سینمای ایران برای ورود آثارش به رسانه های جدید تجربه متفاوتی را رقم زده است

به گزارش وبلاگ ساعت، تهران (پانا) - دستیار ویژه دبیر جشنواره سی و سوم و مدیر امور ICT این رویداد سینمایی با تاکید بر این که جشنواره فیلم کودک نخستین رویداد سینمایی کشور و منطقه است که به صورت سراسر آنلاین برگزار می گردد، گفت سینمای ایران برای ورود آثارش به رسانه های جدید تجربه متفاوتی را رقم زده است و مفهوم جشنواره، مخاطب، داوری مردمی و … در این دوره دچار دگرگونی اساسی شده است.

سینمای ایران برای ورود آثارش به رسانه های جدید تجربه متفاوتی را رقم زده است

به گزارش ستاد اطلاع رسانی جشنواره بین المللی فیلم های بچه ها ونوجوانان، دکتر میلاد شُکرخواه دستیار ویژه دبیر جشنواره سی و سوم و مدیر امور ICT این رویداد سینمایی، با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده جهت برگزاری مجازی این دوره از جشنواره، گفت: شکل گیری هستۀ برپایی آنلاین جشنواره های سینمایی از بهار 99 با دستور ریاست محترم سازمان سینمایی کشور مبنی بر حمایت از فراوری و توسعه نرم افزاری بومی به منظور راهبری رویدادهای آنلاین سینمایی و دبیرخانه ای الکترونیک با اتکاء به توامندی های داخلی، شروع شد. پیاده سازی بخشی از این پروژه، پیش تر توسط تیمی از برنامه نویسانی که با جشنواره همکاری داشتند شکل گرفته بود، لذا تکمیل این کار، متناسب با اقتضائات برگزاری یک جشنواره بین المللی و با هدف تامین نیازمندی های دبیرخانه جشنواره های سازمان سینمایی کشور، ذیل فعالیت های بخش فن آوری اطلاعات بنیاد سینمایی فارابی، در دستور کار نهاده شد؛ که با گذشت چند ماه کار مستمر و فشرده، شهریور ماه 99، فاز نخست آن در جشنواره فیلم کودک، مورد بهره برداری نهاده شد.

او ادامه داد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و محدودیت های ناشی از آن، ناگزیر زمینه هایی فراهم شد که به سمت برگزاری آنلاین جشنواره حرکت کنیم. بر همین اساس، طرح پیشنهادی برگزاری آنلاین با الهام از جشنواره های پیروز بین المللی که به شیوه آنلاین برگزار گردیده بودند و همچنین توانمندی های داخلی، در دبیرخانه جشنواره تنظیم شد. به همین منظور، جلسات مختلف کارشناسی و همفکری با صاحب نظران سینما، دبیران جشنواره ها و مدیران سینمایی برگزار گردید و در نهایت، این طرح توسط دبیر جشنواره در شورای برنامه ریزی جشنواره فیلم کودک مطرح و به اتفاق آرا تصویب شد که این دوره از جشنواره به شیوه آنلاین در چهار بخش اصلی برگزار گردد.

شُکرخواه اکران آنلاین آثار جشنواره را مهم ترین بخش جشنواره مطرح کرد و اضافه کرد: با توجه به تجربه پیروزی که پلتفرم های داخلی درمورد اکران آنلاین فیلم های سینمایی داشتند و استقبال خوبی که در سطح مخاطبان و فیلمسازان از این شکل اکران با وجود محدودیت های کرونا انجام شده بود، مذاکراتی با آن ها صورت گرفت که در نهایت، منجر به این شد تا پلتفرم های نماوا، فیلیمو، تیوا و هاشور متناسب با توانمندی ها و تخصص خود در کنار جشنواره حضور داشته باشند. ملاک و معیار در انتخاب و گزینش این پلتفرم ها، مبتنی بر توانمندی و تخصص هریک از این مجموعه ها در به کارگیری از تکنولوژی ها و زیرساخت های فناوری اطلاعات در اکران آنلاین و پوشش برنامه های جشنواره در سطحی وسیع براساس استانداردهای جهانی در حوزه سینما بود. زیرا امکان ارائه سرویس پایدار به یک جشنواره بین المللی از مهمترین دغدغه هایی بود که تیم برگزاری جشنواره از اول به آن تاکید ویژه ای داشت.

او با اشاره به جدول نمایشی که توسط دبیرخانه جشنواره فیلم های بچه ها و نوجوانان اطلاع رسانی شده است اضافه کرد: از ساعت 10 صبح تا 22، طی 6 روز، اکران فیلم های جشنواره انجام خواهد شد. قیمت گذاری فیلم ها در سه سطح رایگان، 10 هزار تومان برای فیلم های بلند داستانی و 5 هزار تومان برای سایر فیلم های کوتاه پیش بینی شده است. روال خرید مخاطبان عام که در ادوار گذشته به صورت گیشه ای، بلیت خریداری می کردند؛ در این دوره، این گونه خواهد بود که با مراجعه به پلتفرم های فیلیمو، نماوا و تیوا بلیت مورد نظر خودشان را خریداری نمایند. همچنین طی هماهنگی های به عمل آمده با تیم پشتیبانی و مرکز تماس هر سه پلتفرم، آمادگی لازم برای پاسخ گویی به هرگونه سوال و مسائل مخاطبان در ایام برگزاری جشنواره فراهم شده است.

شُکرخواه ادامه داد: اساساً مخاطبان جشنواره به دو گروه کلی تقسیم شده اند. گروه نخست، شامل مخاطبانی هستند که پیش تر در سامانه جشنواره به عنوان صاحبان آثار، منتقدان، اهالی رسانه و داوران کودک و نوجوان ثبت نام نموده اند، که به این گروه، در حساب کاربری سامانه کدتخفیف رایگان برای نمایش فیلم ها تعلق گرفته است. گروه دوم مربوط به مخاطبان عام جشنواره خواهد بود که هرساله به وسیله گیشه بلیت خریداری می کردند که در این دوره، می توانند با مراجعه مستقیم به پلتفرم ها، براساس جدول نمایش، فیلم مورد نظر خود را انتخاب و تماشا نمایند.

او در مورد کارگاه های آموزشی جشنواره شرح داد: متقاضیان شرکت در کارگاه ها، که طی زمابندی مقرر شده در سامانه جشنواره ثبت نام نموده اند؛ می توانند با مراجعه به حساب کاربری خود در سامانه جشنواره، کدهای تخفیف رایگان را دریافت نمایند و با مراجعه به پلتفرم تیوا فیلم کارگاه مورد نظرشان را مشاهده نمایند. همچنین برای بخش پرسش و پاسخ هنرجویان که از مهمترین بخش کارگاه های جشنواره به حساب می آید، پیش بینی های لازم انجام شده تا در محیطی امن، امکان گفتگوی هنرجویان و اساتید فراهم گردد. به همین منظور اتاق هایی برای هر کارگاه ،جهت این گفتگوها و گفتگو ایجاد شده است که لینک حضور در آن ها، برای کلیه هنرجویان، پیامک و به آن ها اطلاع رسانی خواهد شد.

دستیار ویژه دبیر جشنواره سی و سوم، در شرح بخش های جنبی جشنواره اعلام کرد: این برنامه ها شامل شب های اصفهان، افتتاحیه و اختتامیه جشنواره،نشست های پرسش و پاسخ و سایر برنامه هایی است که در خانه جشنواره سینما فرهنگ تهران برگزار می گردد. مخاطبان جشنواره می توانند به تمامی این برنامه ها به صورت روزانه با امکان بازپخش در شبکه تعاملی تیوا به صورت رایگان دسترسی پیدا نمایند.

او اضافه کرد: بخش چهارم مربوط به کتابخانه ویدیویی است که در دوره سی و دوم، این امکان برای مخاطبان در اصفهان به صورت فیزیکی فراهم شده بود اما در این دوره با توجه عدم حضور مخاطبان، به صورت آنلاین با همکاری پلتفرم هاشور برپا شده است. در این خصوص، براساس امکانات متنوعی که پلتفرم هاشور در اختیار جشنواره قرارداد، بویژه امکان دو زبانه بودن آن که جزو ویژگی های مهم آن به حساب می آید، بخش کتابخانه ویدیویی با بیش از 400 فیلم آماده شده است. مخاطبانی که قبلاً در بخش بازار فیلم سامانه جشنواره ثبت نام نموده اند، می توانند با مراجعه به حساب کاربری خود با دسترسی تعریف شده از بخش کتابخانه ویدیویی در پلتفرم هاشور استفاده نمایند.

شُکرخواه با تاکید بر این که جشنواره فیلم کودک نخستین رویداد سینمایی کشور و منطقه است که به صورت سراسر آنلاین برگزار می گردد، گفت: سینمای ایران برای ورود آثارش به رسانه های جدید تجربه متفاوتی را رقم زده است و مفهوم جشنواره، مخاطب، داوری مردمی و … در این دوره دچار دگرگونی اساسی شده است. لذا از سوی صاحبان آثار، رسانه ها و مخاطبان در سراسر کشور، کاستی های احتمالی در نخستین گام ها قابل نقد و آنالیز هستند و امیدواریم در گام های بعدی سایر جشنواره ها نقایص ما را جبران نمایند.

سی وسومین جشنواره بین المللی فیلم های بچه ها و نوجوانان به صورت مجازی از 27 مهر تا 2 آبان به دبیری علیرضا تابش برگزار می گردد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "سینمای ایران برای ورود آثارش به رسانه های جدید تجربه متفاوتی را رقم زده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سینمای ایران برای ورود آثارش به رسانه های جدید تجربه متفاوتی را رقم زده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید