طرح گام، یک گام مهم و مولد در جهت راهگشایی فراوری است

به گزارش وبلاگ ساعت، صبح امروز شروع عملیات اجرایی طرح گام یا همان گواهی اعتبار مولد با هدف تامین نقدینگی بنگاه های اقتصادی بدون افزایش تورم، با حضور رئیس کل بانک مرکزی برگزار گشت.

طرح گام، یک گام مهم و مولد در جهت راهگشایی فراوری است

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در جریان افتتاح طرح گام بیان نمود: سال جاری به رغم فشار حداکثرى دشمنان براى ایجاد مشکل در کار فراوری و رکود در این بخش، خوشبختانه با کوشش فراوریکنندگان و تامین نقدینگى از سمت سیستم بانکى این هدف به پایان نرسید.

او ادامه داد: به همین دلیل از ابتداى سال تا کنون بیش از 750 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک ها به بخش فراوری پرداخت شده که حدود 60 درصد آن صرف سرمایه در گردش بنگاه هاى فراوریى و خدماتى شده که 80 درصد از این سرمایه در گردش نیز به بخش صنعت اختصاص یافته است.

جزئیات طرح گام بر اساس گفته های رئیس بانک مرکزی به توضیح زیر است:

  • هدف این است که نقدینگى مورد احتیاج فراوری را بدون افزایش نقدینگى و تورم تامین گردد که این مهم به وسیله طرح گام محقق خواهد شد.
  • طرح گام هم در بازار پول و هم بازار سرمایه قابل انتقال است، ضمن اینکه این طرح به واحدهایى تعلق مى گیرد که مولد باشند.
  • پیش بینى می گرددد که در مرحله اول طرح گام، حداقل 50 هزار میلیارد تومان تامین نقدینگى انجام گردد و امروز نیز در افتتاح این طرح 600 میلیارد ریال اعتبار، تامین می گردد.
  • طرح گام یکی از طرح های مهمی است که در آینده حتماً همگان قضاوت خواهند کرد که این طرح یک گام مهم و مولد در جهت راهگشایی فراوری است.
  • هر بانکی با توجه به توانمندی خود می تواند در طرح گام مشارکت کند.
  • بانک مرکزی تنها به بانک هایی اجازه ورود به اجرای گام را خواهد داد که بداند که آن بانک توانایی اجرای طرح گام را دارد، چرا که به هر حال نظام بانکی نیز باید اجرای این طرح را ضمانت کند و اگر قرار است بعد از گذشت چند ماه اجرای آن با مشکل روبرو گردد، به طور قطع به کل طرح آسیب وارد خواهد آمد.
  • سود در نظر گرفته شده برای این تسهیلات بالاتر از نرخ مصوب اعلامی از سوی بانک مرکزی نخواهد بود ضمن اینکه تضامینی از واحدهای فراوریی دریافت می گردد و بر اساس اعتباری که هر فراوریکننده نزد بانک دارد، ممکن است تضامین مختلف باشد.
  • به هر حال تا آخر یک سال تسویه باید صورت گیرد اما چنانچه در وسط سال فرد تسهیلات گیرنده قصد داشته این گواهی را به فروش برساند، به طور قطع این امکان برای وی وجود دارد و حتی می تواند در ازای گواهی از فراوریکننده دیگری کالا خریداری کند.
منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "طرح گام، یک گام مهم و مولد در جهت راهگشایی فراوری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح گام، یک گام مهم و مولد در جهت راهگشایی فراوری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید