صرف انجام مکانیزم فنی مبادله بدون امکان انتقال منابع کافی نیست

به گزارش وبلاگ ساعت، عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی در واکنش به اخبار منتشره درمورد سازوکار مبادله کالاهای کشاورزی و دارو خاطرنشان کرد: داروی مبادله شده با پیگیری و درخواست سفارت دولت سوئیس و درحد 2 و نیم میلون دلار آن هم به وسیله منابع موجود بانک مرکزی نزد یک بانک سوئیسی و به وسیله شرکت های سوئیسی بوده است.

صرف انجام مکانیزم فنی مبادله بدون امکان انتقال منابع کافی نیست

همتی با اشاره به کارشکنی مداوم آمریکایی ها در نقل و انتقال منابع برای مبادلات کالاهای اساسی و دارو تأکید کرد: اگر آمریکایی ها واقعاً مدعی همراهی برای تأمین دارو و کالاهای کشاورزی هستند، باید مکانیزم بانکی برای انتقال و تأمین منابع خرید کالاهای اساسی را فراهم سازند.

رئیس بانک مرکزی صرف انجام مکانیزم فنی مبادله بدون امکان انتقال منابع را کافی ندانست و فراهم سازی مکانیزم انتقال منابع و تأمین اقتصادی آن را معیار مهمی برای ارزیابی صحت ادعای آمریکایی ها خاطرنشان کرد.

دولت سوئیس روز پنجشنبه 10 بهمن در اطلاعیه ای خاطرنشان کرد که اولین پرداخت به وسیله کانال تجاری این کشور با ایران برای ارسال دارو، سه روز پیش به طور آزمایشی صورت گرفته است و به زودی به شکل کامل به جریان خواهد افتاد.

سفارت سوئیس در تهران هم در توییتی با اعلام راه افتادن این کانال نوشت: روز نقطه عطف مهم پس از اولین پرداخت پیروز برای محموله دارویی، به طور آزمایشی، و آماده شدن بستر ساز و کار اقتصادی جهت تحویل کالاهای انسان محبت آمیز، تامین اقلام کشاورزی، غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی. با تشکر از تمامی مقامات ایرانی، سوئیسی و آمریکایی.

گزارش شده که اولین محموله مربوط به داروهای درمان سرطان و داروهای ضروری برای جراحی پیوند اعضا بوده است.

پیش از این، فریال مستوفی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفته بود: در مرحله قبلی تحریم ها دولت سوئیس کانالی اقتصادی را برای تبادل غذا و دارو با ایران داشت و به گفته سفیر این کشور در تهران، سوئیس میخواهد بار دیگر این کانال را احیا کند.

وی شرح داد که در دفعه قبلی تحریم ها دولت سوئیس به وسیله این کانال اقتصادی اقلام بشرمحبت آمیز، غذا، دارو و تجهیزات پزشکی را در اختیار ایران قرار می داد و میخواهد تا بار دیگر این کانال را راه اندازی کند.

مستوفی تاکید نموده بود: البته این کانال سوای ساز وکار اینستکس است و توسط دولت سوئیس راه اندازی می گردد.

او همچنین درباره حجم کالاهایی که می توان به وسیله این کانال خرید نیز گفت: ایران در سال بین 3.5 تا 4 میلیارد دلار دارو و تجهیزات پزشکی وارد می نماید، ولی آماری از اینکه چه میزان از این رقم از سوئیس تهیه می گردد، ندارم.

کانال اقتصادی ویژه سوئیس برای ارتباط با ایران از زبان شریف نظام مافی

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "صرف انجام مکانیزم فنی مبادله بدون امکان انتقال منابع کافی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صرف انجام مکانیزم فنی مبادله بدون امکان انتقال منابع کافی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید