تعرفه نو مشترکان خانگی شرکت گاز خراسان رضوی چگونه محاسبه می گردد؟

به گزارش وبلاگ ساعت، از اول آذرماه سال جاری نرخ تازه تعرفه های گاز خانگی اعمال می گردد و نوع اقلیم هر استان در شیوه محاسبه تأثیر دارد.

تعرفه نو مشترکان خانگی شرکت گاز خراسان رضوی چگونه محاسبه می گردد؟

به گزارش وبلاگ ساعت از مشهد، حمید رضا افشون سرپرست بهینه سازی مصرف گاز در خراسان رضوی گفت:در شیوه تازه محاسبه بهای گاز، مقدار مصرف مشترکان خانگی به 12 پله تقسیم می گردد. بهای گاز سه پله اول نسبت به پارسال افزاشی ندارد و بهای گاز این سه پله به شیوه قبل محاسبه می گردد.در محاسبه پلکانی بهای گاز متراژ منزل موثر نیست بلکه عاملی مثل اقلیم عامل موثری است. طبق آیین نامه تازه ابلاغی برای محاسبه قیمت گاز، در کشور 5 اقلیم بندی داریم که بر اساس آن در اقلیم یک که سردترین منطقه کشور است، شرایط آسان تر در نظر گرفته شده است.

او اضافه کرد: در اقلیم یک مشترکان تا 500 متر مکعب مصرف، بدون تغییر تعرفه گاز هستند، تعرفه گاز در اقلیم 2 تا 450 مترمکعب مصرف و در اقلیم 3 تا 400 متر مکعب مصرف بدون تغییر خواهد ماند که استان خراسان رضوی شامل اقلیم دو است.

سرپرست بهینه سازی مصرف گاز در خراسان رضوی ادامه داد: آیین نامه نرخ تعرفه های مصارف خانگی گاز مشخص شده و از تاریخ یکم آذر ماه 1400 لازم الاجراست. بعلاوه ماه های سرد سال از تاریخ 16 آبان ماه تا 31 فروردین ماه سال بعد و ماه های گرم سال از یکم اردیبهشت ماه تا 15 آبان ماه هر سال مشخص می گردد.

افشون بیان نمود: در شیوه محاسبه پلکانی قیمت گاز به این صورت است که در برخی پله ها قیمت گاز نسبت به پارسال با سه برابر افزایش محاسبه می گردد؛ بنابراین لازم است مشترکان مقدار مصرف گاز خود را مدیریت نمایند.

بیشتر بخوانید

او توضیح داد: در بخش مشترکان خانگی، قطع گاز به عنوان شیوه ای برای جریمه مشترکان پرمصرف به کار برده نمی گردد بلکه همین محاسبه پلکانی برای مشترکان پرمصرف خود به عنوان عاملی بازدارنده است.بعلاوه در شیوه تازه محاسبه تعرفه گاز، مقدار مصرف گاز به صورت ماهانه ملاک خواهد بود.

سرپرست بهینه سازی مصرف گاز در خراسان رضوی تأکید کرد: معمولا هر چند وقت یک بار، بازرسان شرکت گاز از نهاد ها و ادارات بازدید می نمایند. در این بازدید ها دمای 18 تا 21 درجه به عنوان دمای استاندارد محیط در نظر گرفته می گردد اگر دمای محیط از 21 درجه بالاتر باشد، برای بار اول تذکر کتبی داده خواهد شد اگر بار بار دوم این بی توجهی رخ دهد، مشخصات نهاد خاطی در رسانه ها اعلان عمومی خواهد شد و برای بار سوم، گاز نهاد پرمصرف قطع خواهد شد.

افزایش مصرف گاز در خراسان رضوی

افشون اظهار کرد: سال جاری با توجه به سرمای زودرس در مهر و آبان مصرف گاز در خراسان رضوی افزایش یافته است و می توان گفت مصرف گاز استان در دو ماه اول فصل پاییز نسبت به مدت مشابه پارسال 10 تا 20 درصد افزایش داشته است.

او اضافه کرد: در برخی روز ها مصرف گاز در خراسان رضوی تا 50 میلیون متر مکعب افزایش یافت، اما جمع بندی دفیق درباره مقدار افزایش مصرف گاز فصل پاییز خراسان رضوی را در سرانجام آذرماه می توان انجام داد ضمن اینکه سال جاری مشترکان شرکت گاز در خراسان رضوی نسبت به پارسال بیشتر شده است.

سرپرست بهینه سازی مصرف گاز در خراسان رضوی ادامه داد: رسانه ها با آموزش مردم و تشویق به صرفه جویی در انرژی گاز می توانند شرکت گاز را در ترویج مصرف بهینه کمک نمایند.

/م. م.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تعرفه نو مشترکان خانگی شرکت گاز خراسان رضوی چگونه محاسبه می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعرفه نو مشترکان خانگی شرکت گاز خراسان رضوی چگونه محاسبه می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید