرو بشوید و به سمت یکی از جزایر بسیار مجذوب کننده گیلی بروید. به ماسه های سفید به رنگ شکر، گرمای مطبوع، آب های فیروزه ای رنگ و منطقه ها ساحلی فوق العاده و خانه های ییلاقی فکر کنید: آیا این چشم انداز ها باعث نمی شود مدت بیشتری در اندونزی بمانید؟ بگذریم از صخره های مرجانی و آب های پر از کوسه، سفره ماهی و لاک پشت. غذاهای جزیره گیلی تراوانگان (Gili Trawangan) را بچشید و زندگی شبانه را تجربه کنید: ترکیبی فوق العاده از جزیره گیلی ایر (Gili Air) و جاذبه های کوچک گیلی منو (Gili Meno). یا حتی می توانید اصلاً هیچ کار خاصی هم انجام ندهید و فقط استراحت کنید.

11. اوبود

اینجا قلب هنری بالی است: این منطقه به خاطر کتاب ها و فیلم هایش مشهور شده و جاذبه ای قابل توجه و معنوی ایجاد کرده است. در خیابان ها ردیف گالری ها را می بینید، هنرمندان تازه کار و حرفه ای در این گالری ها به خلق آثار هنری مشغولند. پایکوبی های زیبا صفت مشخصه فرهنگ غنی این جزیره است و هر شب زینت بخش تعداد زیادی از صحنه های اجرا هستند. در موزه ها آثار کسانی به نمایش گذاشته می شود که سال ها الهام بخش هنر این منطقه بوده اند. مردم در شالیزارهای برنج گشت و گذار می کنند و به فرصت های بی پایان زندگی می اندیشند. اوبود مکانی آرامش بخش و فرصتی برای زندگی است.

12. دره بالیِم (Baliem)

کوه پیمایی در دره بالیِم پاپوآ شما را به جهان اهالی دانی (Dani) می برد. علیرغم تغییرات حاصل از قدرت دولت و مبلغین مسیحی، فرهنگ سنتی این کوه نشین ها هنوز به قوت خود باقی است. در بالیِم می توانید در کلبه های روستایی با سقف پوشیده از گیاه استراحت کنید، از مسیرهای باریک و پر پیچ و خم جنگلی بالا بروید، چشم انداز وسیع دامنه تپه ها را بپمایید، از روی پل های معلق از عرض رودخانه های خروشان عبور کنید، و مجذوب لبخند محلی ها بشوید. توصیه می کنیم هنگام عبور از پل ها به پایین و درون آب نگاه نکنید، اما مراقب باشید پای تان را کجا می گذارید!

13. جزیره بوناکن (Pulau Bunaken)

آیا تا به حال از آن باغ هایی دیده اید که به نظر می رسد صدها نوع گیاه را هنرمندانه در طرح های کوچک تزیینی کنار هم قرار داده اند؟ حالا تصور کنید چنین باغی را با مرجان های رنگی درست کرده باشند: از سیاه و سفید یکدست تا بنفش تند. حالا لایه ای از آب شفاف را روی این تصویر اضافه کنید، آب شفافی پر از ماهی های ریز و درشت و رنگارنگ. آب های اطراف جزیره بوناکن از آنچه تصور می کنید خیلی زیباتر است. حتی بیشتر از آن: لاک پشت هایی به مقدار صندلی راحتی، کوسه های آب سنگ و، اگر خوش شانس باشید، دلفین و فیل دریایی یا داگونگ، که گاهی در این آب ها شنا می کنند.

14. تانا تُراجا (Tana Toraja)

این منطقه ییلاقی در سولاوسی (Sulawesi) قرار گرفته و شالیزاهای پلکانی، خانه هایی با سقف شبیه به قایق و بوفالوهایی با چشم های درشت دارد. تانا تُراجا به مراسم تدفینش معروف است. مراسم تدفین در این منطقه روزها طول می کشد و شامل تعداد زیادی مراسم قربانی کردن حیوانات برای بالادستی هاست. جشن ها با مسابقات شرطی گاوبازی آغاز می شود و با عبادت های چندروزه، ضیافت و پایکوبی ادامه پیدا می کند. در پایان مردگان را در آرامگاه ابدی شان دفن می کنند. مقبره ها شکل تخته سنگ هایی با تمثال مردگان است. این تمثال ها یا در غارهایی قرار می گیرد تا خویشاوندان بعدها به آنجا بروند، یا از دهانه غارها آویزان می شوند.

15. جزایر توگیان (Togean)

جزایر شاد و مستقل توگیان تقریبا نزدیک به خط استوا قرار گرفته است: چشم انداز بی نظیری از منطقه ها گرمسیری، سواحلی با ماسه های سفیدرنگ و خیره کننده، حاشیه ای با درختان نارگیل، تعدادی روستای مناسب ماهیگیری، اقامت گاه های راحت و غواصی درجه یک در آب های عمیق و کم عمق در کنار صخره های مرجانی و باشکوه. همه چیز آنقدر در این جا دلپذیر است که حتی عروس های دریایی دریاچه آن هم کسی را نیش نمی زنند. در این جزیره تمام خبرهای روزنامه ها و اتفاقات نو فیسبوک را از یاد می برید- خیال تان راحت، دسترسی به اینترنت و پوشش شبکه تلفن همراه در این جزیره نزدیک به صفر است.

16. آتشفشان ها

از بین تمام آتشفشان های اندونزی، گونونگ اپی یا کوه آتشفشان (Gunung Api) از همه بزرگ تر و زیباتر است. این کوه مینیاتوری از کوه فوجی است و در بالای پناهگاه طبیعی جزایر باندا واقع شده است. قله این کوه 666 متر ارتفاع دارد. آخرین فوران آن در سال 1988 بوده است. صعود از این کوه چندان آسان نیست و سه ساعت طول می کشد. کوه های دیگری که ارزش سیاحت دارند عبارتند از: کوه آگونگ (Agung) در بالی، کوه رینجانی (Rinjani) در لُمبوک (Lombok)، کوه برُمو (Bromo) در جاوا، و کوه ناشناخته کراکاتوآ (Krakatau). گشت و گذار در این کوه ها ممکن است چندین ساعت یا روز طول بکشد و تقریبا همیشه توصیه می شود با راهنما به این منطقه ها بروید. نتیجه این کوه پیمایی ها تماشا چشم انداز حیرت انگیز طلوع آفتاب خواهد بود.

17. پارک ملی کوه لئوسر (Gunung Leuser)

این منطقه جنگلی مرطوب و استوایی است و در عرض کوه ها و دره های سوماترای (Sumatra) شمالی واقع شده است. در این منطقه حیوانات بسیار مختلفی را می بینید. این پارک برای مسافرهای ماجراجو و علاقه مند به طبیعت منطقه ای رویایی است. روستای کتامب (Ketambe) در کنار رودخانه ای به رنگ شکلات قرار گرفته و مکانی آرام برای استراحت چندروزه است. مهم تر اینکه، این روستا محل مناسبی برای زدن کمپ است: کمپ مناسبی برای کسانی که به این منطقه می آیند تا گابون های پر سر و صدا، اورانگوتان های تنبل و حتی چندتایی ببر ببینند.

18. غذای اندونزیایی

وقتی در اندونزی غذا می خورید طعم اصلی این کشور را می چشید. فراوانی برنج نشان دهنده زمین های بارور این منطقه است. ادویه ها نشانه داد و ستد و تجارت در این منطقه اند، و طعم تند و تیز غذاها شور و اشتیاق مردم این کشور را انعکاس می دهد. چینی ها، پرتغالی ها، استعمارگران و تاجرها همگی بر عطر و طعم غذاها تأثیر گذاشته اند. مشهورترین غذاهای اندونزیایی این غذاها هستند: گشنیز، علف لیمو، نارگیل و قند خرما، سیت یا گوشت کباب شده (Sate)، ناسی گورنگ یا برنج سرخ شده (nasi goreng)، و گادو گادو یا سبزیجات با سس بادام زمینی (gado gado). تنوع غذاهای محلی اندونزی قابل شمارش نیست.

19. دره کرینچی (Kerinci)

مسیرتان را از منطقه شلوغ بوکیتینگی (Bukittinggi) به سمت دره کرینچی در غرب سوماترا تغییر دهید. مجذوب کنندهیت این منطقه به خاطر تعداد زیاد دریاچه ها و آبشارها، چشم انداز ها شالیزارهای سرسبز و روستاهای ساده و سنتی اش است. آیا دنبال هیجان بیشتر هستید؟ پس شما را به چالش آتشفشان کرینچی در بالای دره دعوت می کنیم. با یک کوه نوردی سخت شبانه به جنگ این کوه بروید. اگر شیفته حیات وحش هستید، در پارک ملی کرینچی سبلت (Kerinci Seblat) میمون ها، گربه های زبباد، صدها گونه پرنده و ببر کمیاب سامانتایی را تماشا کنید.

20. کرُبوکن (Kerobokan)

کرُبوکن در جنوب بالی، و همسایه های آن سمینیاک (Seminyak) و کانگو (Canggu)، بخش شمالی منطقه سرسبز کوتا (Kuta) را تشکیل می دهند. اما از بسکمک جهات این سه ناحیه جزیره ای مجزا به نظر می رسند. این نواحی درخشان، سرزنده و به روز هستند و تعداد افراد مهاجر در آن ها زیاد است. به راحتی نمی توان در مقابل رفتن به این منطقه و دوری از هیاهوی زندگی روزمره مقاومت کرد! ساحل این ناحیه بخشی از راه باریک ماسه هایی است که از دو سمت به افق می رسند. بوتیک های فراوان و طراح های درجه یک برای گذراندن روز توجه تان را به خود جلب می کنند. در شب، یک شام فوق العاده نوش جان کنید و در کلاب ها خوش بگذرانید.

برگرفته از کتاب lonely planet

ترجمه آزاد: تحریریه وبلاگ ساعت

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "20 جاذبه اندونزی که حتما باید ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 جاذبه اندونزی که حتما باید ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید