به جای چاپ پول و ایجاد تورم، نفت با تخفیف موقت در بورس عرضه کنید ، هزینه عمل نکردن به راهکار ها از جیب مردم پرداخت می شود

به گزارش وبلاگ ساعت، تخفیف موقت برای نفت عرضه شده در بورس، راهکاری است که شرکت ملی نفت می تواند با اجرای آن از کسری بودجه و به تبع آن خلق نقدینگی و ایجاد تورم جلوگیری کند.

به جای چاپ پول و ایجاد تورم، نفت با تخفیف موقت در بورس عرضه کنید ، هزینه عمل نکردن به راهکار ها از جیب مردم پرداخت می شود

گروه اقتصادی وبلاگ ساعت، با وجود اینکه میزان دقیق صادرات نفت توسط مقامات رسمی اعلام نشده است، برآورد های غیررسمی و آمار های نهاد های خارجی حاکی از آن است که میزان صادرات نفت کشور به کمتر از 500 هزار بشکه در روز رسیده است. نگاهی به محاسبات مربوط به قانون بودجه کل کشور در سال 98 نشان می دهد که در این سند، صادرات متوسط روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی با قیمت متوسط 54 دلار پیش بینی شده و در نتیجه آن، سهم درآمد دولت از صادرات نفت معادل 142.5 هزار میلیارد تومان لحاظ شده است. در این شرایط و با کاهش صادرات نفت به یک سوم مقدار درنظر گرفته شده در قانون بودجه، کشور با کسری بودجه 75 هزار میلیارد تومانی در سال جاری روبرو خواهد بود.

بر این اساس دولت ناگزیر است به نحوی عمل کند که درآمد ها و هزینه های بودجه با هم تراز شود. دولت باید از طرق مختلفی از جمله افزایش نرخ تسعیر ارز و کاهش یارانه کالا های اساسی، افزایش اقتصادیات ها، کاهش بودجه طرح های عمرانی یا حتی تاخیر در پرداخت حقوق کارمندان و کارگران اقدام نماید. یکی از راه های دیگر در پیش روی دولت، خلق نقدینگی و خلق پول بدون پشتوانه است. این موضوع مقدار نقدینگی موجود درکشور را، بیش از پیش افزایش می دهد و راه برای سرازیر شدن این نقدینگی به بازار های کاذب و سوداگری را افزایش می دهد؛ در نتیجه به ایجاد ضربه ای مهلک به اقتصاد کشور و افزایش تورم ظرف چند سال آینده خواهد انجامید.

راه چاره های جایگزین برای جبران کسری بودجه زمان بر است

ایجاد راه چاره های اقتصادی برای جبران کسری بودجه و همچنین کاهش وابستگی بودجه کشور به نفت بسیار مفید است. برای مثال هدفمند کردن نظام اقتصادیاتی کشور برای جلوگیری از فرار اقتصادیاتی اقشار پردرآمد مختلف مانند پزشکان، وکلا طلافروشان و... و معافیت های اقتصادیاتی بی اساس می تواند تا حد زیادی کسری بودجه را جبران و به کاهش وابستگی بودجه کشور به نفت کمک کند، اما باید توجه داشت راه اندازی این راه چاره ها هرچند سودمند است، اما اجرای کامل آن ها زمانی چندماهه تا چند ساله نیاز دارد. با این شرایط اثرات عدم فروش نفت در اقتصاد کشور امری غیر قابل اجتناب خواهد بود.

شرکت ملی نفت حاضر به پایین آوردن منطقی قیمت نفت عرضه شده در بورس برای شرایط تحریم نیست

کشور ایران برای مقابله با اثرگذاری تحریم های آمریکا در رابطه با فروش نفت تصمیم به عرضه نفت در بورس گرفته است. این طرح با وجود اینکه فروش نفت ایران را از حالت سنتی خود خارج و شیوه جدیدی را برای تجارت نفت و سرمایه گذاری ایجاد کرد. اما برای پیروزیت خود نیاز به حمایت از سوی شرکت ملی نفت دارد. تاکنون 36 مرتبه نفت در بورس عرضه شده است، اما فقط 4 مرتبه با پیروزیت معامله صورت پذیرفته است که هر 4 مرتبه مربوط به سال گذشته و ابتدای سال 98 بوده است و در 6 ماهه گذشته هیچ معامله پیروزی رخ نداده است. یکی از نکات عوامل مهم در زمینه عدم فروش نفت در بورس قیمت آن است.

شرکت ملی نفت حاضر به پایین آوردن منطقی قیمت نفت عرضه شده در بورس برای شرایط تحریم نیست این در حالی است که شرکت پالایش و پخش که فرآورده های نفتی را در بورس عرضه می کند در عرضه محصولات خود در بورس به دلیل اعطای تخفیفات 10 تا 15 دلاری در هر بشکه پیروز شد در شرایط تحریم چندین هزار تن گازوئیل بنزین و دیگر محصولات را به فروش برساند. این راستا پیروزیت شرکت پالایش و پخش پیش روی شرکت ملی نفت هست. دولت و وزارت نفت می توانند حداقل تا زمانی که طرح های دولت برای جبران کسری بودجه به نتیجه می رسد به شرکت ملی نفت تکلیف کنند تا با اعطای تخفیفات منطقی مانع از بروز مسائل جدی برای اقتصاد کشور شوند.

موافقت مجلس با اعطای تخفیف برای نفت عرضه شده در بورس

اعطای تخفیف موقت به خریداران نفت مدتی است که در فضای کارشناسی کشور مطرح است به همین دلیل یوسفی عضو کمسیون برنامه و بودجه در مجلس در گفتگویی از موافقت مجلس با تخفیف به خریداران پرده برداشته و گفته است: علاوه بر توانایی خریداران موضوع قیمت نفت در شرایط تحریم موضوع بسیار مهمی است. به هر حال خرید نفت از کشوری که مورد تحریم واقعه شده است هزینه بر است. در صورتی که خریدارن سپرده گذاری کنند و تضمین های لازم را به مسئولین ذی صلاح بدهند. کمسیون برنامه و بودجه موافق اعطای تخفیف به خریداران نفت است.

حال باید دید وزارت نفت و شرکت ملی نفت چه مقدار به نظرات کارشناسی عمل خواهند کرد. آیا کسری بودجه با تخفیفات موقت نفتی جبران خواهد شد یا هزینه آن با خلق نقدینگی و تورم از جیب مردم باید تامین شود؟!

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "به جای چاپ پول و ایجاد تورم، نفت با تخفیف موقت در بورس عرضه کنید ، هزینه عمل نکردن به راهکار ها از جیب مردم پرداخت می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به جای چاپ پول و ایجاد تورم، نفت با تخفیف موقت در بورس عرضه کنید ، هزینه عمل نکردن به راهکار ها از جیب مردم پرداخت می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید