فاجعه زیست محیطی پس از نشت نفت در ساحل پرو

به گزارش وبلاگ ساعت، ساحل پرو به علت نشت نفت ناشی از آتشفشان هفته قبل تونگا، با لکه نفتی گسترده و فاجعه زیست محیطی روبروست که نه فقط سلامت موجودات دریایی بلکه شهروندان را نیز تهدید می نماید.

فاجعه زیست محیطی پس از نشت نفت در ساحل پرو

به گزارش وبلاگ ساعت، مقامات پرو لکه نفتی یادشده را به فوران آتشفشان و سونامی ناشی از آن در مجمع الجزایر تونگا (14 و 15 ژانویه/24 و 25 دی) نسبت داده اند. یک تانکر نفتی با پرچم ایتالیا و محتوی شش هزار بشکه نفت در حال تخلیه بار در پالایشگاه پامپیلا خارج از لیما بوده است که بر اثر فوران آتشفشان و امواج سونامی لوله زیرآب پالایشگاه قطع می گردد و با وجود قطع جریان نفت به وسیله خدمه کشتی و اطلاع رسانی مقامات، لکه نفتی نزدیک کشتی مشاهده شده است.

با اینکه شرکت اسپانیایی راپسول که این پالایشگاه را اداره می نماید روز بعد لکه نفتی را محدود توصیف و کنترل شده خاطرنشان کرد، به زودی معلوم شد لکه نفتی یادشده مهم تر و بیشتر از آن چیزی بود که ابتدا ادعا شده بود و بر اساس برآورد های مقامات پرو این لکه 200 هزار فوت مربع از ساحل اقیانوس ارام را دربرگرفته و 21 نقطه ساحلی به این علت کاملا آلوده شده اند.

پدرو کاستیلو رئیس جمهوری پرو بعد از آنالیز زمینی و هوایی شرایط سواحل آلوده از راپسول خواست مسئولیت این لکه نفتی را پذیرفته و غرامت دهد. وی پنجشنبه گذشته (30 دی) شرایط را بحرانی خاطرنشان کرد. اما شرکت راپسول پذیرش مسئولیت را رد و اعلام نموده مقامات دریایی پرو در خصوص امواج غیرمعمول ناشی از سونامی به موقع هشدار نداده اند.

فک های دریایی، ماهی ها و پرندگان مرده بر اثر آلودگی ساحل را پوشانده اند و ماهیگیری در این منطقه نیز فعلا ممنوع است و زندگی افرادی را که از راه دریا روزگار می گذرانند تحت تاثیر قرار داده است.

قرار است گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد در روز های آینده برای سنجش کلی شرایط زیست محیطی و پیامد های مالی و اجتماعی آن و ارائه توصیه به دولت پرو بعلاوه هماهنگی و مدیریت پاسخ به بحران به این کشور بروند.

آلودگی ناشی از لکه نفتی ایجادشده غیر از تهدید محیط زیست دریایی، سلامت شهروندان را نیز با خطر روبرو نموده است و وزارت بهداشت پرو چادر هایی را برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به شهروندان دایر نموده است.

آتشفشان زیردریا در جزیره تونگاتاپا مهم ترین جزیره تونگا آدینه و شنبه گذشته (24 و 25 دی) فوران کرد و خسارات شدیدی را موجب شد. دولت تونگا چهارشنبه گذشته (29 دی) خاطرنشان کرد که این کشور جزیره ای از 16 ژانویه تا 13 فوریه (26 دی تا 27 بهمن) در حالت اضطراری قرار گرفته است. فوران این آتشفشان و سونامی ناشی از آن باعث شد شیلی و اکوادرو، کشور های همسایه نیز هشدار سونامی صادر نمایند، ولی پرو چنین هشداری صادر نکرد.

منبع: فرارو

به "فاجعه زیست محیطی پس از نشت نفت در ساحل پرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاجعه زیست محیطی پس از نشت نفت در ساحل پرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید