روزگاری عمو شهرفرنگ آدم خوشبختی بود!

به گزارش وبلاگ ساعت، حدود 150 سال پیش دستگاهی عجیب سر از خیابان ها در آورد که می گفتند آدم ها را می برد به دور جهان یا شهر قصه ها و رویاها. نامش را شهر فرنگ گذاشته بودند؛ شاید به این خاطر که این دستگاه از فرنگ وارد ایران شده بود و شاید هم به علت اینکه مردم را یک طورهایی به جهانی فرنگ می برد.

روزگاری عمو شهرفرنگ آدم خوشبختی بود!

وبلاگ ساعت - رضا نیکنام : آن روزها شهر فرنگ قسمتی از زندگی مردمان کوچه و بازار شد؛ شاید تفریحی مثل سینما رفتن امروز ما. برخی روزهایشان را در صف های طولانی می گذراندند تا بتوانند با شهر فرنگ سفری تصویری به دور دنیا داشته باشند. استقبال مردم از این دستگاه به حدی بود که گرداننده دستگاه معروف به عمو شهر فرنگ به یکی از آدم ها خوشبخت روزگار خودش تبدیل شده بودند و از این کسب و کار پول خوبی به دست می آورد.

قصه های خواندنی تهران را اینجا ببینید

شهر فرنگ جعبه ای است چهار گوش که سوراخ هایی بر بدنه خود دارد . افراد چشمان خود را به داخل این سوراخ ها می دوختند تا تصاویری از ایران قدیم و یا نقاط مختلف دنیا را ببینند. این تصاویر با اراده عمو شهر فرنگ عوض می شدند و بیننده از تماشا آنها کلی لذت می برد.

تصاویر زیبا به صورت طومار کنار هم چسبانده می شدند و به دو سر این طومار یک چوب می بستند. تصاویر به دور این چوب ها لوله می شدند. این تصاویر تماشای از یک چوب باز و به چوب دیگر بسته می شدند. این طومار در داخل جعبه قرار می گرفت و عمو شهر فرنگ متناسب با پولی که از یک قران تا 5 زار دریافت می کرد تمام یا قسمتی از تصاویر را نشان می داد. بین سوراخ های روی دستگاه و تصویر یک عدسی جود داشت تا تصویر را روشن تر و شفاف تر نشان دهد.

منبع: همشهری آنلاین

به "روزگاری عمو شهرفرنگ آدم خوشبختی بود!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزگاری عمو شهرفرنگ آدم خوشبختی بود!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید