تاسیس سومین شاخه موسسه استنادی علوم ایران در اتحادیه اروپا

به گزارش وبلاگ ساعت به نقل از موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، پیرو تعاملات صورت گرفته در دو سال اخیر با دانشگاه بلگراد سومین شاخه بین المللی موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) در منطقه اتحادیه اروپا در دانشگاه بلگراد افتتاح شد.

تاسیس سومین شاخه موسسه استنادی علوم ایران در اتحادیه اروپا

با افتتاح این شاخه، مقالات تمام متن فارسی و سایر منابع اطلاعاتی در اختیار اساتید و دانشجویان زبان و ادب فارسی دانشگاه بلگراد صربستان و منطقه شرق اروپا قرار خواهد گرفت.

در مراسم افتتاح این موضوع، رشید حسن پور، سفیر ایران در صربستان با رئیس دانشکده فیلولوژی دانشگاه بلگراد، موضوع همکاری های علمی و دانشگاهی و برنامه توسعه و توسعه آموزش زبان فارسی در این دانشگاه مورد بحث و گفتگو نهاده شد.

در این ملاقات که با حضور دکتر محمدرضا فلاحتی قدیمی فومنی مشاور ریاست موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) (بصورت مجازی)، معاونین دانشکده و مقامات سفارت جمهوری اسلامی ایران و دکتر صفری رئیس مرکز مطالعات زبان فارسی دانشگاه بلگراد برگزار گردید، رشید حسن پور، سفیر ایران در صربستان به روابط محبت آمیز و رو به توسعه میان جمهوری اسلامی ایران و صربستان تاکید نمود.

سفیر ایران در صربستان گفت: تعاملات علمی و فرهنگی، رکن اصلی و پایدار در توسعه روابط بین کشورهاست و از این رو، برای ما حمایت از فعالیت های علمی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاهی اولویت ویژه ای دارد و خوشبختانه ظرفیت های بالای فرهنگی، علمی و ادبی جمهوری اسلامی ایران فرصت های مناسبی را برای انجام چنین فعالیت هایی فراهم می نماید.

حسن پور ادبیات فارسی را گنجینه عظیم از معارف اخلاقی و انسانی و بخش مهمی از تاریخ فرهنگی کشورمان توصیف کرد و گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران، همیشه حامی اصلی توسعه و توسعه فعالیت های فرهنگی و آموزشی در حوزه زبان و ادبیات فارسی در صربستان بوده و این حمایت با جدیت ادامه خواهد داشت.

دکتر ایوا دراشکیچ ویچانوویچ، رئیس دانشکده زبان های خارجی و ادبیات دانشگاه بلگراد با استقبال از هیئت ایرانی و تایید سخنان سفیر ایران گفت: تاریخ و تمدن ایران و به ویژه زبان و ادبیات فارسی بسیار منحصر به فرد است و شایان توجه است که پایه اصلی دانشکده فیلولوژی دانشگاه بلگراد در حدود یکصد سال پیش، با تدریس درسنامه های ادبیات فارسی بنا نهاده شده و از این رو می توان گفت شاکله معنوی این دانشکده بر ستون های زبان و ادبیات فارسی بنا شده است.

وی با ستایش از سطح علمی بالای دانشگاه های ایران، از برقراری ارتباط علمی و دانشگاهی بین این دانشگاه و موسسات آموزش عالی ایران اظهار خوشنودی کرد و گفت: امروز نهایت افتخار ماست که می توانیم نمایندگی بنیاد سعدی برای برگزاری آزمون آمفا در اروپا را دریافت کنیم و بعلاوه با موسسه استنادی علوم (ISC) شیراز که پایگاه علمی ارزشمند، عظیم و منحصر به فردی در ایران و منطقه محسوب می گردد، همکاری مشترک و درازمدتی را شروع کنیم.

دکتر اما میلکوویچ، رئیس دپارتمان شرق شناسی دانشگاه بلگراد در سخنانی با تایید فعالیت های آموزشی زبان فارسی و ابراز خرسندی از علاقمندی تعداد زیاد دانشجویان به فراگیری زبان فارسی، از اهتمام این دانشکده برای اعتبار سنجی دروس نو مرتبط با ادبیات و فرهنگ ایران در راستای طرح تقویت کرسی زبان فارسی در این دانشگاه اطلاع داد.

مهدی شیرازی، رایزن فرهنگی و نماینده بنیاد سعدی در صربستان در این ملاقات با اشاره به فعالیت های مرکز فرهنگی ایران در بلگراد، تشکیل دوره های آموزش زبان فارسی و حمایت از برنامه های توسعه و تقویت کرسی فارسی دانشگاه بلگراد را از مهمترین فعالیت های این نهاد برشمرد و بر لزوم ادامه و توسعه برنامه های فرهنگی و آموزشی با هدف آشنایی بیشتر دانشجویان و پژوهشگران صرب با فرهنگ، تاریخ، زبان و ادبیات ایران تاکید نمود.

در ادامه، دکتر محمدرضا فلاحتی قدیمی فومنی، مشاور رئیس و مدیر روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) ضمن ابراز خرسندی از نهایی شدن تفاهم نامه موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) با دانشگاه بلگراد، خدمات موسسه استنادی علوم را برای حاضرین در جلسه معرفی کرد.

فلاحتی گفت: با تاسیس شاخه موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) در مرکز مطالعات فارسی دانشگاه بلگراد، خدمات علمی، پژوهشی و دسترسی به پایگاه های اطلاعات علمی موسسه ISC به وسیله آی پی اختصاصی در اختیار دانشگاه بلگراد قرار می گیرد و دانشجویان، استادان و پژوهشگران می توانند برای دسترسی به این منابع، با حضور در مرکز مطالعات فارسی دانشگاه بلگراد از خدمات و منابع علمی این موسسه به صورت برخط بهرمند شوند.

وی اضافه کرد: تاسیس شاخه منطقه ای ISC در دانشگاه بلگراد تصادفی نبوده و حاصل دو سال رایزنی و پیگیری بین ISC و مرکز مطالعات زبان فارسی این دانشگاه بوده است. در حقیقت وجود زیرساخت های لازم، فضا و تجهیزات، دانشجویان زیاد و بعلاوه پیگیری و علاقمندی مسئولان دانشگاه بلگراد انگیزه اصلی برای تاسیس این شاخه در دانشگاه بلگراد بوده است.

فلاحتی ابراز امیدواری کرد با توجه به پتانسیل موجود در دانشگاه بلگراد و مرکز مطالعات زبان فارسی، این شاخه بتواند خدمات موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) را در سطح کشور صربستان و بعلاوه شرق اروپا توسعه دهد.

تفاهم نامه با موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) در مورد راه اندازی شاخه این موسسه در مرکز مطالعات فارسی دانشگاه بلگراد به امضاء طرفین رسید.

منبع: خبرگزاری مهر

به "تاسیس سومین شاخه موسسه استنادی علوم ایران در اتحادیه اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاسیس سومین شاخه موسسه استنادی علوم ایران در اتحادیه اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید