طرز تهیه نان سوخاری و نکته های طلایی در پخت آن

به گزارش وبلاگ ساعت، نان سوخاری یکی از فرآورده های حاصل از گندم است و از رطوبت کمتری برخوردار است. به همین دلیل می توان بمدت طولانی تری از آن نگهداری کرد. اصلی ترین مواد بکار رفته در این نوع نان آرد گندم، روغن، شکر و خمیر مایه است. پخت این نان دارای یکسری فرمول خاص است و استفاده از تخم مرغ، شیر خشک، مالت، عصاره مالت، نمک، آرد سویا و یکسری افزودنی ها بدست می آید. نان سوخاری دارای حالت اسفنجی ست و از تردی خاصی برخوردار است. ویژگی این نوع نان بدون بو، بدون طعم است. بافتش ترد و دارای رنگی خاص است. برای اینکه بتوانید یک نان سوخاری عالی در منزل درست کنید با ما در قسمت آشپزی از مجله اینترنتی خبرنگاران همراه باشید.

طرز تهیه نان سوخاری و نکته های طلایی در پخت آن مواد لازم نان سوخاری
شکر250 گرم
تخم مرغ6 عدد
روغن مایع150 گرم
آب گرم100 گرم
نمکنصف قاشق مربا خوری
آبلیمو ترش1 قاشق غذاخوری
آرد1 کیلو
خمیر مایه100 گرم

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان کنجدی جادویی؛ جادوگری خوشمزه و مجذوب کننده ????

طرز درست کردن نان سوخاری خانگی

1- ابتدا خمیر مایه را داخل یک لیوان بریزید و مقداری آب نسبتا ولرم به آن اضافه کنید و با یک قاشق هم بزنید تا به خورد آب رود و کناری بگذارید تا به عمل آید و پف کند، اگر سه قاشق آرد به آن اضافه کنید بهتر به عمل می آید. در ظرفی جدا تخم مرغ، شکر، نمک، روغن مایع و آبلیموی تازه را بریزید و خوب مخلوط کنید.

2- در این مرحله آرد را آهسته آهسته به مواد اضافه کنید. در آخر مایه خمیر به عمل آمده را به مواد و آرد اضافه و خوب مخلوط کنید و روی آن را با پارچه بپوشانید. و کناری بگذارید تا خمیر به عمل آید و به اصطلاح حجیم گردد.

بیشتر بخوانید:معرفی 10 نوع نان خانگی خوشمزه

3- بعد از دو ساعت خمیر پف خواهد نمود و از نظر حجم دو برابر خواهد شد. خمیر را داخل سینی پهن کنید و بمدت یک ربع ورز دهید.

4- سینی را آرد پاشی کنید و خمیرها را داخل آن قرار دهید تا حالت چسبندگی آرد رفع گردد و با مقدار ای مساوی برش بزنید و داخل قالب مستطیل شکل و در صورت دوست داشتن مقداری با آب پاش آب اسپری کنید و کمی کنجد روی آن قرار دهید.

5- درجه فر را 180 بمدت 45 دقیقه قرار دهید و تخم مرغی را که از قبل زرده و سفیده را جدا نموده اید با قلم مو از زرده تخم مرغ روی خمیرها آغشته کنید تا در داخل فر رنگ آن تغییر و مایل به قهوه ای گردد.

6- زمانی که نان تست آماده شد و برشته شد سینی فر را در هوای آزاد قرار دهید و اجازه دهید تا نان ها خنک شوند. بعد از خنک شدن نان های برش داده شده را داخل ظرف مورد نظر قرار دهید و همراه با صبحانه میل کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان اهری (یتی قات) خانگی؛ نان سنتی و خوشمزه

نکات طرز تهیه نان سوخاری:

  • در صورت تمایل می توانید انواع دانه های تخم کتان و آفتابگردان و سویا روی خمیر قرار دهید. حتی می توانید انواع سبزیجات خشک روی خمیر بپاشید تا نان تست شما غنی تر گردد.
  • برای اینکه نان تست پف داری داشته باشید بهتر است حتما داخل قالب قرار دهید.
  • می توانید داخل خمیر پودر کاکائو یک قاشق چایخوری و کمی زیره بریزید طعم خیلی خوبی بدست خواهد داد.
  • برای درست کردن نان تست بهتر است آرد جو بهره ببرید. دارای مزایا و خواص بسیاری ست. نان جو می تواند یبوست و بعضی بیماری ها را درمان کند.
  • اگر تمایل داشته باشید نان دو رنگ درست کنید بهتر است یک بخشی از خمیر را نصف و ساده در قالب قرار دهید و نصف دیگر را از مواد سبزیجاتی چون اسفناج قرار دهید بسیار خوشمزه و ترد خواهد شد.
  • زمانی که خمیر را داخل قالب می ریزید بهتر است بتا کره قالب کمی چرب شده باشد.
  • می توانید برای تهیه نان تست از آرد قنادی یا چهار صفر بهره ببرید
  • یکی از نکته های مهم بابت مخمر یا یهبود دهنده هاست که حتما باید از آب ولرم استفاده گردد در صورتی که آب زیاد گرم و جوش یا زیادی سرد باشد حتما بدانید آن بهبود دهنده عمل نخواهد نمود و حتما از آب ولرم بهره ببرید.
  • نمک را زیاد یا کم نکنید چون در به عنمل آمدن بافت خمیر نان مهم است.
  • حتما از ورز دادن زیاد جهت خمیر بهره ببرید تا نان ترد و خوبی حاصل گردد.
  • می توانید از آرد سفید و سویا و عصاره مالت و شیر خشک بجای آب در خمیر قرار دهید و نان تست مرغوبی را درست کنید.

به طریق متفاوت می توانید این نوع نان را درست کنید و کم و زیاد بسیاری از مواد بستگی به ذائقه شما دارد. اما روش درست کردن به همین صورت خواهد بود.

منبع: اُکالا

به "طرز تهیه نان سوخاری و نکته های طلایی در پخت آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه نان سوخاری و نکته های طلایی در پخت آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید