شناسایی 5 سایت برتر زمین گردشگری در گیلان

به گزارش وبلاگ ساعت، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، شناسایی 5 سایت برتر زمین گردشگری در گیلان صورت پذیرفت.

شناسایی 5 سایت برتر زمین گردشگری در گیلان

مسلم امانی، مدیرکل زمین شناسی گیلان گیلان را یکی از استانهای گردشگرپذیر و مستعد از نقطه نظر گردشگری طبیعی دانست و اظهار کرد: یکی از جنبه های گردشگری طبیعت محور که در این استان تا به امروز مورد توجه کامل قرار نگرفته، بحث زمین گردشگری (ژئوتوریسم) است، در حالی که امکان سرمایه گذاری بخش های دولتی و خصوصی برای توسعه فعالیت های زمین گردشگری در استان گیلان وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت های مهم در رونق صنعت گردشگری، معرفی ظرفیت های زمین گردشگری(ژئوتوریسم) است، گفت: این امر علاوه بر بهره برداری صحیح و پایدار از پدیده ها و عوارض زمین شناختی، سبب حفظ و نگهداری از آنها در مقابل صدمات و تخریب ها می گردد و به عنوان دستمایه ای ارزشمند برای توسعه زمین گردشگری بکار خواهند رفت.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان با اشاره به اجرای پروژه پتانسیل یابی ژئوپارک در استان گیلان مطرح نمود: زمین گردشگری با تاکید بر بهره برداری پایدار و حفاظت از میراث زمین شناختی از روینمودهای نو و تخصصی گردشگری است.

امانی با اشاره به اهمیت مطالعات ژئوتوریسم و ژئوپارک در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اضافه نمود: این سازمان یکی از پیشگامان مطالعات ژئوتوریسم و ژئوپارک در سطح دنیا محسوب می گردد.

وی با بیان اینکه این استان با توجه به موقعیت جغرافیایی و زمین شناسی ویژه از جمله زمین ساخت جنبا، فعالیت های رسوبی، فرسایشی، آذرین و دگرگونی دارای اهمیت ویژه ای است، اظهار داشت: در این راستا اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان نیز بنا به وظیفه حاکمیتی خود در سال 1393 اقدام به شناسایی پتانسیل های ژئوتوریسمی تحت پروژه ای با عنوان معرفی و ارزیابی ژئوسایت ها و پتانسیل یابی ژئوپارک در استان گیلان نموده است.

مدیرکل زمین شناسی گیلان آنالیز و شناخت میراث زمین شناختی استان و معرفی علمی و صحیح آنها را بستری مناسب برای توسعه فعالیت های گردشگری وابسته به زمین شناسی (ژئوتوریسم و زمین گردشگری) دانست و افزود: به منظور لیست برداری از ژئوسایت ها و تعیین کردن موقعیت مکانی آنها، پیمایش های میدانی در چهار مرحله غرب، جنوب، شرق، جلگه و سواحل استان گیلان صورت پذیرفت و موقعیت سایت ها ثبت و تصویربرداری از سایت ها انجام گرفت و گزارش نهایی در سال 1400 به اتمام رسید.

وی با بیان اینکه پس از تعیین شدن ژئوسایت های برتر، محورهای زمین گردشگری در استان تعریف شد، مطرح نمود: محور دامنه جنوب غربی قله درفک، محور لوشان - جیرنده، محور اشکورات، محور ماسوله و محور قله اسپیناس برای این منظور در نظر گرفته شده است.

امانی با اشاره به انتها پروژه شناسایی پتانسیل های ژئوتوریسم استان گیلان متذکر شد: پدیده های ژئوتوریسمی گیلان همانند آبشارهای زیبا با لایه های آهکی بی نظیر، فرسایش پوست پیازی در گدازه های بازالتی، فسیل های جانوری و گیاهی و آمونیت های بسیار بزرگ، ساختارهای منحصر بفرد گسلی، چین خوردگی ها، پدیده های کارستی و غارها دارای پتانسیل آموزشی بین المللی است.

مدیرکل زمین شناسی گیلان با بیان اینکه ظرفیت سازی در بخش زمین گردشگری می تواند بستر نوی را درخصوص توسعه مالی استان ایجاد کند، گفت: ژئوتوریسم علاوه بر ایفای نقش آموزشی و علمی سبب توسعه گردشگری منطقه و توسعه پایدار خواهد شد.

منبع: همگردی

به "شناسایی 5 سایت برتر زمین گردشگری در گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی 5 سایت برتر زمین گردشگری در گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید