معاون رئیس جمهور:پرداخت خسارات سیل در بعضی نقاط شروع شده است

به گزارش وبلاگ ساعت، معصومه ابتکار در جلسه کارگروه زنان خوزستان با حضور سمن ها که در استانداری خوزستان برگزار گردید، با بیان اینکه در مدیریت سیل خوزستان، همه دستگاه ها دست به دست هم دادند، اظهار کرد: با توجه به گزارش های ارائه شده در مورد خدمات ارائه شده در زمینه بهداشت، درمان و خدمات زیرساختی و اجتماعی می توان ارزیابی لازم را انجام داد.

معاون رئیس جمهور:پرداخت خسارات سیل در بعضی نقاط شروع شده است

وی اضافه نمود: همه مردم و مسئولین جهت یاری به یکدیگر پای کار آمدند که جای تشکر دارد. سرمایه اجتماعی ما با وجود همه مسائل و آسیب هایی که وارد شد، در مجموع به دلیل همدلی پای کار بودند و امتحان خوبی پس دادند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: این صحبت ها به معنای این نیست که مسائل یا کمبودها وجود ندارند اما در حقیقت بحرانی که می توانست فجایع زیادی برای کشور به وجود بیاورد، مدیریت شده است. با این وجود لزوم مدیریت پس از بحران کمتر از زمان بحران نیست و شاید بیشتر باشد زیرا پس از بحران اثرات خاموش هستند در حالی که در بحران همه نگرانی ها مشهود هستند. پس از بحران هر چند به ظاهر تعیین نباشد، تلاطم ها برای خانواده ها وجود دارد.

ابتکار توضیح داد: دولت در این زمینه به صورت جدی ورود نموده است و در زمینه پرداخت خسارت های مردم مصوبات بسیار خوبی داشته و اعتبارات تأمین شده است و حتی در بعضی نقاط پرداخت خسارات شروع شده است که این موضوع به مردم جهت بازسازی یاری می نماید. در این شرایط نقش سازمان های مردم نهاد، بهزیستی، آموزش و پرورش و همه دستگاه هایی که در زمینه امور اجتماعی کوشش می نمایند حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: همچنین باید در زمینه تغییر اقلیم و آثار آن که در همه جهان قطعی است، برنامه ریزی گردد. سیل تنها در ایران رخ نداده، بلکه همزمان در آسیای شرقی و قاره آمریکا گزارشهایی از سیل و طوفان داده شده است. اکنون نیز در کانادا سیل اتفاق افتاده است. بنابراین این مساله پدیده جهانی است که امیدواریم در آینده چنین اتفاقی با این شدت رخ ندهد، البته لازمه آن آمادگی برای مواجهه با موضوع تغییر اقلیم و سازگاری عوارض آن است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: بخشی از این آمادگی به وسیله آموزش مردم و بخشی دیگر از آن حفاظت از محیط زیست و توجه به محیط زیست است. محیط زیست به عنوان اکوسیستم های پشیتبان بلایای طبیعی است. یکی از کارنمودهای شناخته شده تالاب ها در جهان، کاهش خطرات سیل است. دو تالاب بزرگ در خوزستان وجود دارد که از قدیم این کارکرد را داشته اند و در این حادثه نیز این کارکرد نشان داده شد. توجه به حریم و حقوق رودخانه نیز بسیار حائز اهمیت است که اگر رعایت نگردد، تبعاتی دارد و باید در این زمینه برنامه ریزی گردد.

ابتکار توضیح داد: یکی از اقدامات بسیار مهم در حوزه زنان و خانواده سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده و سند اطلس وضعیت زنان در هر استان است. در قالب تفاهم نامه ای با استانداری خوزستان، سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده خوزستان تدوین شده است که امیدواریم در شورای برنامه ریزی استان تصویب گردد. با توجه به نیازهای خاص زنان و بچه ها در مناطق آسیب دیده سیل، این سند جهت حرکت برنامه ریزی و با شاخص های علمی یاری می نماید تا جهت بهبود شرایط یاری کنیم.

وی گفت: در سال های گذشته طرح ارتقای تاب آوری یکی از مهم ترین طرح های اجرا شده است که باید با قوت بیشتر ادامه یابد و تشکل ها در این طرح هم افزایی داشته باشند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: همچنین فاز نخست گفتگوی ملی خانواده در خوزستان اجرا شده است. با توجه به گسست های ایجاد شده در این شرایط، این طرح می تواند جهت برگشتن مهارت های ارتباطی مخصوصا در خانواده ها یاری کند. فاز دوم گفتگوی ملی خانواده با همکاری تشکل ها و سازمان های مردم نهاد با موضوع انجمن جامعه شناسی ایران اجرا خواهد شد و سعی می کنیم تمرکز بر مناطقی باشد که بیشتر آسیب دیده اند.

ابتکار ادامه داد: طرح توان افزایی تشکل های مردم نهاد یکی دیگر از طرح های در حال انجام است. اکنون چهار نشست منطقه ای برای سازمان های مردم نهاد برگزار شده است تا توان افزایی سازمان های مردم نهاد در حوزه زنان و خانواده انجام گردد و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد. در مرحله اول این طرح در چند استان از جمله اصفهان و تهران در حال انجام است که قرار است در استان های خوزستان و استان های مجاور آن که متاثر از سیل بوده اند، اجرا گردد. پنجمین نشست منطقه ای سازمان های مردم نهاد نیز در خوزستان برگزار خواهد شد.

وی گفت: اکنون چند طرح در استان خوزستان در مورد توان افزایی مالی زنان و تمرکز بر زنان سرپرست خانوار وجود دارد که حدود 500 زن سرپرست خانوار این طرح شناسایی شده اند. این طرح تنها مهارت نیست بلکه مهارت عمومی، تخصصی، بهره مندی از تسهیلات، ایجاد کسب و کار و حتی بازاریابی را در بر می گیرد و مخصوصا افرادی که در این سیل مشاغل آنها آسیب دیده و نگران معیشت خود هستند، بتوانند از این طرح بهره مند شوند که کوشش می کنیم این طرح در خوزستان برگزار گردد.

منبع: انتخاب

به "معاون رئیس جمهور:پرداخت خسارات سیل در بعضی نقاط شروع شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاون رئیس جمهور:پرداخت خسارات سیل در بعضی نقاط شروع شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید