ماه نورد VIPER؛ به دنبال آب در قطب جنوب ماه

به گزارش وبلاگ ساعت، ناسا به تازگی ماموریت جدیدی را معرفی نموده است که قرار است در جریان آن ماه نوردی به قطب جنوب ماه ارسال گردد. ماه نورد VIPER با هدف یافتن ذخایر یخ آب در قطب جنوب ماه و آنالیز خاک ماه به یگانه قمر زمین ارسال خواهد شد.

ماه نورد VIPER؛ به دنبال آب در قطب جنوب ماه

این ماه نورد یکی از مراحل مقدماتی برنامه آرتمیس و فرود دوباره انسان در سطح ماه است. قرار است در برنامه آرتمیس فضانوردان در قطب جنوب ماه، جایی که شواهدی مبنی بر وجود ذخایر یخ آب در آن مشاهده شده است، فرود بیایند.

طبق برنامه قرار است ماه نورد VIPER در اواخر سال 2022 بر سطح ماه بنشیند. این در حالی است که ماموریت فرود انسان بر سطح ماه برای سال 2024 برنامه ریزی شده است.

ماه نورد VIPER حدود صد روز در سطح ماه فعالیت خواهد نمود و در نهایت تسلیم شب های سرد ماه خواهد شد.

ناسا در جریان طراحی و ساخت این ماه نورد با شرکت ها و سازمان های فضایی مختلف همکاری خواهد نمود.

ماجرای آب در سطح ماه

تا پیش از سال 2009 گمان می شد ماه دنیایی خشک و بدون منابع آب باشد. اما در سال 2009 و با یاری داده های ماموریت برخورد LCROSS و مدارگرد چاندرایان 1 هند تعیین شد که منابع قابل توجهی از یخ آب در ماه وجود دارد. به خصوص در مناطقی نزدیک به قطب جنوب ماه. جایی که بعضی از دهانه های آن هیچ گاه نور خورشید را نمی بینند و همواره در سایه قرار دارند. به نظر می رسد در گذشته برخورد سیارک ها و دنباله دارها به ماه آب را به سطح ماه منتقل نموده باشد.

ماه نورد VIPER نیز با هدف یافتن منابع یخ آب به سطح ماه ارسال خواهد شد. وجود منابع آب در ماه می تواند در آینده یاری زیادی به فضانوردان بکند. از تامین آب مورد احتیاج برای زندگی گرفته تا تهیه سوخت برای فضاپیماها، با تجزیه آب و تبدیل آن به هیدروژن و اکسیژن.

برنامه های ناسا برای کاوش ماه

ناسا در سال های اخیر ماه نوردهای مختلفی را به مریخ ارسال نموده است. اما جالب این جاست که ماه نورد VIPER اولین ماه نورد رباتیک ناسا در سطح ماه خواهد بود. از سویی دیگر از سال 1972 و ماموریت آپولو 17 ناسا تا کنون فرود نرم بر سطح ماه را تجربه ننموده است. ماموریت VIPER همچنین اولین ماموریت ناسا به مناطق قطبی ماه خواهد بود.

با این حال دیگر کشورها در سال های اخیر نقش مهمی در کاوش سطح ماه ایفا کردند. چین در اوایل امسال میلادی و در جریان ماموریت چانگ ای 4 برای اولین بار فضاپیمایی را در نیمه پنهان ماه فرود آورد. این کشور میخواهد در سال 2020 ماموریتی را با هدف بازگشت نمونه های سطح ماه به زمین اجرا کند.

هند نیز چندی پیش کوشش کرد تا فضاپیمایی را در قطب جنوب ماه فرود بیاورد که البته با شکست روبرو شد. با این حال در جریان همین ماموریت مدارگرد چاندرایان 2 هند با موفقیت در مدار ماه نهاده شد و اکنون مشغول فعالیت است.

اکنون ناسا نیز به شدت در کوشش است تا با اعزام ماموریت های مختلف به ماه مقدمات سفر سرنشین دار به ماه را فراهم کند. ناسا در حال توسعه موشک قدرتمند جدید خود، یعنی سامانه پرتاب فضایی (SLS) است. فضاپیمای اوریون (Orion) نیز مراحل طراحی و ساخت را پشت سر می گذارد.

احتمالا قطب جنوب ماه به زودی میزبان فضاپیماهای مختلفی خواهد بود. به خصوص اگر ماه نورد VIPER منابع ضروری و مورد احتیاج فضانوردان را در قطب جنوب ماه پیدا کند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از ماه نورد VIPER.

Credit: NASA Ames/Daniel Rutter

منبع: دیجیکالا مگ

به "ماه نورد VIPER؛ به دنبال آب در قطب جنوب ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماه نورد VIPER؛ به دنبال آب در قطب جنوب ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید