اعلام تعرفه واردات خودرو برای سال 1401

به گزارش وبلاگ ساعت، تعرفه واردات خودرو به چه اندازه معین می گردد؟

اعلام تعرفه واردات خودرو برای سال 1401

به نقل از دنیای اقتصاد، با توجه به مصوبه مجلس مبنی بر واردات 70 هزار خودروی خارجی و ضرب الاجل رئیس جمهور برای آزادسازی واردات، حالا این سوال مطرح است که ورود خودرو در سال آینده تابع چه مقرراتی خواهد بود و تعرفه واردات به چه مقدار مشخص می گردد؟ و سوال آخر اینکه آزادسازی ورود خودرو به کشور می تواند منجر به تنظیم بازار گردد؟ محسن صالحی نیا رئیس ایدرو در یک برنامه تصویری با حضور بعضی مدعوین به این سوالات پاسخ داده است. آنطور که صالحی نیا گفته، واردات خودرو در سال های گذشته نیز اجرا شده و طبق ضوابط و آیین نامه های مصوب هیات وزیران ورود خودرو به کشور اجرا شده است. معاون وزیر صمت در پاسخ به این سوال که چه نهاد یا اشخاصی می توانند اقدام به واردات نمایند، تاکید نموده که دولت به شرکت ها یا اشخاصی که بر اساس ضوابط فنی مشمول واردات خودرو هستند اجازه خواهد داد در این زمینه اقدام نمایند. رئیس سازمان توسعه و نوسازی در ارتباط با شرایط مدنظر دولت برای واردات خودرو می گوید: معمولا شرکت هایی که قصد واردات خودرو را دارند باید از قبل شرایطی را از لحاظ امکان ارائه خدمات فروش، خدمات پس از فروش و تامین قطعات مناسب در طی فرآیند بهره برداری به وسیله متقاضیان داشته باشند، بنابراین شرکت هایی که بتوانند این ضوابط را رعایت نمایند می توانند در زمینه واردات خودرو فعال شوند.

صالحی نیا بعلاوه در ارتباط با واردات خودرو به وسیله دو شرکت بزرگ خودروساز نیز گفت: دو خودروساز بزرگ در سال های قبل معمولا تعداد محدودی واردات خودرو برای تکمیل سبد محصولاتی خود داشته اند، بنابراین در شرایط فعلی اگر آنها هم بتوانند ضوابط یاد شده را طی نمایند و درخواست واردات داشته باشند، می توانند خودرو وارد نمایند. صالحی نیا در ارتباط با اینکه چه خودروهایی می توانند سال آینده وارد کشور شوند گفت: خودروهایی که بتوانند استانداردهای موجود را پاس نمایند این امکان را دارند که وارد کشور شوند.

رئیس ایدرو درباره مقدار ارز مورداحتیاج برای واردات خودرو گفت: در سال های گذشته که واردات خودرو آزاد بود به طور معمول خودروهایی با میانه قیمتی حدود 20 تا 22 هزار دلار وارد کشور شدند. بر اساس برآورد صالحی نیا برای واردات 70 هزار دستگاه خودرو در سال 1401 در حدود 4/ 1میلیارد دلار ارز احتیاج است. معاون وزیر صنعت درباره تعرفه واردات خودرو در سال آینده گفت: تعرفه واردات خودرو در سال 1401 فعلا تغییری ندارد و بر اساس همان تعرفه های قبلی یعنی بازه 40 درصد تا 75 درصد بر اساس حجم موتور خودرو انجام خواهد شد. در این نشست تلویزیونی، مهدی دادفر دبیر انجمن وارد نمایندگان خودرو نیز حضور داشت. دبیر انجمن وارد نمایندگان در پاسخ به این سوال که آیا 70هزار خودرو عدد مناسبی برای واردات است، گفت: در دهه 90 شمسی به طور میانه سالانه 55 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است، بنابراین عدد اعلامی برای واردات خودرو در سال آینده عدد معقولی محسوب می گردد. دادفر تاکید نمود: واردات 70 هزار دستگاه خودرو در سال آینده نمی تواند تاثیر چندانی در پر کردن فاصله میان تیراژ فراوری شرکت های خودروساز با احتیاج بازار داشته باشد. به اعتقاد دبیر انجمن خودروسازان احتیاج سالانه بازار به طور میانه حدود یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو است.

منبع: تجارت نیوز

به "اعلام تعرفه واردات خودرو برای سال 1401" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام تعرفه واردات خودرو برای سال 1401"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید