شغلی که مهارت نمی خواهد ، باور می کنید که در محله ما شترمرغ هم پرورش می دهند؟

به گزارش وبلاگ ساعت، پرورش شترمرغ از جمله حرفه هایی است که امروزه رونق بسیاری یافته. افراد بسیاری را می توان پیدا کرد که در نقاط مختلف کشورمان با اشتغال در این شغل به کسب عایدی مشغولند.

شغلی که مهارت نمی خواهد ، باور می کنید که در محله ما شترمرغ هم پرورش می دهند؟

وبلاگ ساعت-معصومه ماه پیکر: شاید در نگاه اول تصور کنید برای اشتغال در این حرفه باید ساکن روستا بود، اما علی اکبر زندیه ساکن 51 ساله محله یافت آباد خلاف این موضوع را ثابت نموده است. او سال هاست در همین نزدیکی ها و در محله شمس آباد به پرورش شترمرغ می پردازد و آن را حرفه ای کم دردسر می داند. سراغ او رفتیم تا دانسته هایش درباره پرورش شتر مرغ را در اختیار کسانی که علاقه مند به اشتغال در این کار هستند، بگذارد.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

حرفه اصلی اش کشاورزی و دامداری است، اما علاقه اش به نگهداری و پرورش شترمرغ باعث شد تا در این شغل هم مشغول کار گردد. علی اکبر زندیه پرورش شترمرغ را با 3 شترمرغ آغاز کرد و حالا حدود 50 شترمرغ دارد. وقتی از آغاز کارش در این حرفه می پرسیم در پاسخ مان می گوید: به کارهای دامداری علاقه مندم. پرورش دام همیشه باعث آرامشم می گردد. دوست داشتم کار متفاوتی را آغاز کنم به همین علت به فکر پرورش شترمرغ افتادم. حالا 5 سالی می گردد که شتر مرغ پرورش می دهم. زندیه برای نگهداری شترمرغ ها گوشه ای از زمین کشاورزی اش در محله شمس آباد را به این کار اختصاص داده است. او اعتقاد دارد: چون شترمرغ ها می دوند به فضای وسیعی برای زندگی احتیاج دارند. معمولاً برای نگهداری 10 شترمرغ باید فضایی بیش از هزارمترمربع در نظر گرفت، البته چون فضای این محل جوابگوی نگهداری همه شترمرغ هایم نیست ناچار شدم تعدادی از آنها را در محلی دیگر نگهداری کنم.

آغاز کار با 15جوجه

اگر علاقه مند به فعالیت در حرفه پرورش شترمرغ هستید برای آغاز این کار لازم نیست شتر مرغ بالغ تهیه کنید، بلکه با خرید 15 تا20 جوجه 2 تا 3 ماهه هم می توانید کار را آغاز کنید. زندیه در این باره می گوید: جوجه های 3 ماهه تلفات و مرگ ومیر کمتری دارند که در مدت یک سال برای کشتار و 2 سال هم بالغ شده و به مرحله جوجه کشی می رسند. شترمرغ ها از جمله حیواناتی هستند که عمر طولانی دارند و غذایشان (جو، گندم، یونجه و سبوس) به راحتی یافت می گردد. البته از قلم نیاندازید محل نگهداری شترمرغ باید همیشه پاکیزه و عاری از هرگونه آلودگی باشد.

پرورش دهنده شترمرغ منطقه برترین مکان برای نگهداری شترمرغ را محدوده هایی دور از دام و طیور یا ماهی می داند. از قلم نیاندازید شترمرغ بهتر است 2 تا3 مرتبه در ماه به وسیله دامپزشک معاینه گردد. زندیه در ادامه به هزینه دامپزشک هم اشاره ای نموده و می گوید: این کار حدود 200 تا 300 هزار تومان در ماه هزینه دارد.

پرورش شترمرغ در هر دمایی

شترمرغ ها از جمله حیواناتی هستند که در هر دمایی می توان آنها را پرورش داد، البته ممکن است نگهداری آنها در هوای شرجی کمی سخت تر باشد. اگر دوست دارید با پرورش شترمرغ، حرفه ای راه اندازی نموده و عایدیی کسب کنید باید بدانید برای اشتغال در این حرفه با توجه به تعداد شترمرغ ها یا جوجه هایشان باید فضا را انتخاب کنید. پس از آماده شدن فضا می توانید شترمرغ و جوجه هایش را از مکان های پرورش شترمرغ در اطراف تهران یا ورامین و حتی از محل پرورش شترمرغ زندیه که تنها مرکز نگهداری شترمرغ منطقه است، بخرید. قیمت جوجه ها هم برحسب سن یک تا 3 ماه بین 250 تا 400 هزار تومان فرق دارد. البته باید بدانید هرچه سن جوجه بیشتر باشد تلفات کمتری دارد.

برای پرورش هم احتیاج به آموزش و مهارت نیست، بلکه با آگاهی وکسب اطلاع از پرورش دهندگان هم می توانید کار را آغاز کنید. پرورش دهنده شترمرغ منطقه قدرت و توانایی فرد را برای این کار کافی می داند و می گوید: برای اشتغال در این کار سن خاصی لازم نیست و فرد در هر سنی می تواند به این کار بپردازد. زندیه در منطقه به عنوان تنها پرورش دهنده شترمرغ فعالیت می نماید. او دوست دارد با اشتغالزایی زمینه فعالیت هم محله ای هایش را هم فراهم کند.

حرفه ای پرعایدی برای شما

در نگاه اول شاید تصور کنید تنها گوشت شترمرغ مورد استفاده است. اما باید بدانید شترمرغ ها از جمله حیواناتی هستند که تمام اجزای بدنشان مورد استفاده قرار می گیرد و می توان با هر عضو آن در آمدی مناسب کسب کرد. زندیه به عایدی این حرفه اشاره نموده و می گوید: گوشت شترمرغ به علت خواص منحصربه فردش از قیمت بالایی برخوردار است و با قیمتی حدود 40 هزار تومان در هرکیلو به فروش می رسد که گران تر از گوشت گوسفند و گاو است و برای مبتلایان به فشار خون مفید است. البته چربی یا روغن این حیوان هم خواص دارویی دارد و معمولاً برای درمان بیماری های مفصلی مورد استفاده قرار می گیرد. روغن این حیوان هم در بازار با قیمتی حدود هرکیلو 300 هزار تومان فروخته می گردد. باید بدانید پرهای شتر مرغ هم جزء محصولاتی است که صادر می گردد و چرم یا پوست آن هم از گران ترین پوست ها به شمار می رود که در صنعت چرم سازی کاربرد دارد. علاوه بر اجزای شتر مرغ بالغ، پوست تخم شترمرغ را هم در اغلب کارهای تزیینی می توان استفاده کرد. از قلم نیاندازید شتر مرغ را نمی توان در هر مکانی ذبح کرد. برای جلوگیری از آلوده شدن گوشت و سالم ماندن پوست و... بهتر است در کشتارگاه ها ذبح شوند.

7 میلیون تومان قیمت تقریبی یک شتر مرغ بالغ است. برای آغاز این حرفه حتماً لازم نیست شترمرغ های بالغ بخرید و می توان با جوجه شترمرغ ها این کار را آغاز کرد.

150 هزار تومان معمولاً پوست شتر مرغ خرید و فروش می گردد. این یکی از راه های کسب عایدی از حرفه پرورش شترمرغ است که عایدی نسبتاً خوبی هم دارد.

800 هزار تومان، عایدیی است که معمولاً می توان از فروش گوشت یک شتر مرغ کسب کرد. خیلی ها از گوشت شترمرغ برای درمان فشارخون استفاده می نمایند.

----

*منتشر شده در وبلاگ ساعت محله منطقه 18 در تاریخ 1393/05/05

منبع: همشهری آنلاین

به "شغلی که مهارت نمی خواهد ، باور می کنید که در محله ما شترمرغ هم پرورش می دهند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شغلی که مهارت نمی خواهد ، باور می کنید که در محله ما شترمرغ هم پرورش می دهند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید