گزارش اولیه آنالیز سانحه پرواز هواپیمایی اوکراینی منتشر شد ، دستگاه ثبت اطلاعات پروازی و ضبط صدای کابین خلبان آسیب دیده اند
به گزارش وبلاگ ساعت، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: جعبه های سیاه هواپیما شامل دستگاه ثبت اطلاعات پروازی (FDR) و دستگاه ضبط صدای کابین خلبان (CVR) توسط عوامل تجسس و نجات پیدا شده و در اختیار تیم آنالیز سانحه است. هر دو دستگاه در اثر سانحه و آتش سوزی آسیب دیده اند. قسمت حافظه هر دو دستگاه وجود دارد، ولی آسیب فیزیکی روی آنها قابل مشاهده است.
علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام این خبر گفت اقدامات اجرا شده از آغاز آنالیز ها تا به امروز مبتنی بر چند محور مهم از جمله: جمع آوری اطلاعات اولیه، تشکیل تیم مدیریت بحران در منطقه، اعزام نیروهای امدادی به سایت سانحه برای موضوع تجسس و نجات، دریافت اطلاعات مسافران از شرکت هواپیمایی و سایر مراجع مانند پلیس مهاجرت، معین مسئول آنالیز سانحه و اعزام تیم اولیه آنالیز سانحه به محل سانحه، فرودگاه امام خمینی (ره) و فرودگاه مهرآباد از جمله اقدامات اولیه بوده اند.
اطلاع رسانی اولیه در مورد سانحه صورت پذیرفته و مطابق آیین نامه آنالیز سوانح و حوادث هوایی غیر نظامی مصوب هیئت دولت، گروه های 11 گانه آنالیز سانحه تشکیل گشت.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: دستگاه های ثبت و ضبط اطلاعات پروازی (جعبه سیاه) پیدا شده و تحویل مسئول آنالیز سانحه شده است. مستندات و شواهد سایت سانحه آنالیز و ثبت شد و قطعات به جامانده هواپیما جمع آوری شده و به محلی امن منتقل گشت. جعبه های سیاه هواپیما شامل دستگاه ثبت اطلاعات پروازی (FDR) و دستگاه ضبط صدای کابین خلبان (CVR) توسط عوامل تجسس و نجات پیدا شده و در اختیار تیم آنالیز سانحه است. هر دو دستگاه در اثر سانحه و آتش سوزی آسیب دیده اند. قسمت حافظه هر دو دستگاه وجود دارد، لیکن آسیب فیزیکی بر روی آنها قابل مشاهده است.
عابدزاده گفت تیم آنالیز سانحه، مطابق با استانداردهای ضمیمه شماره 13 پیمان شیکاگو از تمامی کشورهایی که مطابق این سند ذینفع شناخته می شوند دعوت نموده تا نسبت به معرفی کنندگان خود در فرایند آنالیز سانحه اقدام کنند و هم اکنون تیم تخصصی کشور اوکراین به عنوان کشور ثبت کننده و بهره بردار هواپیما در حین اعزام به ایران جهت انجام وظایف خود هستند.
وی در تشریح شرایط پروازی این هواپیما گفت: هواپیما ابتدا تا ارتفاع 8000 پا صعود می نماید و پس از آن همزمان اطلاعات هواپیما از صفحه رادار حذف و هواپیما با از دست دادن ارتفاع با زمین برخورد نموده و متلاشی می گردد. هیچ پیغام رادیویی توسط خلبان در مورد شرایط غیر معمول دریافت نشده است. مطابق گزارش های شاهدان عینی (افرادی بر روی زمین و خدمه پرواز عبوری در ارتفاع بالا که رویداد را مشاهده و گزارش نموده اند) آتش سوزی در هواپیما مشاهده شده و بر دامنه آن افزوده می گردد و پس از برخورد هواپیما با زمین، انفجار ناشی از برخورد به وقوع می پیوندد و جهت برخورد هواپیما نشاندهنده این است که هواپیما که ابتدا به سمت غرب در حال خروج از محدوده فرودگاه بوده، پس از بروز مشکل به سمت راست گردش نموده و در زمان سقوط دارای خط سیری در جهت بازگشت به فرودگاه بوده است.
وی در ادامه گفت: مستندات سایت سانحه نشان می دهد که محل برخورد اولیه هواپیما با زمین در محوطه یک پارک تفریحی بوده و پس از این برخورد اولیه، در طول خط سیر آن برخوردهای دیگری مشاهده شده و بدنه هواپیما متلاشی شده و در طول خط سیر پخش شده است.
عابدزاده ادامه داد: اطلاع اولیه برای کشورهای اوکراین به عنوان کشور محل ثبت هواپیما، ایالات متحده به عنوان کشور سازنده، سوئد و کانادا به عنوان کشورهای متقاضی که اتباع آنها در این هواپیما بودند صادر شده است و کشور اوکراین ضمن درخواست حضور در فرایند آنالیز سانحه، نسبت به معرفی گروهی برای شرکت در فرایند آنالیز سانحه، شناسایی و انتقال اجساد اتباع خود و سایر وظایفی که در این شرایط بر عهده کشور ثبت کننده و بهره بردار می باشد اقدام نموده است که کنندگان آنها به زودی به کشور وارد می شوند.
وی گفت: هواپیما دارای 167 مسافر و 9 نفر خدمه پروازی بوده که تمامی افراد در این سانحه جان خود را از دست دادند. 146 نفر از مسافران دارای گذرنامه ایرانی، 10 نفر دارای گذرنامه افغانستانی، 5 نفر دارای گذرنامه کانادایی، 4 نفر دارای گذزنامه سوئدی و 2 نفر دارای گذرنامه اکراینی و 9 نفر خدمه پرواز، تبعه کشور اوکراین بوده اند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین گفت: ممکن است تعدادی از مسافران دارای تابعیت چندگانه باشند و در سایر گزارش ها با ملیتی دیگر معرفی شوند. فهرست فوق، مربوط به گذرنامه ای است که با آن از مرز جمهوری اسلامی ایران خارج شده اند. اجساد و بقایای پیکر سرنشینان تعیین وجمع آوری شد و جهت انجام تشریفات شناسایی و انتقال، تحت نظارت مراجع قضایی به پزشکی قانونی منتقل شدند.
وی گفت با جمع آوری و تکمیل اطلاعات، آخرین یافته های آنالیز سانحه به طور رسمی منتشر و به اطلاع عموم خواهد رسید.
لازم به ذکر است پرواز برنامه ای شماره 752 جهت تهران- کیف از نوع هواپیمای بوئینگ 800-737 متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با علامت ثبت UR-PSR در ساعت 5:45 دقیقه از محل پارک آغاز به حرکت نموده و در ساعت 06:13 روز چهارشنبه 1398/10/18 از باند پرواز فرودگاه امام خمینی (ره) به پرواز درآمد. پرواز فوق، تحت کنترل برج مراقبت پرواز فرودگاه امام خمینی (ره) به اوج گیری ادامه داده و سپس تحویل واحد تقرب پرواز مهرآباد شده و مجاز به اوج گیری تا ارتفاع 26 هزار پا گشته است. پس از قطع ارتباطات با بخش کنترل ترافیک در ساعت 6:18 در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران سقوط کرد.
عابدزاده در سرانجام با انتقاد از بعضی مطالب منتشر شده در فضای مجازی در مورد سانحه هواپیمای اکراینی و موضوع جعبه های سیاه هواپیما گفت: مسائل مطرح شده در پاسخ سوال وبلاگ ساعت تشریح روال قانونی آنالیز سوانح و اینکه تنها مرجع آنالیز، کمیته آنالیز سوانح است، طرح عدم ارسال جعبه های ثبت اطلاعات پروازی به خارج از کشور را برداشت اشتباه خبرنگار دانست.
منبع: چمدان