موسیقی نواحی پژواک اقلیم است

به گزارش وبلاگ ساعت، تهران (پانا) - عضو هیات انتخاب چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران تاکید کرد که هنرمندان موسیقی نواحی ایران باید برای خودشان پاتوق تعیین داشته باشند و این سبک از موسیقی تنها به یک جشنواره در سال ختم نشود.

موسیقی نواحی پژواک اقلیم است

فواد توحیدی در گفت و گو با ستاد خبری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: در جلسات هیئت انتخاب آثار زیادی را بررسی کردیم و این در حالی بود از تمام نقاط ایران آثاری برای جشنواره ارسال شده بود. متاسفانه باید بگویم برخی منطقه ها به لحاظ سازبندی، نوازندگی و... پسرفت کرده بودند و آثارشان بیشتر شاخصه های موسیقی کلاسیک را داشت و در عین حال گروه هایی هم داشتیم که ما را شگفت زده کردند.

این پژوهشگر در همین باره گفت: متاسفانه یک ناحیه خاص از ایران آثارش چندان ما را راضی نکرد و بیشتر احساس موسیقی گل هایی به ما منتقل شد تا موسیقی نواحی! آثار این ناحیه بیشتر در راستای موسیقی ردیف دستگاهی ایران بود و دلیل انتقاد صریح بنده هم این است که احساس می کنم جریان نادرستی موسیقی این منطقه را هدایت می کند و باید جلوی آن گرفته شود.

وی افزود: خوشبختانه آثار خوبی هم در این دوره دیده شد. آثاری که به لحاظ ملودی های محلی، گویش و نوازندگی عالی بودند. در عین حال بنده معتقدم که دلیل عدم انتخاب برخی گروه ها برای حضور در جشنواره باید به آنها اعلام شود. صرف حذف کردن این گروه ها باعث پیشرفتشان نمی شود بلکه باید نقاط ضعف را به آنها گوشزد کرد تا به اصالت و هویت خودشان برگردند و در نحوه ارائه آثارشان تجدید نظر کنند.

توحیدی معتقد است: هنرمندان موسیقی نواحی ایران باید برای خودشان یک پاتوق معین داشته باشند تا بتوانند در ایامی که جشنواره ای هم نیست، از فضایی برای تبادل هنر و تجربه استفاده کنند. موسیقی نواحی، موسیقی مادر است زیرا که این موسیقی بر پایه ملودی است و اگر بخواهیم مراوده هنری با جهان داشته باشیم، زبان مراوده همین موسیقی است. باید فضایی باشد که بتوانیم، نقد و آسیب شناسی داشته باشیم و برای حضور در جشنواره های خارجی برنامه بریزیم. این خودش باعث می شود کم کم جهت جهانگردی موسیقی باز شود و حتی روستاهای ایران هم بتوانند میزبان این رویداد هنری باشند. حقیقتا موسیقی منطقه خیلی با موسیقی جشنواره ای فرق دارد.

عضو هیئت انتخاب چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران تاکید کرد: موسیقی نواحی پژواک اقلیم است و اگر اقلیم را از این موسیقی بگیریم در واقع تمام حس آن را از بین برده ایم. باید به این سمت برویم که جهانگرد و مخاطب این هنر را نزد هنرمندان موسیقی نواحی ببریم تا خدشه ای هم به هنر آنها وارد نشود. به زعم بنده عنصر بیرونی نباید وارد این موسیقیی شود زیرا تقدس آن را از بین می برد.

فواد توحیدی همچنین اظهار کرد: در جشنواره چهاردهم از برخی منطقه ها برای اولین بار شرکت کننده خواهیم داشت. مثلا ما گروهی از جزیره کیش داریم و گروهی از یکی از منطقه ها کردستان که کارشان واقعا خوب بود.

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به صورت غیررقابتی از 29 مهر تا 2 آبان ماه 1400 در شهر کرمان برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "موسیقی نواحی پژواک اقلیم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موسیقی نواحی پژواک اقلیم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید