توریسم غذایی راهکاری مغفول در توسعه گردشگری است

به گزارش وبلاگ ساعت، خبرگزاری تسنیم/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، توریسم غذایی راهکاری مغفول در توسعه گردشگری است.

توریسم غذایی راهکاری مغفول در توسعه گردشگری است

توریسم غذایی در توسعه صنعت گردشگری به وسیله جذب انگیزه و علاقمند کردن گردشگران داخلی و خارجی، تأثیر بسزایی داشته و همیشه مورد توجه بوده است.

بدون شک، تنوع قومیت ها و گستردگی ایران در طول ادوار تاریخی گذشته باعث تنوع غذایی و وجود گونه های مختلف غذایی در اقصی نقاط ایران شده است که در حوزه مباحث توسعه صنعت گردشگری معمولا با کم توجهی و غفلت روبرو شده است.

در همین ارتباط مرتضی خاکسار، کارشناس گردشگری و مدرس دانشگاه معتقد است کشور ایران به واسطه تنوع اقلیمی و بعلاوه وجود قومیت های مختلف از جمله 2500 نوع غذای متنوع و 109 نوع نوشیدنی ظرفیت های لازم در حوزه توریسم غذایی را کاملا داراست.

به عقیده وی، انجام اقداماتی مانند برنامه ریزی مدون، اصلاح ساختار آموزشی و یا تدریس رشته های آشپزی در دانشگاه ها و همکاری متقابل آنها با دانشگاههای بین المللی می تواند به یاری شناسایی ذائقه جامعه مهمان برای استقبال در جامعه میزبان بیاید. اما عدم برنامه ریزی و برندسازی غذاها یکی از نقاط ضعف در این مقوله است؛ برای مثال ته چینی که در استان اصفهان تهیه می گردد با ته چینی که در آذربایجان، یزد و یا فارس پخته می گردد، طبخ هرکدام دارای تنوع است.

خاکسار موفقیت در هر امر تولیدی را در گرو معرفی و تبلیغ آن دانست و گفت: اگر برترین تولیدات را داشته باشیم اما بازار مصرف را پیدا نکنیم هیچ توفیفی بدست نمی آید. در زمینه توریسم غذایی هم همین اصل است. بر همین اساس، یکی از راههای موثر در توسعه توریسم غذایی ایجاد نظم به وسیله دسته بندی و تخصیص بارکد به هر غذا و انتشار آن به وسیله مجلات و سایتهای داخلی و بین المللی به وسیله مهندسین صنایع غذایی و متخصصین مربوطه است.

در این صورت شخص می تواند به وسیله بارکد مختص به هر غذا تمام اطلاعات مربوطه از قبیل نوع طبخ، ادویه بکار رفته و ... را بدست آورد. در واقع، این اتفاق در نهایت منجر به ایجاد یک شناسنامه برای هر غذا می گردد.

این کارشناس گردشگری در سرانجام هرگونه توفیقی در زمینه توسعه توریسم غذایی و توسعه صنعت گردشگری را در گرو برنامه ریزی مدون، استفاده از تجربه افراد متخصص در بدنه دستگاه های مسئول و انجام اصلاحات ساختاری مقتضی مانند بارکد سازی برای غذاهای ایرانی دانست که نتیجه آن ایجاد توسعه ای پایدار مالی به یاری صنعت گردشگری در افق ده ساله آینده خواهد بود.

منبع: همگردی

به "توریسم غذایی راهکاری مغفول در توسعه گردشگری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توریسم غذایی راهکاری مغفول در توسعه گردشگری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید