با گردشگری ورزشی آشنا شویم

به گزارش وبلاگ ساعت، ایسنا/ این خبر پیرامون موضوع با گردشگری ورزشی آشنا شویم، برای شما مخاطبان گرامی نگارش شده است.

با گردشگری ورزشی آشنا شویم

توریستی ورزشی به معنای سفر از یک محل به محلی دیگر با هدف درگیر شدن با یک فعالیت یا رویداد ورزشی تعریف می شود. این نوع از توریستی دارای انواع مختلفی است. به عنوان مثال توریستی رویدادهای ورزشی، توریستی ورزشی فعال و توریستی ورزشی نوستالژی از جمله آن بشمار می رود.

توریستی ورزشی ابتدا محبوب نبود و مورد استقبال توریستان قرار نمی گرفت اما در دهه اخیر تعداد کسانی که در رویدادهای ورزشی خارج از منطقه زندگی خویش شرکت می کنند، به شدت افزایش یافته است.

با اینکه توریستی ورزشی مدت زیادی وجود داشته اما می توان گفت مفهومی نسبتا نو بحساب می آید و چند دهه بیشتر نیست که مورد استقبال توریستان قرار گرفته است.

مطالعات آکادمیک زیادی وجود دارد که به موضوع با توریستی ورزشی آشنا شویم می پردازد؛ بطور کلی توریستی ورزشی را در قالب سفر به دور از محل سکونت اصلی خود برای شرکت در فعالیت های ورزشی، اهداف سرگرمیی یا مسابقه، سفر برای مشاهده ورزش در سطح مردمی یا نخبگان و سفر برای بازدید از یک جاذبه ورزشی مانند موزه ورزشی تعریف می کنند.

علاوه بر اینها تعاریف دیگری در خصوص توریستی ورزشی بیان شده است.

به عنوان مثال گامون و رابینسون، محققان حوزه توریستی بیان می کنند توریستی ورزشی علاوه بر مدیریت و بهره برداری از رویدادهای بزرگ به ارائه خدمات و تجارب مرتبط با ورزش و توریستی ویژه توریست ورزشی می پردازد.

گامون و رابینسون همچنین استدلال می کنند صنعت توریستی ورزشی را نمیتوان به راحتی تعریف کرد و با توجه به نوع توریستی ورزشی که مورد بحث است، تعاریف متفاوتی وجود دارد.

براساس بیانیه های رسانه ای سازمان دنیای توریستی (WTO) و کمیته بین المللی المپیک (IOC) که در سال 2004 اعلام شد، اهمیت توریستی ورزشی مورد تأکید قرار گرفته است. در این بیانیه عنوان شد توریستی و ورزش با یکدیگر مرتبط بوده و مکمل است و هر 2 نیز نیروهای قدرتمندی برای توسعه بشمار می آید. به عنوان مثال سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی مانند فرودگاه ها، جاده ها، ورزشگاه ها، مجتمع های ورزشی و پروژه های رستوران ها برای مردم محلی و همچنین توریستان تأثیر بسزایی در توسعه ایجاد می کنند.

این موضوع نشان دهنده فرصت های اجتماعی و اقتصادی است که توریستی ورزشی برای مردم محلی و همچنین بازدیدکنندگان یک منطقه فراهم می سازد.

توریستی رویدادهای ورزشی

این بخش از توریستی ورزشی شامل رویدادهای ورزشی بزرگ مثل بازی های المپیک یا مسابقات جام دنیای فوتبال می شود. این 2 رویداد هر چهار سال یکبار برگزار می شود و از مشهورترین و پرطرفدارترین مقاصد توریستی ورزشی در دنیا بشمار می رود. هر دوره این رویدادها در شهر و کشور متفاوتی برگزار می شود و همواره حضور توریستان فراوانی را به همراه دارد.

علاوه بر اینها توریستی مرتبط با تیم های مطرح ورزشی نیز بخشی از توریستی ورزشی محسوب می شود؛ به عنوان مثال میتوان سفر برای تماشای مسابقه یکی از تیم های محبوب در یک لیگ داخلی را یکی از انواع توریستی ورزشی نام برد.

توریستی ورزشی فعال

کسانی که برای ورزش و در واقع شرکت در یک رویداد ورزشی به جایی سفر می کنند، توریستان توریستی ورزشی فعال بحساب می آیند. این نوع از توریستی شامل تورنمنت ها و رویدادهای مختلف ورزشی می شود. به عنوان مثال ورزش های گلف، قایقرانی، تنیس، ماهیگیری، موج سواری، شنا و غواصی از جمله ورزش هایی است که توریستان زیادی برای شرکت و حضور در آن به سفر می پردازند. بر این اساس برخی از کارشناسان این زیرمجموعه را نیز به 2 دسته دیگر شرکت کنندگان در رویداد و علاقمندان به رویداد تقسیم می کنند.

توریستی ورزشی نوستالژیک و مشاهیر

این زیرمجموعه از توریستی ورزشی به سفرهایی اطلاق می شود که بازدید از جاذبه های توریستی ورزشی را در بر می گیرد که از جمله آن میتوان به تالار مشاهیر ورزشی، موزه های ورزشی و ورزشگاه های بزرگ و مشهور دنیا اشاره کرد؛ البته می توان ملاقات با مشاهیر ورزشی را نیز در این بخش واقع شده است. همچنین دسته بندی دیگری نیز برای این شاخه از توریستی وجود دارد که شامل توریستی ورزشی سخت و توریستی ورزشی نرم می شود. توریستی ورزشی سخت رویدادهای رقابتی ورزشی را شامل می شود. در این نوع سفرها رویداهای ورزشی به عنوان انگیزه سفر به مقصدی خاص واقع شده است. بازی های المپیک، جام دنیای فوتبال، مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک و رویدادهای ورزشی منطقه ای مانند بازی های آسیایی جز این دسته است.

توریستی ورزشی نرم نیز شرکت در فعالیت های ورزشی سرگرمیی یا سرگرمی هایی مانند پیاده روی، اسکی و قایقرانی سرگرمیی را در بر می گیرد. توریستی ورزشی مزیت های اجتماعی و اقتصادی مثبتی به همراه دارد. البته نباید از یاد برد که توریستی ورزشی اثرات زیست محیطی نیز ایجاد می کند و از آنجایی که شاید این نوع از توریستی اثرات مخرب و منفی در پی داشته باشد، از این رو لازم است با مدیریت دقیق اثرات منفی آن کنترل و مدیریت شود.

منبع: همگردی

به "با گردشگری ورزشی آشنا شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با گردشگری ورزشی آشنا شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید