همه چیز درباره کاشت مو؛ انواع، مراقبت های لازم، عوارض و جدیدترین روش

به گزارش وبلاگ ساعت، کاشت مو تکنیکی در جراحی زیبایی است که در آن ریشه های مو، تک تک از ناحیه اهدا کننده به ناحیه در حال ریزش یا خالی از مو برده می گردد. از این روش بیشتر برای درمان ریزش موی مردانه استفاده می گردد و طی آن ریشه هایی که به صورت ژنتیکی در مقابل ریزش مقاوم هستند به ناحیه طاس برده می شوند. به طور کلی ریزش موها به عوامل مختلفی از جمله رژیم غذایی، فشار و استرس، بیماری ها، عدم تعادل هورمونی و مصرف بعضی از داروها مربوط می گردد.

همه چیز درباره کاشت مو؛ انواع، مراقبت های لازم، عوارض و جدیدترین روش

لیست محتوا

انواع روش های کاشت موی سر

بعد از کاشت موهای سَر چه اتفاقی می افتد؟

عوارض کاشت مو چیست؟

مراقبت های بعد از کاشت مو

آیا کاشت مو برای زنان هم نتیجه بخش است؟

آیا کاشت مو ارزشش را دارد؛ هزینه کاشت مو چقدر است؟

انواع روش های کاشت موی سر

جالب است بدانید که تاریخچه کاشت مو حداقل به سال 1939 در ژاپن باز می گردد. در روزهای اولیه این کار، نتایج معمولاً غیرطبیعی به نظر می رسید و سر فرد ظاهری شبیه به سر عروسک پیدا می کرد. اما از سال 1995 تا زمانی که جراحان برای اولین بار کاشت فولیکول های موی (بخشی که مسئول فراوری مو است) را آغاز کردند، هر روز فرآیند کاشت نتایج ظاهری طبیعی تر و بهتری را ارائه می کرد.

در حالت کلی دو نوع روش برای پیوند مو وجود دارد که شامل پیوند موی اسلیت گرافت (slit grafts) و میکروگرافت (micrografts) می گردد. در روش اسلیت گرافت در هر گرافت (گرافت مو شامل چند تار مو به همراه فولیکول های مو، اندازهی بافت همبند، غدد چربی، عضله و یک شبکه عصبی عروقی است) 4 تا 10 تار مو قرار می گیرد. در حالی که میکروگرافت ها بسته به پوشش مورد احتیاج شامل 1 تا 2 تار مو در هر گرافت می شوند. البته باید بدانید که دو روش مطرح شده در این قسمت، دو مشکل بزرگ دارد! از آنجا که در این روش ها اندازه گرافت ها بزرگ تر از حالت طبیعی است، نتایج کاشت مو چندان جلوه طبیعی یا نچرالی ندارد. از طرفی در این دو روش برای کاشت موهای سر تعداد گرافت های قابل کاشت محدود هستند. به این معنی که در یک جلسه بین 400 تا 800 گرافت قابل برداشت و کاشت است.

نوترین روش کاشت مو

به همین خاطر خیلی زود کوشش برای رسیدن به نتایج طبیعی و زیبا در حوزه کاشت مو، موجب ابداع روشی به نام FUT یا کاشت واحدهای فولیکولی شد. این روش تحولی در حوزه کاشت موهای سر به شمار می رود که به سرعت روش های قبلی را از رده خارج نموده است. روش FUT پایه تمامی روش های کاشت موی امروزی شد و هنوز هم به عنوان یکی از روش های اصلی کاشت در سرتاسر جهان کاربرد دارد. در حال حاضر دو نوع غالب کاشت مو بر اساس کار بر روی فولیکول ها وجود دارد که شامل انتقال واحدهای فولیکولی (FUE) و کاشت موی نواری (FUT) می گردد.

کاشت موی نواری (FUT)

در این روش جراح نواری از پوست سر را از پشت یا کنار سر شما می برد و تک تک فولیکول های مو را استخراج می نماید. سپس این فولیکول ها به قسمت های خالی پوست سر وارد می شوند. این روش به منظور پوشاندن خط موی عقب رفته ناشی از طاسی هایی با الگوی مردانه برترین رویه است. به طور کلی عرض نوار پوستی جدا شده از سر معمولاً از 1 تا 1.5 سانتی متر (0.4 تا 0.6 اینچ) تجاوز نمی نماید و مسلما هنگامی که تک تک فولیکول ها از نوار برداشته می شوند، دوباره پوست سر در محل قبلی قرار می گیرد. این نوع کاشت مو بین 4 تا 8 ساعت طول می کشد و عموما سریع تر از جراحی FUE است. بیشتر افراد در طول این نوع جراحی با بی حسی موضعی بیدار هستند. گفتنی است که در این نوع روش کاشت موها بیشتر افراد نتایج جراحی را در 6 تا 9 ماه آینده می بینند اما برخی افراد باید یک سال صبر نمایند تا نتیجه مدنظر را به دست آورند.

مزایا

  • اگر به تعداد زیادی فولیکول مو احتیاج دارید، ممکن است این روش، گزینه ای بهتر باشد.
  • زمان عملیات کاشت در آن کوتاه تر از FUE است
  • این روش مقرون به صرفه تر از FUE است

کاشت مو به روش انتقال واحدهای فولیکولی (FUE)

انتقال واحدهای فولیکولی میکروسکوپی اصطلاحی است که به کاشت موها به روش FUE یا در ایران FIT اشاره دارد. جالب است بدانید که در این روش و دیگر روش های بر پایه آن (یعنی SUT و Micro FIT) مراحل کاشت مو به این شکل جلو می رود که گرافت ها به صورت دانه دانه برداشت شده و در ناحیه گیرنده کاشته می شوند.

برداشت و کاشت گرافت ها با استفاده از ابزار بسیار کوچکی انجام می گردد که سوراخ هایی به قطر کمتر از 1 میلی متر روی پوست سر ایجاد می نماید. به همین علت در FUE زخم ها بسیار کوچک اند، خونریزی در حد یک قطره است و احتیاجی به بخیه نیست. زخم ها بعد از چند روز خوب و در عرض چند هفته ناپدید می شوند. البته ممکن است برای رسیدن به نتیجه ای که می خواهید به سه یا چهار جلسه با فاصله چند ماه از هم احتیاج داشته باشید. در حالت کلی روش کاشت مو به روش انتقال واحدهای فولیکولی (FUE) رایج ترین، مورد اعتمادترین و برترین روش کاشت موهای سر است و فیلم کاشت مو به این روش در سراسر اینترنت وجود دارد.

مزایا

  • زمان بهبودی سریع تر
  • درد کمتر بعد از جراحی
  • عدم وجود زخم های قابل توجه و بخیه پس از جراحی
  • قابلیت پر کردن بخش خالی سر با موهای سایر نقاط بدن
  • قابل اعمال بر روی سر افرادی با تراکم موهای کم

بعد از کاشت موهای سر چه اتفاقی می افتد؟

پس از کاشت موهای سر به هر روشی، ممکن است درد در پوست را حس کنید و احتیاج باشد از یکسری داروها بهره ببرید. بسیاری از پزشکان ماینوکسیدیل (Rogaine) یا داروی رشد مو فیناستراید (Propecia) را برای بهبود رشد مجدد مو تجویز می نمایند. این داروها بعلاوه به کاهش یا توقف ریزش مو در آینده هم یاری می نماید. از طرفی در کنار این مورد، ممکن است داروهای دیگری هم تجویز می گردد.

  • داروی ضددرد
  • آنتی بیوتیک برای کاهش خطر عفونت
  • داروهای ضد التهابی برای کاهش تورم

ضروری است تاکید کنیم که معمولا موهای کاشته شده 2 تا 3 هفته پس از عمل می ریزند که این مساله نشانه ای برای رویش موهای نو است. بیشتر افراد 8 تا 12 ماه پس از جراحی شاهد رشد موهای نو خواهند بود.

عوارض کاشت مو چیست؟

در حالت کلی عوارض جانبی کاشت مو معمولا جزئی بوده و در عرض چند هفته برطرف می گردد، این عوارض می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خون ریزی، عفونت، خارش و تورم پوست سر
  • کبودی دور چشم
  • بی حسی در نواحی تحت درمان سر
  • التهاب یا عفونت فولیکول های مو که به عنوان فولیکولیت شناخته می گردد
  • ریزش ناگهانی اما معمولاً موقتی موهای کاشته شده

مراقبت های بعد از کاشت مو

اگرچه کاشت مو می تواند زیبایی و جذابیت را به شما برگرداند، اما تصور نکنید که بعد از عمل جراحی کار تمام شده است! چراکه مراقبت های بعد از کاشت مو به اندازه خود عمل کاشت مهم است و می تواند تاثیرات چشم گیری بر اندازه موفقیت شما داشته باشد.

مراقبت از موی کاشته شده در سه روز اول

مهم ترین فرآیند مراقبت پس از کاشت مو، سه روز اول آن است. البته همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، ممکن است در این سه روز کمی درد داشته باشید که بعد از روز سوم تا حد زیادی کاهش می یابد. به طور کلی در سه روز اول پس از کاشت موهای سر نباید حمام کنید و ناحیه کاشت را لمس کنید. بعلاوه به طور مرتب باید از مسکن ها و آنتی بیوتیک های تجویز شده به وسیله پزشک بهره ببرید و برای جلوگیری از آسیب به موها به پشت بخوابید.

مراقبت های هفته اول کاشت موهای سر

کاشت مو یک عمل بسیار حساس و مهم است. بیشتر اوقات افرادی که تحت درمان کاشت مو قرار می گیرند فکر می نمایند که از همان روز اول می توانند به زندگی معمول خود بازگردند. با این حال، این یک قضاوت بسیار اشتباه است. پس از کاشت مو، فولیکول های مو ساختار بسیار حساس و شنماینده ای دارند؛ بنابراین مراقبت و محافظت دقیق مورد احتیاج است. پس از گذشت سه روز از کاشت مو، می توانید با نظر پزشک خود استحمام کنید. در هفته اول، پوسته پوسته هایی در منطقه کاشت ایجاد می گردد که ممکن است باعث خارش گردد. به همین خاطر به یاد داشته باشید که در این مدت نباید سر خود را بخارانید. پس از روز دهم، این ظاهر پوسته پوسته تقریبا ناپدید می گردد.

مراقبت های ماه اول کاشت مو

از هفته دوم تا ماه دوم پس از کاشت (حدودا 40 روز بعد از کاشت مو)، موهای نو شما آغاز به ریزش می نمایند. این اتفاق کاملا طبیعی است و احتیاجی به نگرانی ندارد. در این مدت که دوره شوک نامیده می گردد، می توانید ورزش های سبک را آغاز کنید. اما باید از فعالیت هایی که باعث می گردد زیاد عرق کنید پرهیز کنید. در برخی روش ها، ممکن است لازم باشد سر خود را تا یک ماه در برابر نور خورشید محافظت کنید.

آیا کاشت مو برای زنان هم نتیجه بخش است؟

بسیاری از زنانی که دارای الگوی ریزش موی پراکنده هستند داوطلبان خوبی برای پیوند مو به حساب نمی آیند و اگر به این سمت بروند معمولا کاشت مو ناموفق دارند، زیرا این افراد دارای ذخایر مو (بانک مو) در بخش پشتی سر یا سایر منطقه ها بدن نیستند. با این حال مواردی وجود دارد که به یاری کاشت مو برای زنان بهبود قابل توجهی در ظاهر آن ها ایجاد می گردد.

این موارد معمولا شامل ریزش مو با الگوی ریزش موی مردانه در زنان، زنانی با خط رشد مو بالاتر از حد معمول به صورت ارثی، زنانی با ریزش موی ناشی از زخم و ریزش موی پس از عمل جراحی کشیدن پوست صورت می گردد. البته باید تاکید نمود که زنان نمی توانند از موهای بدن برای پیوند استفاده نمایند، در حالی که بسیاری از مردان می توانند از موهای سایر بخش های بدن مانند ریش و موهای بدن به عنوان دهنده پیوند استفاده نمایند که در بیشتر زنان وجود ندارد.

آیا کاشت مو ارزشش را دارد؛ هزینه کاشت مو چقدر است؟

کاشت مو گزینه خوبی برای افرادی است که از درمان هایی مانند ماینوکسیدیل یا روگین موفقیت خاصی کسب ننموده اند و می توانند از پس هزینه های آن بربیایند، می تواند روش خوبی برای بازگشت زیبایی باشد. در حالت کلی کاشت موها در مقایسه با سایر جراحی های زیبایی نسبتا کم خطر است، اما مطمئنا نمی توان ادعا کرد که کاملا بدون خطر است. بعلاوه همواره این احتمال وجود دارد که رشد مجدد موهای شما در حداقل اندازه ممکن باشد. در خصوص هزینه کاشت مو هم باید گفت در بهار سال 1402 کاشت مو چیزی در حدود 5 الی 15 میلیون تومان بسته به شرایط بیمار و کلینیکی که به آن مراجعه می کنید، برای شما رقم می خورد.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ ساعت مگ را بخوانید.

منبع: healthline

پاسخ به سوالات متدوال

آیا کاشت مو دردناک است؟

خبر خوب این است که کاشت موهای سر دردناک نیست. در زمان انجام عمل، ناحیه ای از پوست سر که جراح روی آن تمرکز می نماید، با یک بی حس نماینده موضعی بی حس می گردد.

هزینه ی کاشت مو چقدر است؟

در بهار سال 1402 کاشت موها چیزی در حدود 5 الی 15 میلیون تومان بسته به شرایط بیمار و کلینیکی که به آن مراجعه می کنید، برای شما رقم می خورد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "همه چیز درباره کاشت مو؛ انواع، مراقبت های لازم، عوارض و جدیدترین روش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره کاشت مو؛ انواع، مراقبت های لازم، عوارض و جدیدترین روش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید