سلفی از حیات وحش چطور بر نرخ زادوولد حیوانات اثر می گذارد؟

به گزارش وبلاگ ساعت، طبق پژوهش های علمی، سلفی گرفتن با حیوانات باعث استرس و ناراحتی آن ها می شود و متعاقب آن می تواند بر نرخ زادوولدشان تأثیر بگذارد.

سلفی از حیات وحش چطور بر نرخ زادوولد حیوانات اثر می گذارد؟

با اینکه برخی گردشگران، سلفی های خود از حیات وحش را لحظات جالبی از سفرشان می دانند، متخصصان هشدار می دهند که این رفتار می تواند پیامدهای جبران ناپذیری برای حیوانات داشته باشد و حتی بر میزان زادوولد آن ها اثر بگذارد. باغ وحش درایتون مانور در استافوردشایر انگلیس اوایل ماه جاری به باد انتقاد گرفته شد؛ زیرا به بازدیدکنندگان اجازه گرفتن سلفی با حیواناتی نظیر پانداهای سرخ و تایپر را داده بود و با این کار، ترند اینستاگرامی اشتراک سلفی از حیات وحش را به موضوعی عادی تبدیل کرد.

طبق گزارش جامعه دنیای پشتیبانی از جانوران، در فاصله سال های 2014 تا 2017، تعداد سلفی های حیات وحش که در اینستاگرام پست شده اند با افزایش 292 درصدی همراه بوده است که حداقل 40 درصد آن ها غیراخلاقی بوده اند.

پروفسور فیلیپ سدون، مدیر برنامه مدیریت حیات وحش در دانشگاه اوتاگو نیوزیلند، می گوید که این گونه سلفی ها اغلب برای حیوانات آزاردهنده هستند و انسان ها، رفتار حیوانات ساکن در حیات وحش را درک نمی کنند. این معضل به خصوص باعث آزار پنگوئن ها می شود و حتی می تواند به کاهش نرخ زادوولد آن ها بی انجامد. فیلیپ سدون ادامه می دهد:

ظاهر یک پنگوئن خوشحال هیچ تفاوتی با یک پنگوئن تحت استرس ندارد؛ اما پژوهش ها نشان می دهد که نزدیکی انسان و لمس پنگوئن باعث افزایش چشمگیر ضربان قلب پنگوئن ها و همین طور افزایش هورمون های استرس می شود. استرس مداوم در پنگوئن ها، درست مثل انسان ها می تواند منجر به بیماری شود و بیماری جسمی در پرندگان به منزله عدم باروری است. در رسانه های اجتماعی شاهد حجم زیادی از عکس های بدون توضیح هستیم که در آن انسان ها، پنگوئن ها را نگه داشته اند و بیننده نمی تواند بگوید که آیا این پرنده ها برای تماس با انسان آموزش دیده اند یا وحشی هستند یا دچار استرس شده اند. به این ترتیب، یک انتظار عمومی شکل می گیرد که نگه داشتن پنگوئن و گرفتن عکس از او بلامانع است؛ در صورتی که عکس سلفی با پنگوئن های وحشی نه تنها باعث استرس آن ها می شود، بلکه می تواند فعالیت های تولیدمثل شان را مختل کند و پرندگان و تخم ها و جوجه هایشان را در معرض خطر شکارشدن قرار دهد.

پژوهشی در سال 2017 روی کانگوروهایی انجام شد که در معرض تورهای حیات وحش قرار داشتند و تعیین شد که هر دو نوع کانگوروهای وحشی و در قفس ممکن است با نزدیک شدن انسان به آن ها دچار استرس شوند. این موضوع مخصوصاً وقتی که انسان ها برای گرفتن عکس به کانگوروها نزدیک می شوند نیز صدق می کند. حضور گردشگران می تواند آن ها را از منطقه ها چرا و تولیدمثل دور کند و متعاقب آن حتی ممکن است نرخ زادوولدشان نیز تحت تأثیر قرار بگیرد. مقامات دریاچه مک کوایر در نیو ساوت ولز که زیستگاه تعداد زیادی کانگورو است، در تلاش هستند به مسافران آموزش دهند که مزاحم کانگوروها نشوند، به آن ها غذا ندهند و از گرفتن سلفی بپرهیزند. جولی کاپیلو، مدیر کارزار حیات وحش در جامعه دنیای پشتیبانی از جانوران می گوید، استرسی که حیوانات تجربه می کنند، می تواند باعث بروز مشکلاتی در میزان زادوولدشان نظیر تولد جنین مرده یا تولد بچه هایی با نرخ بقای پایین شود. او ادامه می دهد:

بسیاری از حیواناتی که برای گرفتن عکس یا سلفی مورد استفاده قرار می گیرند، در قفس های کوچک نگه داری می شوند که محیطی استرس زا برای آن ها به وجود می آورد و امکان انجام رفتارهای طبیعی را به آن ها نمی دهد. به این ترتیب، حتی اگر به نظر می رسد که رفتار خوبی با حیوانات می شود، اما استفاده از آن ها برای گرفتن عکس و سلفی، بی رحمانه است.

جامعه دنیای پشتیبانی از جانوران در سال 2017، دستورالعملی برای گرفتن سلفی در حیات وحش منتشر کرد که به مردم آموزش می داد فقط در صورتی اقدام به گرفتن عکس کنند که فاصله ایمن و مناسب را از حیوانات رعایت کنند، حیوانات بتوانند آزادانه حرکت کنند و در زیستگاه طبیعی خود باشند. پس از آنکه 250 هزار نفر این دستورالعمل را امضا کردند، اینستاگرام صفحه ای تحت عنوان هشدار حیات وحش به راه انداخت. زمانی که کاربران اینستاگرام، هشتگ های سلفی کوآلا یا فیل سواری را جست وجو می کنند، پیامی ظاهر می شود که راجع به رنج و استرس حیوانات این عکس ها، اطلاع رسانی می کند. پروفسور سدون می گوید:

با اینکه عکس های حیوانات وحشی نظیر پنگوئن ها می تواند به میزان چشمگیری حمایت عموم مردم از حفاظت از آن ها را در بر داشته باشد؛ اما عکس هایی که در آن انسان ها به لمس کردن یا نگه داشتن حیوانات می پردازند، می تواند حاوی پیام اشتباه برای دنیا باشد و به عنوان مثال نشان دهد که این حیوانات وحشی در این مکان هستند تا ما برای سرگرمی خود آن ها را آزار دهیم، در دست هایمان نگه داریم و عکس بگیرم.

منبع: کجارو / lonelyplanet

به "سلفی از حیات وحش چطور بر نرخ زادوولد حیوانات اثر می گذارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلفی از حیات وحش چطور بر نرخ زادوولد حیوانات اثر می گذارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید