آیفون 13؛ تاریخ رونمایی، عرضه، قیمت، قابلیت ها و &amphellip

به گزارش وبلاگ ساعت، در حالی که حدودا یک ماه تا رونمایی از آیفون 13 و مدل های مختلف آن موقع به جای مانده است، تصمیم گرفتیم به آنالیز شایعات و خبرهایی بپردازیم که در حال حاضر پیرامون این گوشی ها وجود دارند تا ببینیم باید چه انتظاری از پرچم داران مورد انتظار اپل داشته باشیم.

آیفون 13؛ تاریخ رونمایی، عرضه، قیمت، قابلیت ها و &amphellip

اپل سال گذشته و به خاطر شیوع ویروس کرونا و بوجود آمدن مسائلی در زنجیره تامین، مجبور شد تغییرات زیادی را در برنامه های خود ایجاد کند. از تغییر زمان رونمایی گرفته تا عرضه سری آیفون 12 در دو تاریخ متفاوت، از مسائلی بود که شرکت آمریکایی با آن روبرو بود. اما خب در نهایت باز هم گوشی های اپل بودند که پیروز شدند لقب پرفروش ترین پرچم دار سال 2021 را از آن خود نمایند.

انتظار می رود با سری آیفون 13 هم همین اتفاق را دوباره ببینیم. نه اینکه در تاریخ رونمایی یا عرضه آن ها باز هم مسائلی ایجاد گردد، بلکه باز هم این آیفون ها باشند که از لحاظ فروش، برترین پرچم دارهای بازار لقب بگیرند. با این حال فعلا چیز زیادی در این رابطه نمی توانیم بگوییم چون این موضوع به صورت کاملا مستقیم به عملکرد سایر شرکت ها هم بستگی دارد. اما در حالت عادی می توان چنین پیش بینی داشت.

در رابطه با آیفون 13 و مدل های مختلف آن تا به این لحظه خبرهای زیادی منتشر شده است که بعضی از آن ها را از منابع بسیار موثق و معتبری شاهد بودیم. بعضی از آن ها هم شایعات بسیار محتملی بودند که نمی شد به سادگی از کنارشان گذشت. به همین دلیل تصمیم گرفتیم به صورت دسته بندی شده به آنالیز این شایعات بپردازیم تا به ایده درستی از پرچم داران آینده اپل برسیم.

این مطلب به 10 بخش تقسیم می گردد؛ در بخش اول به صورت موردی به آنالیز تازهترین خبرها پیرامون آیفون ها می پردازیم، در بخش های بعدی هم موارد زیر را آنالیز خواهیم کرد:

  • تاریخ عرضه آیفون 13
  • قیمت احتمالی
  • نام پرچم داران مورد انتظار اپل
  • سیستم دوربین
  • ظرفیت حافظه داخلی
  • طراحی و شکل ظاهری
  • اطلاعات پیرامون نمایشگر
  • باتری و شارژر
  • قابلیت ها و نرم افزار

اما می پردازیم به تازهترین خبرها و شایعات پیرامون آیفون 13 و مدل های مختلف آن به صورت پراکنده تا ببینیم در این لحظه چه حرف هایی در رابطه با این سری زده شده است.

  • قیمت تمام مدل های آیفون 13 به خاطر کمبود جهانی تراشه ممکن است بیشتر از انتظار باشد.
  • قابلیت تشخیص چهره (فیس آیدی) به احتمال بسیار زیاد امکان باز کردن قفل گوشی حتی با وجود افراد را هم خواهد داشت.
  • به احتمال زیاد باید در تاریخ 17 سپتامبر (26 شهریور) شاهد رونمایی از این گوشی ها و بعلاوه ایرپادز 3 باشیم.
  • تصاویر منتسب به قاب محافظ آیفون 13 پرو نشان می دهد ماژول دوربین این گوشی عظیم تر و بدنه آن هم ضخیم تر است.
  • حسگر اثرانگشت زیر صفحه برای آیفون 13 تست شد منتها اپل سال جاری از آن رونمایی نخواهد نمود.
  • تصاویر تازه نشان می دهد شاید برای آیفون 13 پرو یک مدل با رنگ رزگلد هم در نظر گرفته گردد.
  • یک شایعه دیگر درباره آیفون 13 نشان می دهد این گوشی باتری عظیم تر، قیمت مشابه نسل گذشته و تراشه A15 خواهد داشت که درباره مورد آخر مطمئن بودیم و هستیم.
  • اپل سفارش بیش از 100 میلیون تراشه A15 را برای سری آیفون 13 به TSMC داده است.
  • آیفون 13 به احتمال زیاد به قابلیت ساعت های هوشمند این شرکت یعنی نمایشگر همواره روشن مجهز خواهد شد.
  • آیفون 13 پرو و پرو مکس احتمالا به نمایشگر 120 هرتزی پروموشن آیپد پرو مجهز می شوند.
  • آیفون 13 از فناوری پیشرفته تر وای فای 6E پشتیبانی می نماید که بیشترین سرعت را در میان تمام استانداردهای بکار رفته در محصولات اپل دارد.
  • تصاویر قاب محافظ آیفون 13 پرو و پرو مکس نشان می دهد این گوشی ها هم به نسبت نسل گذشته از ماژول دوربین عظیم تری برخوردار هستند.
  • طراحی تازه و دوربین های عظیم تر برای آیفون 13 پرو بارها در تصاویر مختلف دیده شده است.
  • فراوری تراشه A15 سری آیفون 13 از ماه مه شروع شده است.

اما می پردازیم به 9 خبری که در حال حاضر تازهترین اطلاعات ما در رابطه با گوشی های سری آیفون 13 هستند. گفتنی است فقط بخشی از این خبرها را می توان موثق دانست و به طور کلی هم باید همه آن ها را به اسم یک شایعه محتمل در نظر بگیریم چون اپل رسما چیزی در این رابطه اعلام ننموده است و از طرفی جلوی افشاگران را از افشای اطلاعات پیرامون محصولاتش گرفت. به همین دلیل شاید خیلی نتوانیم اطلاعات دقیقی در رابطه با بخش های مختلف به شما عزیزان بدهیم که خب این مورد کاملا طبیعی است.

1. تاریخ عرضه آیفون 13

طبق گفته های یکی از تحلیل گران با نام دن ایوز، به احتمال بسیار زیاد سری آیفون 13 باید در تاریخ 24 سپتامبر سال جاری رونمایی شوند. یعنی 2 مهر 1400. اوایل سال جاری بود که ایوز در رابطه با رونمایی از سری آیفون 13 یک تاریخ دقیق را بیان کرد که 14 سپتامبر (26 شهریور) بود.

اینکه ایوز چنین زمان هایی را به اسم تاریخ رونمایی و عرضه آیفون های مورد انتظار در نظر گرفته این است که اپل معمولا رویدادهای خود را در ماه سپتامبر هر سال برگزار می نماید. البته به جز سال گذشته که در ابتدای مطلب به علت این موضوع اشاره داشتیم. معمولا هم بعد از رونمایی، حدودا 10 روز زمان می برد تا رسما شاهد عرضه آیفون ها به بازار باشیم. بنابراین 14 و 26 سپتامبر را (حال یک روز کمتر یا بیشتر) می توان تاریخ محتملی برای رونمایی و عرضه آیفون ها در نظر گرفت.

بعد از اینکه اپل نتوانست سال گذشته از گوشی های خود در موعد مقرر رونمایی کند، بارها از منابع مختلف شنیدیم که شرکت کوپرتینویی سال جاری بار دیگر مطابق برنامه چندساله خود پیش خواهد رفت و این یعنی بار دیگر ماه سپتامبر برای رونمایی و عرضه آیفون ها در نظر گرفته خواهد شد. هیچ شواهدی هم مبنی بر تاخیر زمان رونمایی یا عرضه سری آیفون 13 وجود ندارد و هیچ خبری هم تا به امروز به این موضوع نپرداخته است؛ بنابراین به نظر می رسد علتی وجود ندارد که اپل نخواهد در تاریخ مقرر از گوشی های تازه خود رونمایی کند.

در تاریخ 17 آگوست سال جاری هم وب سایت معتبر MacRumors با نقل قول از دن ایوز مدعی شد آیفون 13 در هفته سوم ماه سپتامبر راهی بازار می گردد. از آن جایی هم که رویدادهای اپل معمولا روز سه شنبه برگزار می شوند، می توان انتظار داشت 14 سپتامبر قطعا روز رونمایی از آن ها خواهد بود. پیش خرید هم به احتمال زیاد در همان روز شروع می گردد اما رونمایی رسمی در تاریخ 24 سپتامبر رخ خواهد داد.

شما عزیزان می توانید تاریخ رونمایی و عرضه آیفون ها را از زمان آیفون X تا آیفون 12 در جدول زیر مشاهده کنید.

نام مدلتاریخ رونماییتاریخ عرضه
آیفون 1314 یا 7 سپتامبر 202117 یا 24 سپتامبر 2021
آیفون 1213 اکتبر 2020 (22 مهر 99)23 اکتبر 2020 آیفون 12 و 12 پرو - 13 نوامبر 2020 آیفون 12 پرو مکس و 12 مینی (به ترتیب 2 و 23 آبان)
آیفون 1110 سپتامبر 2019 (19 شهریور 98)20 سپتامبر 2019 (29 شهریور 98)
آیفون XS12 سپتامبر 2018 (21 شهریور 97)21 سپتامبر 2018 (30 شهریور 97)
آیفون X12 سپتامبر 2017 (21 شهریور 96)3 نوامبر 2017 (12 آبان 96)

همانطور که پیش تر هم اشاره نمودیم، آخرین مدل از پرچم داران اپل یعنی سری آیفون 12 که شامل 4 مدل استاندارد، مینی، پرو و پرو مکس می شدند به خاطر مسائل بوجود آمده در زنجیره تامین، در دو تاریخ متفاوت راهی بازار شدند و حتی رویداد رونمایی از آن ها هم در تاریخ مورد انتظار برگزار نشد. اما این اتفاق قرار نیست سال جاری هم رخ دهد. در رویداد سال جاری که مجازی هم خواهد بود، یا باید در تاریخ 7 سپتامبر یا 14 سپتامبر شاهد رونمایی از نماینده های شرکت آمریکایی باشیم چرا که تا قبل از ورود به دوره آخر ماه سپتامبر، فقط 7 و 14 سپتامبر، روز سه شنبه هستند.

اگرچه فکر می کنیم 14 سپتامبر زمان منطقی تر و محتمل ترین برای رونمایی از آیفون های تازه باشد اما با توجه به اسکرین شاتی که از یک اپلیکیشن چینی منتشر شده است، 7 و 14 سپتامبر به ترتیب به اسم زمان رونمایی و عرضه آیفون 13 در نظر گرفته خواهد شد. با این حال از این دو حالت خارج نیست ولی برای مطمئن شدن از دقیق ترین زمان، باید کمی منتظر بمانیم.

2. قیمت

می دانیم اپل میخواهد نرخ فراوریات خود را در کشور هندوستان افزایش داد. این شرکت بعد از اتفاقات اخیر و مسائلی که بین دولت آمریکا و چین بوجود آمد تصمیم گرفت 20 درصد از خطوط فراوری خود را از کشور پرجمعیت چین به کشور پرجمعیت دیگر یعنی هند منتقل کند؛ جایی که تنش های کمتری را شاهد هستیم. اما معین نیست آیا هزینه فراوری در کشور هندوستان پایین خواهد بود یا اینکه باید انتظار چیز دیگری را داشته باشیم.

یک عامل که می تواند روی قیمت سری آیفون 13 تاثیر منفی بگذارد، شایعه افزایش قیمت پردازنده هاست. هر سال پردازنده ها از لحاظ فناوری پیشرفته تر و از لحاظ قدرت و سرعت و مصرف انرژی بهتر و بهتر می شوند. به همین دلیل همواره قیمت آن ها هرچند اندک اما افزایش پیدا می نماید. اما تراشه A15 اپل به وسیله TSMC و با همان فناوری 5 نانومتری A14 ساخته خواهد شد. اما خب به گزارش وب سایت DigiTimes، ظاهرا TSMC میخواهد قیمت تراشه هایی را که کوچک تر از 7 نانومتر هستند افزایش دهد و این شامل تراشه های مبتنی بر لیتوگرافی 5 نانومتری هم می گردد. بنابراین می توان انتظار داشت آیفون 13 اندکی گران تر از سال گذشته باشد.

اگر چنین شایعه ای به حقیقت نپیوندد، می توان انتظار داشت آیفون 13 و مدل های مختلف آن با قیمت مشابه نسل گذشته راهی بازار شوند. این استراتژی می تواند بار دیگر در تبدیل شدن آیفون های تازه به پرفروش ترین پرچم دارهای سال تاثیر به سزایی داشته باشد. با این حال اگر هیچ افزایش قیمتی را از سوی زنجیره تامین شاهد نباشیم، در این صورت می توان انتظار قیمت های زیر را برای گوشی های مورد انتظار اپل داشت:

نام مدلقیمت به دلار آمریکاقیمت به پوند انگلستان
آیفون 13 مینی699 دلار699 پوند
آیفون 13799 دلار799 پوند
آیفون 13 پرو999 دلار999 پوند
آیفون 136 پرو مکس1099 دلار1099 پوند

3. نام مدل های مختلف آیفون 13

پیش تر شنیده بودیم اپل می خواهد گوشی های تازه خود را آیفون 12S نام گذاری کند، نه آیفون 13. چنین سیاستی را در نام گذاری در سال های دور یعنی در زمان آیفون 5 و 6 شاهد بودیم که اپل مدل S را بعد از مدل استاندارد عرضه می کرد. از آن جایی که سری آیفون 12 و 13 قرار نیست تفاوت زیادی داشته باشند و از طرفی عدد 13 هم چون به اعتقاد بسیاری از کشورها خوش یمن نیست، این ادعا مطرح شد که اپل می خواهد از این عدد عبور کند منتها نه به سمت عدد بالاتر بلکه بار دیگر میخواهد پسوند S را به گوشی هایش بازگرداند.

با این حال در این لحظه هیچ خبری جهت تایید یا تکذیب این ادعا منتشر نشده است. مثلا ندیدیم خبری منتشر گردد مبنی براینکه آنچه که در رابطه با نام آیفون های تازه گفته شده صحت دارد یا اشتباه است. در هر خبری که منتشر می شد، آن خبرگزاری آنطور که مد نظرش بود گوشی های تازه اپل را خطاب می کرد و ما هم در تمام خبرها و شایعات پیرامون محصولات اپل، نام آیفون 13 را شنیدیم. در تاریخ 5 جولای هم از منابع داخلی و زنجیره تامین شنیدیم که اپل از همان آیفون 13 برای نام گذاری گوشی های تازهش استفاده خواهد نمود.

اخیرا حتی شاهد افشای تصاویر مربوط به بسته بندی آیفون های تازه هم بودیم که روی آن ها شاهد عبارت آیفون 13 بودیم. اگر این تصاویر واقعا صحت داشته باشند، بنابراین باید عدد بدشگون و مواردی از این قبیل را فراموش کنیم چون ظاهرا اپل اعتقاد خاصی به این موضوع ندارد. جالب خواهد بود اگر به همین دلیل فروش گوشی های تازه شرکت هم تحت الشعاع قرار بگیرد!

4. دوربین

می رسیم به مجذوب کننده ترین بخش یک گوشی هوشمند که متاسفانه به نظر می رسد سال جاری و در پرچم داران تازه اپل هیچ مجذوب کنندهیت خاصی برایمان وجود ندارد. چرا که ظاهرا اپل دوربین های مشابهی را به نسبت آنچه که در مدل های کنونی شاهد هستیم برای آیفون 13 و مدل های مختلف آن در نظر گرفته است. البته که کیفیت این دوربین ها هم عالی است منتها انتظار ارتقا را داشتیم که به نظر می رسد به مقدار اندک، این ارتقا وجود دارد.

با توجه به گفته های مینگ چی کو، یکی از تحلیل گران نام آشنای اپل و کسی که معمولا حرف ها و پیش بینی هایش پیرامون اپل و برنامه هایش درست از آب در می آیند. دوربین فوق عریض آیفون 13 بهبود چشمگیری پیدا خواهد نمود. اینطور که به نظر می رسد، برای این دوربین از لنز 6 المانه استفاده خواهد شد که گگرددگی دریچه دیافراگم آن به f/1.8 می رسد؛ این یعنی لنز فوق عریض آیفون های تازه قادر است به میزان دوربین اصلی بسیاری از گوشی های دیگر نور جذب کند و همین موضوع هم در بهبود کیفیت تصاویر و ثبت جزئیات بیشتر تاثیر به سزایی دارد. بعلاوه او مدعی شد دوربین فوق عریض در مدل های پرو و پرو مکس علاوه بر این ارتقا، به قابلیت فوکوس اتوماتیک هم مجهز خواهد شد.

در ماه فوریه سال جاری هم شاهد انتشار خبری از تحلیل گران Barclays بودیم مبنی براینکه دوربین گوشی های سری آیفون 13، خصوصا دوربین فوق عریض تغییرات چشمگیری خواهند داشت که منظور همان بازتر شدن گگرددگی دریچه دیافراگم برای دوربین فوق عریض در تمامی مدل های این سری بود (از f/2.4 در آیفون 12 به f/1.8 در مدل های تازه). بدین ترتیب می توانیم به این صحبت های کو حداقل پیرامون دوربین فوق عریض مطمئن باشیم.

همانطور که گفته شد، انتظار نداریم دوربین ها تفاوت زیادی به نسبت نسل گذشته داشته باشند. از طرفی ماژول دوربین ها و به طور کلی طراحی پنل پشتی هم تغییر چشمگیری نخواهد داشت. همان ماژولی را که در دو نسل گذشته روی پنل پشتی آیفون ها شاهد بودیم، در سری تازه هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت با این تفاوت که این بار این ماژول ظاهرا اندکی عظیم تر و بیرون زدگی آن از بدنه هم بیشتر شده است. خود دوربین ها هم شامل فوق عریض و اصلی در دو مدل مینی و استاندارد و همین دوربین ها به علاوه یک لنز تله فوتو و سنسور LiDAR در مدل های پرو و پرو مکس می شوند.

در ماه دسامبر سال 2020 بود که یک منبع کره ای مدعی شد اپل قطعات مورد احتیاج برای دوربین پریسکوپی (دوربین مخصوص زوم) گوشی های تازه خود را از سامسونگ خریداری خواهد نمود. هرچند به نظر می رسد اپل و سامسونگ در این رابطه با یکدیگر وارد همکاری شده باشند اما بعید است تا قبل از سری آیفون 14 شاهد نتیجه این همکاری باشیم. بنابراین به نظر می رسد لنز تله فوتوی آیفون 13 پرو و پرو مکس به وسیله شرکت دیگری فراوری خواهد شد.

در ماه ژانویه 2021 بود که گزارشی از سوی یک زنجیره تامین منتشر شد با این مضمون که آیفون 13 از دوربین ها و سنسور فیس آیدی پیشرفته تری برخوردار خواهد بود. تغییرات دوربین به کنار، تغییرات بوجود آمده در فیس آیدی احتمالا شامل کاهش میزان این سنسور می گردد تا بدین ترتیب شاهد کاهش میزان ناچ روی نمایشگر آیفون های تازه باشیم. بعلاوه این سنسور احتمالا اکنون قادر است صورت افراد را حتی در زیر ماسک هم تشخیص دهد و قفل گوشی را باز کند.

اینطور که به نظر می رسد، اپل حتی در کوشش است تا قابلیت عکاسی نجومی را هم به گوشی های تازهش اضافه کند تا بدین ترتیب تصاویر ثبت شده از ستاره ها و ماه ها در نور شب بسیار زیباتر و مجذوب کننده تر باشند. پیش تر چنین قابلیتی را در گوشی های سری پیکسل 4 شاهد بودیم اما ظاهرا اپل هم از آن خوشش آمده و می خواهد گوشی های تازه خود را به این قابلیت مجهز کند.

اضافه شدن حالت پرتره به فیلم برداری را هم نباید نادیده گرفت که یکی از مجذوب کننده ترین قابلیت های دوربین آیفون 13 به شمار میرود. البته نمی توانیم با قاطعیت وجود آن را در گوشی های تازه اپل تایید کنیم منتها بارها شاهد انتشار خبرهایی در این رابطه بودیم. اینطور که به نظر می رسد، درست مانند حالت پرتره در تصاویر، کاربران قادر خواهند بود عمق میدان را در ویدیوها هم مطابق میل خود تغییر دهند. این می تواند یکی از مجذوب کننده ترین حالت هایی باشد که در کنار عکاسی نجومی قرار است به آیفون ها اضافه گردد.

اما می رسیم به سنسور LiDAR که به اعتقاد بعضی از افشاگران، هر چهار مدل آیفون 13 قرار بود به آن مجهز شوند. در عین حال بعضی دیگر از خبرگزاری ها معتقد بودند این سنسور مثل نسل قبل فقط در دو مدل پرو و پرو مکس قرار خواهد گرفت. خودمان هم فکر می کنیم وجود چنین سنسوری را باید در مدل های پرو و پرو مکس ببینیم. با این حال بهتر است فعلا در این رابطه با قاطعیت نظر ندهیم. گفتنی است گفته می گردد ماژول دوربین در تمام مدل های این سری عظیم تر خواهد بود و برآمدگی آن ها هم بیشتر است.

5. ظرفیت حافظه داخلی

به تازگی خبری منتشر شده است مبنی براینکه اپل میخواهد گوشی های خود را با دو برابر ظرفیت حافظه داخلی به نسبت نسل گذشته راهی بازار کند. این یعنی بعضی از گوشی های مورد انتظار اپل ممکن است با 1 ترابایت حافظه ی داخلی راهی بازار شوند.

در حال حاضر تازهترین خبر در این رابطه را بار دیگر از دن ایوز شاهد هستیم که گفته بود حداقل آیفون 13 پرو مکس در یکی از مدل های خود به حافظه داخلی 1 ترابایتی مجهز می گردد. این خبر به وسیله یکی از زنجیره های تامین هم تایید شد تا تقریبا زا بابت آن مطمئن شویم. اما وجود مدلی با 1 ترابایت یعنی اپل باید تغییراتی را در ظرفیت حافظه داخلی گوشی هایش پدید بیاورد.

در تازهترین خبر پیرامون این موضوع، متوجه شدیم که ظاهرا اپل می خواهد به طور کلی حافظه داخلی 256 گیگابایت را از مجموعه خود حذف کند اما از آن طرف، قیمت مدل های 512 گیگابایتی را اندکی کاهش دهد تا بدین ترتیب کاربران توانایی خرید بیشتری داشته باشند. البته این مورد ظاهرا فقط برای گوشی های مدل پرو است. شما عزیزان می توانید در جدول زیر، قیمت و ترکیب حافظه احتمالی آیفون 13 پرو و پرو مکس را در مقایسه با مدل های 12 و 12 پرو مکس مشاهده کنید.

آیفون 12 پروآیفون 13 پروآیفون 12 پرو مکسآیفون 13 پرو مکس
128 گیگابایت - 8.499 یوآن128 گیگابایت - 8.499 یوآن128 گیگابایت - 9.299 یوآن128 گیگابایت - 9.299 یوآن
256 گیگابایت - 9.299 یوآن512 گیگابایت - 10.499 یوآن256 گیگابایت - 10.099 یوآن512 گیگابایت - 11.299 یوآن
512 گیگابایت - 11.099 یوآن1 ترابایت - 13.299 یوآن512 گیگابایت - 11.899 یوآن1 ترابایت - 14.099 یوآن

6. طراحی آیفون 13

به صورت کلی تغییر خاصی را بین سری آیفون 13 و نسل گذشته شاهد نخواهیم بود. اما باز هم یک سری جزئیات وجود دارد که بین دو نسل پرچم دار اپل فرق دارد. از جمله این موارد می توان به کاهش میزان بریدگی بالای نمایشگر تا 25 درصد، ماژول عظیم تر دوربین، چینش مورب دوربین ها در مدل استاندارد و مینی و افزایش قطر تمامی مدل ها تا 0.26 میلی متر اشاره نمود که احتمالا به خاطر افزایش ظرفیت و در نتیجه میزان باتری است.

در ماه مارس، تصویری از پنل شیشه ای آیفون 13 منتشر شد و در آن توانستیم ناچ روی نمایشگر آن را هم مشاهده کنیم. اگر آن تصویر قرار است به واقعیت تبدیل گردد، باید انتظار داشته باشیم ناچ آیفون های تازه به طرز چشمگیری کوچک تر باشد. حداقل از لحاظ عرضی که اینطور است. در ماه آوریل هم رندرهایی از این ماکت این محصول منتشر شد و در آن جا هم کاهش میزان چشمگیر ناچ را شاهد بودیم.

در ماه فوریه، بعضی از افشاگران بیان کردند آیفون 13 اندکی ضخیم تر، خوش دست تر و نرم تر خواهد بود و این یعنی در دست نگه داشتن آن آسان تر از آنچیزی است که در این نسل تجربه کردیم. درون آن ها هم از مغناطیس های قدرتمندتری استفاده خواهد شد تا بدین ترتیب اتصال بین آن و شارژر بی سیم مگ سیف با کیفیت بیشتری صورت گیرند.

در ماه ژانویه، وب سایت بلومبرگ خبری را منتشر کرد مبنی براینکه تمام گوشی های سری آیفون 13 به حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر مجهز می شوند. این در حالی است که تقریبا می توان گفت 90 درصد گوشی های اندرویدی به چنین سنسوری به اسم راه چاره امنیتی مجهز هستند اما اپل از سال 2017 به بعد تصمیم گرفت حسگر تشخیص چهره را برای نماینده های خود استفاده کند.

البته زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا ننموده بود و کاربران مجبور به استفاده از ماسک نشده بودند، حسگر تشخیص چهره هم به خوبی اثرانگشت بود منتها اکنون به نظر می رسد وجود آن خیلی کاربران را راضی نمی نماید و بهتر است اپل باز هم به همان روش قدیمی بازگشایی قفل صفحه یعنی اثرانگشت بازگردد؛ منتها این بار به شکل مدرن تر یعنی زیر نمایشگر. البته با انتشار خبر اخیر مبنی بر اینکه اپل می خواهد فیس آیدی را با یک سری بهبودی ها همراه سازد تا قادر به شناسایی صورت کاربران حتی در صورت پوشیدن ماسک باشد، باعث شده به همان گزارشاتی اعتقاد پیدا کنیم که می گفتند حسگر اثرانگشت حداقل در آیفون های سال جاری بکار گرفته نخواهد شد و باید در سری آیفون 14 منتظر ورود آن باشیم.

بعد از اینکه اپل جک 3.5 میلی متری را از آیفون 7 به بعد حذف کرد و از طرفی در بسته بندی سری آیفون 12 هم دیگر از شارژر و هدفون خبری نبود، بسیاری از خبرگزاری ها معتقد بودند شرکت آمریکایی دارد کاربران را برای آیفون های بدون پورت آماده می نماید. رونمایی از شارژر مغناطیسی مگ سیف هم به این خبرها و شایعات دامن زد. از طرفی در ماه فوریه سال جاری هم خبری منتشر شد مبنی براینکه اپل در حال آنالیز این موضوع است که در یک گوشی بدون پورت، فرایند ریکاوری اطلاعات چگونه صورت می گیرد تا تقریبا از این بابت که آیفون 13 بدون پورت راهی بازار می گردد مطمئن شویم.

در رابطه با دوربین های آیفون 13 هم باید به یک نکته مهم اشاره کنیم. همانطور که گفته شد، این گوشی ها اکنون هم ماژول عظیم تری دارند و هم طراحی دوربین های سری 13 و 13 مینی به صورت مورب شده است. تمام تصاویری که در حال حاضر از این محصولات منتشر شده است چنین طراحی را تایید می نماید. حتی در تصاویری که افشاگر بسیار معروف یعنی Ice Universe از این گوشی ها به اشتراک گذاشت شاهد چنین طراحی بودیم.

اما نکته جالب، میزان یکی از دوربین هاست. اگر به خاطر داشته باشید، آیفون 12 و تمام مدل های آن از دوربین هایی با یک میزان بهره می برند. اما اینطور که به نظر می رسد، دوربین های گوشی های تازه یک میزان نیستند. دو دوربین را با میزان مشابه شاهد هستیم اما یک دوربین دیگر که در بالاترین بخش گوشی قرار گرفته است ظاهرا میزان کوچک تری خواهد داشت. این چیزی است که در تصویر بالا می توان به خوبی مشاهده کرد. حال چون تصاویر مربوط به نمونه نهایی نیست، می تواند کاملا درست نباشد.

درباره رنگ بندی آیفون 13 هم خبرهایی منتشر شده است که از جمله تازهترین آن می توان به خبری اشاره نمود که ماه گذشته بدستمان رسید. با توجه به آن، ظاهرا آیفون 13 در چندین رنگ شامل مشکی مات، صورتی، بنفش، نارنجی، قرمز، سفید، زرد، سبز نعنایی، گرافیتی، طلایی و نقره ای راهی بازار خواهد شد. البته باید به این نکته هم اشاره داشته باشیم که این رنگ بندی قرار نیست برای تمام مدل های آیفون 13 در نظر گرفته گردد چون معمولا دو مدل پرو از این حیث تنوع کمتری دارند. با این حال گفته می گردد مثلا رنگ مشکی مات فقط برای دو مدل پرو و پرو مکس است و از طرفی رنگ نارنجی هم فقط برای مدل های مینی و استاندارد. اگر خبرها و شایعات درست باشند، برای دو مدل پرو و پرو مکس از آیفون 13 باید انتظار رنگ های مشکی، نقره ای، رزگلد و برنزی را داشته باشیم.

7. نمایشگر

به اعتقاد بعضی از افشاگران، گوشی های سری آیفون 13 احتمالا از نمایشگرهای منعطف OLED به جای LCD بهره خواهند برد. بعلاوه گفته می گردد در این گوشی ها، البته دو مدل پرو و پرو مکس از نمایشگر 120 هرتزی پروموشن استفاده خواهد شد که پیش از این در آیپد پرو شاهد استفاده از آن بودیم. اپل سال گذشته و به دلایل مختلف که یکی از مهم ترین آن کاهش ظرفیت باتری بود نتوانست نمایشگر هیچ یک از مدل های آیفون 12 را به رفرش ریت 120 هرتز مجهز کند. این در حالی است که رقبای اندرویدی از مدت ها قبل چنین قابلیتی را در گوشی های میان رده خود هم دارند.

به گفته مکس وینبچ، یکی دیگر از افشاگران معروف حوزه فناوری، اپل قرار است بالاخره به گوشی های خود، قابلیت نمایشگر همواره روشن را اضافه کند. از آن جایی در فوریه سال جاری استفاده از پنل های LTPO هم برای این گوشی ها تایید شد، به نظر می رسد این قابلیت بالاخره به آیفون ها راه پیدا کند. اما از لحاظ شخصی سازی خیلی دست کاربران را باز نمی گذارد.

برای مدل های پرو و پرو مکس هم به احتمال زیاد نمایشگرهای LTPO ساخت سامسونگ استفاده خواهد شد. شرکت کره ای از این پنل در گلکسی S21 اولترا هم استفاده کرد و نتیجه آن، عملکرد خارق العاده این محصول در تست ها بود. بنابراین باید انتظار داشته باشیم آیفون های مورد انتظار از لحاظ نمایشگر جز برترین گوشی های سال باشند. به گفته موسسه تحقیقاتی UBI Research، ظاهرا سامسونگ از ماه مارس کار خود را برای فراوری نمایشگرهای 120 هرتزی مورد احتیاج برای اپل شروع نموده بود. برای دو مدل مینی و استاندارد هم ال جی وظیفه فراوری پنل را برعهده خواهد داشت منتها این پنل ها دیگر 120 هرتزی نیستند و از همان رفرش ریت استاندارد 60 هرتز بهره می برند. برای یک پرچم دار آن هم با برند اپل در سال 2021 - 2022 خیلی جالب نیست که نمایشگری 60 هرتزی داشته باشد اما خب اپل غالبا چنین سیاستی داشته و دارد.

از لحاظ میزان نمایشگر با توجه با شایعات و خبرها، به نظر می رسد هیچ تفاوتی بین مدل های مورد انتظار و مدل های کنونی وجود نداشته باشد. اگر هم قرار باشد تغییری رخ دهد، احتمالا نمایشگر عظیم تری را نه از لحاظ میزان کلی بلکه به خاطر کاهش حواشی شاهد خواهیم بود. بنابراین دو سری از آیفون ها کاملا به یک میزان خواهند بود. شما عزیزان می توانید در زیر، معینات نمایشگر هر چهار مدل آیفون 13 را با توجه به اطلاعات کنونی که در اختیار داریم مشاهده کنید.

  • آیفون 13 مینی: نمایشگر 5.4 اینچی با وضوح 1080 × 2340 پیکسل، تراکم پیکسلی 476 پیکسل بر هر اینچ و رفرش ریت 60 هرتز
  • آیفون 13: نمایشگر 6.1 اینچی با وضوح 1170 × 2532 پیکسل، تراکم پیکسلی 460 پیکسل بر هر اینچ و رفرش ریت 60 هرتز
  • آیفون 13 پرو: نمایشگر 6.1 اینچی با وضوح 1170 × 2532 پیکسل، تراکم پیکسلی 460 پیکسل بر هر اینچ و رفرش ریت 120 هرتز
  • آیفون 13 پرو مکس: نمایشگر 6.7 اینچی با وضوح 1284 × 2778 پیکسل، تراکم پیکسلی 458 پیکسل بر هر اینچ و رفرش ریت 120 هرتز

8. باتری و شارژر

در رابطه با باتری آیفون 13 هم خبرهای متعددی شنیدیم که مهم تری آن، به افزایش ظرفیت در هر چهار مدل اشاره داشت. اما اینطور که به نظر می رسد، مدل پرو مکس بیشترین افزایش ظرفیت را خواهد داشت. اپل از سری آیفون 11 به 12، ظرفیت باتری را در یک حرکت عجیب کاهش داد اما این بار کوشش کرد آن را افزایش دهد تا با عملکرد بهتر تراشه A15 در مصرف انرژی، این گوشی ها بتوانند بهتر پاسخ گوی احتیاج کاربران باشند. با توجه به آمار منتشر شده، فعلا آنچه که از ظرفیت باتری آیفون 13 و مدل های مختلف آن می دانیم به توضیح زیر است:

  • آیفون 13 مینی - 2406 میلی آمپر ساعت
  • آیفون 13 - 3095 میلی آمپر ساعت
  • آیفون 13 پرو - 3095 میلی آمپر ساعت
  • آیفون 13 پرو مکس - 4352 میلی آمپر ساعت

برای مقایسه، بهتر است نگاهی داشته باشیم به باتری بکار رفته در گوشی های سری آیفون 12 تا بهتر متوجه تغییرات ایجاد شده شویم.

  • آیفون 12 مینی - 2227 میلی آمپر ساعت
  • آیفون 12 - 2815 میلی آمپر ساعت
  • آیفون 12 پرو - 2815 میلی آمپر ساعت
  • آیفون 12 پرو مکس - 3687 میلی آمپر ساعت

نکته بسیار جالب اینجاست که اپل باتری آیفون 13 پرو را مشابه مدل استاندارد در نظر گرفت. این در حالی است که از لحاظ مصرف انرژی، این مدل به علت برخورداری از نمایشگر 120 هرتزی، به توان بیشتری احتیاج دارد. اینکه چرا اپل نتوانسته است راهی برای افزایش ظرفیت باتری بدون اینکه طراحی گوشی را دچار مشکل کند بیابد پرسش عظیمی است که هنوز پاسخی برای آن پیدا ننموده ایم. شرکت کوپرتینویی حتی ظرفیت باتری مدل پرو مکس را هم در حالی به بالاتر از 4000 میلی آمپر ساعت افزایش داده است که شاهد افزایش ضخامت و وزن دستگاه هم هستیم. چیزی که کمتر در گوشی های اندرویدی پیش می آید.

در رابطه با شارژر هم باید بگوییم کاربران مثل نسل قبل به شارژر درون جعبه دسترسی نخواهند داشت و باید به صورت مجزا آن را خریداری نمایند. به گزارش وب سایت MyDrivers، سرعت شارژری که اپل برای سری آیفون 13 در نظر گرفته است، 25 واتی خواهد بود.

9. قابلیت ها و نرم افزار آیفون 13

در رابطه با قابلیت های آیفون 13 باید بگوییم مطمئن هستیم این گوشی ها از اینترنت 5G پشتیبانی می نمایند. ظاهرا اپل با پنج تامین نماینده مجزا در حال همکاری است تا قطعات مورد احتیاج برای آنتن این سری را تامین کند که این مقدار به نسبت نسل گذشته بیشتر است. از لحاظ پردازنده هم می دانیم این گوشی ها به تراشه قدرتمند A15 مجهز خواهند شد که فراوری انبوه آن در بیش از 100 میلیون نسخه از ماه مه به وسیله TSMC شروع شده است.

قابلیت حسگر اثرانگشت برای این سری از گوشی های آیفون تست شده است منتها حضور رسمی آن را در سری آیفون 14 شاهد خواهیم بود. برای آیفون 13 و تمام مدل های آن شاهد استفاده از همان حسگر تشخیص چهره هستیم منتها نمونه بهبود یافته آن که حتی پشت ماسک هم قادر به شناسایی افراد خواهد بود.

آیفون 13 احتمالا به قابلیت شارژ معکوس بی سیم هم مجهز خواهد شد. بعلاوه گفته می گردد این بار حلقه بی سیم آن عظیم تر از قبل است تا بدین ترتیب انتظار سرعت شارژ بی سیم بیشتری را داشته باشیم. این ادعاها را فلیپ کوروی و مکس وینبچ به اسم دو افشاگر حوزه فناوری در ماه جولای منتشر نموده اند.

از لحاظ نرم افزار هم آیفون 13 قطعا به سیستم عامل iOS 15 مجهز خواهد شد که در پاییز سال جاری رسما در دسترس قرار می گیرد؛ مانند مدل های قبلی iOS. در این نسخه اما قابلیت های متعددی را شاهد هستیم که از جمله مهم ترین آن ها می توان به بهبود فیس تایم، حالت فوکوس، لایو تکست (ترجمه)، بهبود طراحی مرورگر سافاری و بسیاری از قابلیت های خوب دیگر اشاره نمود.

10. آیا باید منتظر آیفون 13 باشیم؟

اما قبل از اینکه اقدام به خرید محصولی کنید، قطعا این سوال برایتان پیش خواهد آمد که آیا پرداخت این مقدار از هزینه ارزشش را دارد؟ درباره آیفون 13 هم باید این سوال را از خود بپرسیم چرا که این گوشی ها شباهت زیادی به نسل حاضر دارند و خب باید بدانیم اگر این تفاوت ها خیلی چشمگیر نیستند، خیلی وقتمان را برای سری تازه تلف نکنیم. به صورت کلی، بهبودی های آیفون 13 به نسبت نسل قبل را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • نمایشگر 120 هرتزی پروموشن در مدل پرو و پرو مکس
  • افزایش ظرفیت باتری
  • افزایش ظرفیت حافظه داخلی از 512 گیگابایت به 1 ترابایت در مدل های پرو
  • قابلیت های تازه دوربین
  • بهبود کیفیت دوربین فوق عریض

با توجه به قیمت احتمالی که اپل برای این سری در نظر گرفته است، به نظر می رسد بهتر است کمی صبر کنید. بالاخره با صبر کردن هیچ چیز را از دست نمی دهید چون در درجه اول حدودا یک ماه تا رونمایی از این گوشی های تازه زمان به جای مانده است و در درجه دوم، اپل با معرفی هر سری از آیفون، قیمت مدل های گذشته را حدودا 100 دلار کاهش می داد. بنابراین حتی اگر یک ماه دیگر قصد خرید آیفون 13 را هم نداشتید، خیالتان راحت خواهد بود از این بابت که قیمت مدل های کنونی کاهش پیدا می نماید.

اگر هم این قابلیت ها اصلا برایتان اهمیت خاصی ندارند و نمی توانید تا یک ماه منتظر بمانید، باید این نکته را بدانید که با خرید آیفون 12 چیز خاصی را از دست نخواهید داد. چون اپل تغییرات گسترده تر خود را برای سری آیفون 14 در نظر گرفته است بنابراین اگر قصد خرید یک گوشی آیفون قدرتمند و باکیفیت را دارید، می توانید با همین سری آیفون 12 هم کار خود را تا سال آینده و تا زمان رونمایی از سری آیفون 14 با بالاترین سرعت و کیفیت ممکن پیش ببرید.

تا یک ماه دیگر که رسما شاهد رونمایی از آیفون 13 و مدل های مختلف آن خواهیم بود، قطعا خبرهای بیشتری هم در رابطه با آن ها منتشر می گردد که موثق تر هم هستند. در این صورت، این مطلب به روزرسانی خواهد شد. گفتنی است در آن رویداد، فقط گوشی های آیفون رونمایی نخواهند شد و باید منتظر محصولات دیگر هم باشیم.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیفون 13؛ تاریخ رونمایی، عرضه، قیمت، قابلیت ها و &amphellip" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیفون 13؛ تاریخ رونمایی، عرضه، قیمت، قابلیت ها و &amphellip"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید