واردات خودرو محدودیت تعدادی ندارد

به گزارش وبلاگ ساعت، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو رنج قیمت خودروهای وارداتی را بین 700 تا یک میلیارد و 500 خاطرنشان کرد و گفت: در عمل خودروهای وارداتی رقیب خودروهای چینی در بازار می شوند. آن طور که گفته شده خودروهای شاسی هیچ کدام وارد نخواهند شد.

واردات خودرو محدودیت تعدادی ندارد

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردنمایندگان خودرو درباره مصوبه واردات خودرو گفت: این طور که از زبان نمایندگان مجلس شنیده ایم، سقف محدویت قیمتی برای واردات خودرو 20 هزار دلار است و محدودیت تعدادی وجود ندارد. علاوه بر اینکه باید به ازای صادرات خودرو، قطعات و خدمات یا دیگر کالاهای صادراتی به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد. به هر حال با واردات خودرو پاسخ به تقاضای بازار از نظر تعداد خودرو داده می گردد ولی از نظر قیمتی اتفاقی نخواهد افتاد.

دبیر انجمن واردنمایندگان خودرو درباره نحوه واردات خودرو که به وسیله نمایندگی ها خواهد بود یا اشخاص شرح داد: قانون می گوید برای واردات خودرو باید شرکت نمایندگی، نوع و مدل را ابراز کند و اقداماتی جهت استانداردسازی و اخذ گواهینامه های استاندارد و محیط زیست را شرکت نمایندگی انجام دهد، لذا اول شرکت نمایندگی باید استاندارهای یک ماشین را انطباق دهد، بعد خودش هم اقدام کند. بعید می دانم به طور شخصی بتوان این کار را انجام داد.

دادفر درباره نحوه اجرای واردات خودرو گفت: متاسفانه هیچ اطلاعاتی در این خصوص ارائه نشده است. معتقدم هر کاری که دولت می نماید باید با مردم روراست باشد و پنهان کاری ننمایند. این اقدام برخلاف قانون دایمی ساماندهی فضای کسب و کار و مواد 2، 3 و 4 است، چون دستگاه های اجرایی الزام دارند در تغییر و تدوین قوانین، مقررات و بخشنامه ها از نمایندگان تشکل های تخصصی جهت حضور در جلسات تشخیص خودشان دعوت نمایند. در غیر این صورت مکتوب اخذ نظر نمایند که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی اضافه نمود: یکی از دلایلی که قانونی در ایران تصویب و در اجرا به مشکل می خورد هم همین است که افرادی تصمیم گیری می نمایند که خودشان این کار را نکرده و دراتاق خودشان قانون می نویسند و به تصویب می رسانند.

دادفر درباره بالارفتن کیفیت خودروهای داخلی در پی واردات خودرو اعلام نمود: با واردات خودرو برای خودروسازان داخلی انگیزه ای برای افزایش قیمت بوجود می آید اما براساس رشته تحصیلی خودم این را می گویم که رابطه ای بین واردات خودرو و افزایش کیفیت فراوریات داخلی وجود ندارد. چون کیفیت فراوری داخلی شاید انگیزه ای باشد که خودروسازان برای فروش خودروی خود در پی کیفیت بروند ولی افزایش کیفیت خودرو مقوله سلیقه ای است که در بازار رقابتی معنا می یابد.

وی اضافه نمود: فعلا که بازار خودرو انحصاری شده است و با واردات خودرو هم نباید فکر کنید که بازار رقابتی می گردد چون متاسفانه فاصله بسیارشدیدی بین قیمت خودروی داخلی و خودروهای وارداتی باقی می ماند.

دبیر انجمن واردنمایندگان خودرو در ادامه توضیح داد: ما متقاضی خودروی وارداتی را در کشور داریم. به هر حال بین کیفیت خودروی خارجی با خودروی چینی فاصله وجود دارد که مردم هم به آن توجه دارند. رنج قیمت خودروهای وارداتی بین 700 تا یک میلیارد و 500 خواهد بود. یعنی عملا این خودروها رقیب خودروهای چینی در بازار می شوند. ولی آن طور که گفته شده خودروهای شاسی هیچ کدام وارد نخواهند شد.

دادفر با بیان اینکه به شدت مخالف سامانه فروش یکپارچه خودرو هستم، اعلام نمود: مگر فراورینماینده کارگر دولت است، من به عنوان فراورینماینده باید فراوری کنم، دولت برای آن قیمت گذاری کند و خودش هم خودرو را بفروشد؟ پس رقابت اینجا چه معنایی دارد؟ اگر فراورینماینده گران می فروشد، دولت می تواند از اهرم واردات استفاده کند و رقیب برای پایین آوردن قیمت خودرو ایجاد کند اما اینکه من کارگردولت شوم و برای آنها فراوری کنم پس چه نیازی اصلا به فراورینماینده وجود دارد، خودشان هم خودرو فراوری نمایند اگر می توانند.

وی اضافه نمود: بعلاوه این کار بر خلاف منویات رئیس جمهور و قول هایی است که داده اند. قرار بود کسی در این موارد دخالت نکند. دولت چرا از دیگر اهرم هایش برای کنترل قیمت در بازار خودرو استفاده نمی نماید؟ این چه شیوه هایی است، سامانه ها و این طور مدل ها خود منجر به انحراف و فساد می گردد. از سامانه یکپارچه مردم ثبت نام و خودرو خریداری می نمایند و آیا اجازه ندارند که آن را بالاتر در بازار بفروشند، پس چطور می گویند این سامانه واسطه گری در بازار خودرو را کنترل خواهد بود.

دادفر با بیان اینکه بعضی می خواهند اصول بازی بازار را بهم بزنند، ادامه داد: چون این افراد اقتصاد را نمی شناسند یا شاید هم بشناسند ولی نوع نگاه مسئولان مالی، توزیع کوپنی است. اگر می خواهید واسطه گری را از بین ببرید، قیمت ها را واقعی کنید و اگر فراورینماینده خودرو را گران می دهد باید برای او رقیب تراشید.

وی اضافه نمود: اگر می خواهند بازار واسطه گری خودروی داخلی را هم از بین ببرند باید اجازه دهند قیمت آن واقعی گردد. مسئولان گفته اند که 70 میلیون در هر ماشین ضرر می دهد که اگر این حرف راست باشد، چرا باید این ضرر را بدهند؟

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه توضیح داد: یکی از مسائل در کشور وجود سامانه ها است هر جا می رویم، سامانه دارند که درست هم کار نمی نماید. اگر همین الان بگویند واردات خودرو آغاز شد، حداقل 4 ماه طول می کشد تا واردات بخواهد به مرحله اجرایی برسد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "واردات خودرو محدودیت تعدادی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات خودرو محدودیت تعدادی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید